Audi A3

En nytelse å se på og kjøre – nye Audi A3 står på startstreken, klar for Norge. Men bare som 3-dørs i denne omgang.

Publisert Sist oppdatert

Audi A3
Audi A3

Først publisert i BIL 5 - 2003.

Fire av fem potensielle A3-kunder vil vente på femdørsutgaven. Når Audi har tatt seg bryet med å utstyre bilen med påkostede bakseter, må det være en ubetinget fordel om de også lar seg bruke. La gå, det er gjort noen grep for å lette adkomsten – store dører og seter som glir frem når seteryggen på forsetene vippes forover. Men likevel kreves det betydelige gymnastiske ferdigheter av den som vil ta baksetet i bruk. Og dørene er blitt så svære at nabobilene vil være i fare på p-plassen. Dessuten skal du ha svært lange armer om du skal klare å hente inn døren fra fullåpen posisjon uten nærmest å ramle ut av bilen.

Nok om det. A3 er en bil for nytere. Det var den gamle, og det er den nye i enda større grad. Om jeg er negativ til de tre dørene, er jeg likevel ærlig nok til å innrømme at de gir bilen linjer og et preg som understreker at den ikke er noen helt vanlig familiebil. Den har noe ekstra, og det er dette “ekstra Audi-entusiastene gjerne betaler litt mer for.

A3 er en sportslig bil, i hele sitt vesen. Til og med 1,6-literen har de klart å få til å gi en lyd som får det til å låte som om det drar mer enn det gjør. I Norge kan det til og med hende at denne motoren vil oppleves som sprek, og det er den de fleste norske A3-kundene forventes å velge. Men det er ingen tvil om at både bil og fører definitivt vil trives bedre med mer enn 1,6-literens 102 hester!

A3 ble født i 1996 og har vært en ubetinget suksess for Audi. I Norge har 5-dørsversjonen vært totalt dominerende – fire av fem kunder har de siste årene valgt den fremfor 3-dørs. Men de må vente en stund på arvtakeren. Andre generasjon A3 kommer med 5 dører først høsten 2004, som 2005-modell. Den er forventet å avvike endel fra 3-dørsversjonen – ikke minst blir den lengre, men med samme akselavstand. Det er ikke vanskelig å se at den nye Audi A3 er nettopp det, en A3. Designerne har ikke latt seg friste til å foreta for mange krumspring. Det som karakteriserte forrige generasjon, er videreført med lempe i den nye. Den karakteristiske, todelte grillen – splittet av støtfangeren – er ny. Den sies å skulle danne skole for fremtidige Audier. Den gir bilen et meget distinkt ansikt. Linjene ellers er preget av at dimensjonene er forandret. Bilen er drøyt 5 cm lengre enn forgjengeren, 3 cm bredere og 1 cm lavere. Akselavstanden er øket med 6,5 cm. Denne 3-dørsbilen har en coupélook som er tilsiktet.

Men det holder ikke bare å ha utseendet med seg. Bilen har også fått et nytt understell som sammen med et betydelig stivere karosseri enn forgjengeren, er i stand til å overføre førerens signaler fra armer og ben til underlaget på en forbilledlig forutsigbar måte. Styringen er meget presis, veigrepet balansert. Bilen er morsom å kjøre, uansett hvilken motor som knurrer under panseret.

Og der finner vi foreløpig, ved introduksjonen i mai-juni, tre motorer. 1,6-literen med 102 hester er den forventede volumselgeren. Dessuten to nye 2-litere – en direkteinnsprøytet bensinmotor (FSI) med 150 hester og en like stor direkteinnsprøytet diesel (TDI) med 140 hester. Dette er kraftpakker som bilen virkelig trives med. Når så høsten kommer med også en 1,9-liters TDI med 105 hester og en 3,2- liters V6 med 241 hester og firehjulsdrift, sier det endel om bilens spennvidde og evne til å takle ulike motoriseringer.

De to sistnevnte har jeg ikke fått prøve ennå. Men de tre lanseringsmotorene gir alle massevis av pur glede bak rattet – skjønt ingeniørenes hang til å forsyne oss med riktig lyd inni bilen, ødelegger noe. Dieselen er i overkant til stede i øregangene. Men den er også i høyeste grad til stede under kjøringen. Det er en rå motor med et dreiemoment som bare suger og suger der det trengs. Den tåler godt å gires aktivt, men stort sett er det helt unødvendig. Får den knapt 1800 omdreininger på turtelleren, er det lite som bremser den. Da sparker den med 320 Nm, og det fortsetter den med opp til 2500 o/min. Jeg noterte meg ca. 2000 o/min ved 100 km/t i sjettegear med den manuelle kassen, den eneste som sto til rådighet ved introduksjonen. Andre gearkasser kommer. Forventningene er store til en sekstrinns manuellautomat, om man kan kalle den det, som blir tilgjengelig i de kraftigste bensin- og dieselmotorene. Den har forkortelsen DSG (Direct Shift Gearbox) og har en dobbelclutch som forbereder neste skift opp mens man jobber seg gjennom de seks gearene.

For noen år siden var Audi blant skeptikerne til bensinmotorer med direkte innsprøytning. Nå har de altså plassert en slik motor i den nye A3 – en motor med mye krefter som kan kjøres billig. Potensialet er 15 prosent lavere bensinforbruk enn en tilsvarende 2-liter med like mange hestekrefter, men det avhenger av hvordan den kjøres. Det er opp til føreren. En direkteinnsprøytet bensinmotor kan kjøres magert og nøysomt som en diesel, men vil man ha krefter og akselerasjon, trengs det drivstoff. Dette er en motor som virker skreddersydd til denne bilen, og den klarer EUs neste utslippskrav, Euro 4,ved hjelp av tre katalysatorer. Det må til for å takle NOx-utslippene under kjøring med mager blanding. Det oppgitte bensinforbruket til denne kraftpakken,er lavere enn for 1,6-literen med 48 færre hester!

Med sin nye A3 har Audi lykkes med å lage en bil for folk som liker å kjøre. Med sine tre dører passer den foreløpig for individualister, enslige og par uten barn – med penger. Prisen starter på knapt 239.000 kroner for billigste 1,6-liter. Det gjelder laveste utstyrsnivå, Attraction. Ambition og Ambiente koster mer.

DETTE ER AUDI A3:

Lengde:Bredde:Høyde:Akselavstand:Sporvidde f/b: Bagasjeromvolum:Tankvolum:* = Kommer høsten 2003

1.6

2.0 FSI

2.0 TDI

1.9 TDI *

3.2 *

Sylindervolum:

1595

1984

1968

1896

3189

Boring x slag:

81 x 77,4

82,5x92,8

81x95,5

-

-

Kompresjon:

10,3

11,5

18

-

-

kW(hk)/omdr.:

75(102)/5600

110(150)/6000

103(140)/4000

77(105)/4000

177(241)/6200

Nm/omdr.:

148/3800

200/3500

320/1750-2500

250/1900

321/2500-3000

Egenvekt:

1205

1275

1340

-

-

Aks. 0-100 km/

11,9

9,1

9,5

11,4

6,6

Toppfart:

185

211

207

187

245

Forbruk by:

0,96

0,96

0,72

-

-

Forbruk landevei:

0,55

0,53

0,45

-

-

Forbruk snitt:

0,7

0,69

0,55

0,51

-

CO2-utslipp:

168

166

149

-

-

Priser fra:

238.700,-

308.700,-

319.000,-

-

-

Powered by Labrador CMS