Audi A3 1.9 TDI

130 hk og under halvliteren på mila? Ja, takk! I kombinasjon med en lett ansiktsløfting har Audi utstyrt A3 med et svært gjerrig kraftverk.

Publisert

Audi A3 1.9 TDI
Audi A3 1.9 TDI

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Jeg må innrømme at en skal være svært så observant for å se forskjell på 2000- og 2001-årgangene av Audi A3. Nye lykter foran og bak er de største kosmetiske forskjellene. Teknisk har det derimot skjedd en god del, men også det på det mikroskopiske planet og først og fremst for å bedre komforten.

Motorprogrammet er stort sett uendret, men 1,6-literen har fått en rekke mindre justeringer som blant annet har medført en økning av effekten med 2 hk, mens bensinforbruket er redusert fra 0,74 til 0,69 l/mil. Alle A3 har nå ESP som standard, også A3 1.9 TDI som nå har 130 hk og 310 Nm dreiemoment.

Bare 2% av de norske A3-kundene har til nå valgt dieselmotor, og den nye 130-hesteren vil sannsynligvis ikke føre til at det endres i noen særlig grad. Blant annet prisen vil sørge for det.

Den nye 130-hesteren har Volkswagens pumpedyse-teknologi, som også brukes i Golf og Passat, og har et imponerende dreiemoment. Allerede fra 1900 o/min har du 310 Nm til rådighet. Ved det turtallet har du knappe 90 km/t i sjettegearet, og utvekslingen er faktisk en aning for lang for norske forhold. Ved 80 km/t ligger du faktisk utenfor motorens beste effekt- og momentområde. Først ved motorveihastighet er det noe kraft i sjettegearet. Ved landeveiskjøring, og da spesielt hvis det er litt svingete og bakkete, er sjettegearet uaktuelt, og femte- eller fjerdegear føles riktigere med tanke på både trekkraft og akselerasjon, og komfort.

Dieselmotoren har en tendens til å gå litt hardt på lave turtall, og selv om denne går penere ned mot 1500 o/min enn de eldre TDImotorene med 90 og 110 hk, er også denne litt vel rå i gangen når turtallet kryper ned mot 1500 o/min.

Den lange utvekslingen i sjettegearet bidrar til meget gode forbrukstall, og ned mot 0,45 l/mil byr ikke på noe problem ved langkjøring. Selv ved litt friskere kjøring på svingete og bakkete veier hvor en ikke får utnyttet sjettegearet, er det lett å komme under halvliteren pr mil.

Vår bil var satt opp med sportunderstell og 205/60WR16 dekk, noe som bidrar til dårligere komfort når det gjelder både støy og vibrasjoner fra veien og generell fjæringskomfort. Det er derfor vanskelig ut fra kjøringen med 130-hesteren å avgjøre om A3 i 2001-utførelse har fått bedre komfort enn tidligere modeller, men det spørs om ikke et standardunderstell og 195/65R15 dekk er et bedre valg hvis du vil ha god fjæringskomfort. På dårlig vei tar sportunderstellet ujevnhetene forholdsvis hardt.

Med rundt 2000 o/min ved 90 km/t har du i 130-hesteren meget behagelig transport ved langkjøring. Det lave turtallet, sammen med dieselmotorens behagelige frekvens, sørger for at du lett blir lurt til å tro at det går saktere enn virkelig. I kombinasjon med nydelig akselerasjon er det lett for at den ved en forbikjøring og ved langkjøring kryper opp i høyere hastigheter enn tiltenkt. Det er vel ingen tvil om at denne A3en først og fremst er utviklet med tanke på kontinentale forhold og lange motorveietapper. Denne motoren kan også leveres i kombinasjon med femtrinns tiptronic automatkasse og firehjulsdrift. For norske forhold vil den kortere utvekslingen som brukes i forbindelse med firehjulsdriften være gunstig, og motoren får maks dreiemoment ved litt lavere hastighet.

AUDI A3 1.9 TDI 130 hk:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder, direkteinnsprøytning, turbo og ladeluftkjøler. Kompresjon: 19:1. Sylindervolum: 1896 ccm. Boring og slaglengde: 79,5 x 95,5 mm. Effekt: 96 kW (130 hk) v/4000 o/min. Dreiemoment: 310 Nm v/1900 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Sekstrinns manuell gearkasse.
Bremser:
Ventilerte skiver foran og bak. ABS og ESP.
Dekk: 105/60WR16.
Mål: Lengde: 415,2 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 142,7 cm. Akselavst.: 251,3 cm. Sporvidde f/b:151,3/149,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1275 kg. Tillatt totalvekt: 1760 kg. Maks vogntogvekt: 3160 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 350 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 9,2sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk bykjøring: 0,69 l/mil
Forbruk landevei: 0,42 l/mil
Forbruk snitt: 0,51 l/mil
CO2-utslipp: 138 g/km
Pris: kr. 283.000,-
Forbruk i følge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS