Audi A3 5-dørs

To dører ekstra betyr at foreløpig minstemann i Audi-programmet får høyere bruksverdi.

Publisert

Først publisert i BIL 1 - 2000.

Audi A3 gir et mer påkostet preg enn sin konsernbror VW Golf, spesielt gjelder dette interiøret. Når det gjelder kjøreegenskaper, er ikke forskjellene så store, for da fjerde generasjon Golf kom for to år siden, ble den utstyrt med nytt hjuloppheng som ligger tett opp til det vi finner i A3. 195/65–15 dekkene bidrar til en følelse av at A3 er mer sportslig enn komfortabel, særlig over fartsdempende humper. Mykere ujevnheter takler bilen behagelig og fint.

Audi A3 har selvfølgelig ikke blitt en annen bil å kjøre etter at den fikk to dører mer. Den store forskjellen ligger i bruksverdien fordi man oppnår en større fleksibilitet når det er lettere tilgang til bilens baksete. For eksempel er en 5-dørs bil mer praktisk i bruk når små barn skal "lempes" inn og ut av baksetet. Dessuten – en detalj som sjåføren setter pris på når han begynner å komme opp i årene – han slipper å vri seg rundt og strekke seg så langt bakover for å hente sikkerhetsbeltet.

Når det er sagt, må vi minne om at biler i kompaktklassen gjerne har begrenset plass i baksetet, og i A3 har ikke passasjerene mye benplass hvis forsetene er skjøvet helt tilbake. Riktignok byr førersetet på godt reguleringsmonn i lengderetningen, men med førersetet i bakerste posisjon er det bare 56 cm benplass bak. Sagt på en annen måte, da er det bare 11 cm som skiller baksetets sittepute og seteryggen foran.

Sikkerhet og komfort preger utvalget av standardutstyr. I tillegg til to kollisjonsputer foran finner vi bl.a. sidekollisjonsputer, beltestrammere både foran og bak, lyktespylere, høydejustering av frontlyktene samt elektriske vindusheiser foran og bak. Vår bil var også utstyrt med klimaanlegg, som betyr 9.500 kroner ekstra.

Førersetet byr på god sidestøtte, og når rattet har raust reguleringsmonn i både høyde- og lengderetning, er det lett å finne en god kjørestilling – selv for langbente. Hundrehesteren under panseret er kraftig nok, men gir oss ikke noen følelse av å ha krefter i overflod – vi forventer jo å ha litt å kjøre med når vi sitter i en Audi. Våre Audiforventninger tilfredsstilles derimot til fulle av gearskiftet – det er utsøkt.

AUDI A3 ATTRACTION:
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1.595 ccm. 74 kW (100 hk) v/5.600 o/min. 145 Nm v/3.800 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift.
Dekk: 195/65R15.
Mål: Lengde: 415,0 cm. Bredde: 173,5 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 251,5 cm.
Vekt: Egenvekt m/fører: 1.165 kg. Tillatt totalvekt: 1.650 kg.
Volum: Bagasjerom: 350 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0–100: 11,0 sek.
Toppfart: 188 km/t
Forbruk by: 1,04 l/mil
Forbruk landevei: 0,57 l/mil
Forbruk snitt: 0,74 l/mil
CO2-utslipp: 178 g/km
Pris: kr 223.900,-
Forbruk og CO2-utslipp ifølge 93/116/EU.

Powered by Labrador CMS