-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audi A6 3.0 TDI
Audi A6 har det mest fullkomne førermiljøet når vi gjør en samlet vurdering av plass, ergonomi og design. Det er lett å finne en god sittestilling, med rikelige reguleringsmuligheter i setet, en bred og god fothviler til venstrefoten og et ratt med godt justeringsmonn i fire retninger. Det eneste lille minus ved sittekomforten er at midtkonsollen kunne vært trukket et par centimeter nærmere førerplassen for å gi optimal støtte til høyrebenet. Det er god oversikt over instrumentene, og midtkonsoll og instrumentpanel er en fryd for øyet med sin nydelige belysning. Også baksetet byr på god sittekomfort, det gjelder både benplass og takhøyde.
Det elektroniske informasjonssystemet MMI, Multi Media Interface, er langt lettere å forstå og bruke enn BMW-systemet iDrive. Med betjeningsratt og knapper plassert sentralt like bak gearspaken, velger du radio/-CD-innstillinger, navigasjon og telefonoppsett på en forholdsvis rask og logisk måte.
Under panseret sitter den største dieselmotoren i A6-programmet , den er råsterk, noe som understrekes av at den nå også tas i bruk i Volkswagen Touareg. Hele 450 Newtonmeter over et bredt turtallsområde (1400-3250 o/min.) tilsier en trekkevne på øverste hylle, selv om ekvipasjen veier over 1800 kg.
Automatgearkassen har Sport-funksjon når spaken vippes til siden, da sjalter kassen umiddelbart ned ett trinn. Dessuten har A6, som den eneste av testbilene, mulighet for å velge gear på Formel 1-vis med brytere på rattet. Styringen har en fint balansert servo med fartsavhengig virkning, slik at det er lett å sveive på rattet ved lukeparkering. I landeveishastigheter er styringen fastere, yter mer motstand, for å gjøre bilen mer stabil.
Fjæringen bidrar til stabilitet og fin komfort på normal landevei. På dårligere underlag, som skarpe tverrskjøter og bytrafikk med brostein og trikkeskinner, er den mer sportslig stump. Totalinntrykket av kjøreegenskapene er at A6 har den beste balansen mellom sport og komfort av de tre konkurrentene. A6 er også den eneste av de tre som leveres med firehjulsdrift, i kombinasjon med 3.0 TDI er quattro rett og slett standardutstyr.
De største postene på den omfattende listen som utgjør ekstrautstyret, er sportsseter i skinn/alcantara, navigasjonssystem samt xenon-hovedlys med adaptive lyskastere. Audi har lagt seg på et høyt og stabilt nivå når det gjelder finish, A6 gir en gedigen kvalitetsfølelse. Testlaget er enstemmige i sin dom: Audi A6 er den mest komplette bilen av de tre konkurrentene. I løpet av april er også Avant-utgaven på plass i Norge til priser som ligger rundt regnet 30.000 kroner høyere enn sedanen.
FØRERMILJØ = 10
Det mest fullkomne førermiljøet av de tre når ergonomi, design og plass kombineres.
PLASS = 9
Rommelig kupé. Størst bagasjerom av de tre konkurrentene, ryddig og lett å utnytte.
KOMFORT = 8
God sittekomfort. Fast fjæring som er fin på vanlig landevei, stump på dårlig underlag. Marginalt mer støy under akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 10
Kjører bra, eneste av de tre med 4WD, meget fint balanserte egenskaper. Fin styrefølelse.
YTELSER OG FORBRUK = 10
Overlegen ytelse i dette selskapet, marginalt høyere forbruk.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen, også akseptabel barnesikkerhet.
PRIS OG UTSTYR = 8
Basispris midt på treet, utstyrsnivå på høyden, quattro.
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.
LES VIDERE:
- BMW 5-serie
- Jaguar S-Type- Konklusjon
- Priser og tekniske data