Audi A3

De er til forveksling like Audi A3 og A4, men det er bare forfra. Og likheten er ikke tilfeldig. — A3 skal være en ektefødt Audi og gi samme utstråling som en A4. Vi har derfor lagt stor vekt på et felles designspråk og har konstruert A3 bredere enn for eksempel en Golf, kunne Audis utviklere fortelle.

Publisert

Audi A3
Audi A3

Først publisert i BIL 8 - 1996.

A3 er ganske nøyaktig like bred som A4, sporvidden er også voksen; 151,3 cm foran og 149,2 cm bak og i kombinasjon med lettmetallfelger og dekk i dimensjonen 195/65-15, virker A3 aggressiv. Akselavstanden er 251,2 cm, 3,7 cm lengre enn på dagens Golf og 10,5 cm kortere enn på A4.

A3 og nye Golf er den første modellen Audi og Volkswagen har utviklet i fellesskap helt fra starten av. Selv om den nye Passaten har mye til felles med A4, er A4 utviklet av Audi alene. Volkswagen engasjerte seg ikke i det prosjektet før det nesten var ferdig.

Tverrstilt motor
I motsetning til de øvrige Audi-modellene, har A3 tverrstilt motor, noe som har sammenheng med at den bruker den Volkswagenkonsernets A3-plattform som også vil bli brukt at Skoda (Octavia) og Seat, blant annet i nye Toledo. Forhjulsopphenget byr ikke på overraskelser. Med fjærben, triangelarmer og krengningsstabilisator er dette en enkel konstruksjon, men Audi/VW har utviklet en helt ny bakaksel, riktignok basert på de samme prinsippene som tidligere; en torsjonaksel med langsgående bærearmer og sporkorrigerende fester. I motsetning til tidligere har støtdempere og fjærer nå skilt lag, noe som gir vesentlig bedre plassutnyttelse. For å spare vekt benytter Audi krengningsstabilisatorer laget av rør.

Ved første øyekast kan det virke som om motorprogrammet er hentet direkte fra A4, men selv om spesifikasjonene er de samme er den minste motoren, 1,6-literen, en helt ny konstruksjon i aluminium. 13 kg lettere enn den gamle motoren, men med samme effekt og med 5 Nm høyere dreiemoment. Resten av motorprogrammet er hentet direkte fra A4 og Audi har her et meget attraktivt motorutvalg.

1,6-literen har akkurat det frasparket en kan forvente og tilstrekkelig effekt og dreiemoment til en avslappet kjøring. Vil du ha kvikkere akselerasjon og mer trekk-kraft i bakkene, er 1,8-literen med 125 hk midt i blinken, mens de som er ute etter mer sportslige prestasjoner har muligheten til å velge 1,8-literen med turbo og 150 hk. De som vil ha masse trekk-kraft, 202 Nm dreiemoment og lavt forbruk, 0,59 l/mil ved bykjøring, kan velge dieselmotoren med direkteinnsprøytning og turbo.

Femtrinns manuelle gearkasser er standard, men alle motorene kan leveres med firetrinns automatkasse med elektronisk styring. Biler med 1,8-liters motor har dessuten elektronisk antispinnregulering som standard.

Innbydende interiør
A3 har et lyst interiør og skiller seg klart fra det vi er vant til fra Audi på dette området. Dashbordet har fått en overflate som kan minne om krympelakk, pent å se på, men kanskje ikke det enkleste å holde rent. Førerplassen er oversiktlig og svært praktisk. Audi har virkelig lagt seg i selen når det gjelder praktiske oppbevaringsrom og interiøret virker forseggjort.

To kollisjonsputer, beltestrammere, startsperre, høyt bremselys elektrisk vindusheiser, sentrallås, elektrisk regulering av sidespeilene, oppvarmede spylerdyser og pollenfilter er standard. Sidekollisjonsputene som vi var blitt forespeilet, var derimot ikke på plass. Når du bestiller A3 kan du dessuten, uavhengig av hvilken motor du velger, velge mellom tre varianter, A3 Attraction med friske farger og fem-ekede aluminiumsfelger, A3 Ambition med seks-ekede felger, senket og sportslig avstemt fjæring og demping, sportsseter og sportsratt og til slutt A3 Ambiente som har et luksuriøst interiør når det gjelder både utstyr, farger og materialvalg.

A3 er rommelig, men interiøret har en utforming som gjør at den likevel føles intim. Forsetepassasjerene har god plass, men baksetet er ikke blant de rommeligste. Bagasjerommet er derimot svært rommelig og 350 liter volum er meget bra i denne klassen. Bakseteryggen er nedfellbar.

Sportslig karakter
Den første prøveturen avslørte A3 som en meget lettkjørt bil. Styringen er godt balansert med god stabilitet og god styrefølelse. Audi har lagt stor vekt på nøytrale svingegenskaper og benytter den sporkorrigerende bakakselen til å kompensere for både over- og understyring. En tur på svingete veier i Luxembourg ga et meget positivt inntrykk. Kjøreegenskapene svarer så absolutt til det sportslige inntrykket den faste fjæringen gir. Komforten på dårlig vei kan bli bedre, men det virker som om Audi bevist har valgt fast fjæring og demping.

1,6-literen svarer kvikt på gassen og selv om frasparket ikke er overveldende, er det tilstrekkelig. Audi har nemlig valgt å gi 1,6-literens gearkasse en forholdsvis kort utveksling slik at det er trekk-kraft nok også i femtegearet, noe som erfaringsvis passer godt for norske forhold. En kvier seg ikke for å bruke gearspaken. Gearskiftet er lett og presis og gir et kvalitetsmessig godt inntrykk.

Sprek 1.8T
A3 1.8T er den friskeste av A3-modellene og med 150 hk og 210 Nm er det nok både til frisk akselerasjon og til å dra opp de bratteste bakkene i femtegear. En perfekt motor for den som vil ha litt sportslige prestasjoner uten en for nervøs motor. Audi har nemlig greid å gjemme turboeffekten og effektøkningen kommer så mykt at du knapt nok merker at motoren har turbolading.

Førerplassen er oversiktlig og det er enkelt å finne seg til rette. Førersetet gir meget god sidestøtte og det er også god støtte til venstrefoten. Rattet har både horisontal og vertikal regulering, mens setet kan reguleres i høyden. Sikten er god, bortsett fra på skrå bakover; Cstolpene er nemlig svært så kraftige (som på Golf).

A3 er akkurat den bilen jeg hadde ventet fra Audi, bare litt friskere og mer ungdommelig. Skal vi plassere A3 i kompaktklassen må det bli som utfordrer til BMW 3-serie Compact og påkostede utgaver av Golf. Harald A. Møller A/S hadde da dette ble skrevet ennå ikke prisene klare, men når A3 en gang i løpet av oktober er klar ute hos forhandlerne kan vi regne med at prisen ligger et sted mellom 210.000 og 220.000 for rimeligste modell.

DETTE ER AUDI A3:

Powered by Labrador CMS