Renault 4 markedsfører seg med en sporty "grønn" livsstil med elektriske leketøy.

Renault 4 E-Tech går bananas på accessoirer

Renault var stjernen på fjorårets Paris-utstilling. Femmeren var ny, Twingo var prototype, 17 ble gjenskapt som en moderne design-øvelse. Men det var den kommende fireren som tok mest plass. Ikke minst på grunn av en lang rekke enestående accessoirer.

Publisert Sist oppdatert

Hva tenker du på når vi snakker accessoirer? Ratt-trekk og klistremerker?

Tenk fullstendig nytt når du tenker utstyr til den folkelige Renaulten din.

De forsøkte seg forresten med et skikkelig opplegg et halvt år tidligere også – da femmeren var stjerna på den siste Geneve-utstillingen.

Da hadde bilen følge av en kompakt seilbåt som kunne foldes sammen, en BMX elsykkel med motor på 500 w, en elektrisk jet-ski, en elektrisk snø scooter, tre timers rekkevidde og/eller 40 km/ og en elektrisk foil som lettet ved 15 km/t og som kunne ta deg til 35 km/t.

Franske start ups bidrar

Men allikevel ganske konvensjonelt utstyr sammenliknet med hva Renaults «4 Moments» kunne by på:

Der møtte vi bilen (selvfølgelig), elektrisk fly, campingvogn, en scrambler-type motorsykkel og en vannscooter.

To-seters elektrisk fly, typegodkjent og klar for lufta.

Her hadde det vært tett samarbeid med en rekke franske start ups, og alle hadde sørget for at deres bidrag hadde den samme Cloud Blue fargen som var en av original-kulørene på den opprinnelige Renault 4 fra 1962.

Alle hadde også interiører med denim-innslag, og lykter inspirert av originalens.

Motorsykler med elmotor skal vi trolig se mer av fremover.

Variert utvalg

Et elektrisk fly var selvfølgelig det mest overraskende. Det er en to-seter, elektrisk, med et vingespenn på nesten ni meter. Et prosjekt fra Aura Aero i Toulouse – en by som ellers er kjent for å huse hovedkvarteret til Airbus.

Flyet har for lengst gjennomført de første test-turene og ble typegodkjent av EASA i desember.

Elektriske Searider er et kult alternativ til bråkete vannscootere.

Carapate Adventure er også en startup i nærheten av Nantes, som har gjenskapt de gamle dråpeformede caravanene som var så populære i USA for lenge siden.

Den som er beregnet for Renaulten veier bare 560 kg, har en seng som blir sofa om dagen og et inne/utendørs kjøkken. Lett å trekke og lett å klargjøre.

Enkel overnatting i mini-caravane.

Motorsykkelen fra Ateliers Hertitage Bike i Annecy har mye 1980 over scrambler-designet sitt, men er batterielektrisk, har en 7 kW motor med masse dreiemoment og 4,6 kWh batteri. Det burde holde for en bra tur i skauen det.

Searider finner vi i nærheten av Rivieraen. De bygger en Seacruiser, vannscooter, tilpasset fireren. Med to 22 kW sterke motorer kan den nå 55 km/t. Men ikke ofte, hvis du ønsker å beholde kjøretiden på 90 minutter.

 - Da vi skulle avduke Renault 4 E-Tech var det viktig for oss å samarbeide med franske start ups som kunne vise andre former for elektrisk mobilitet.

- Dette er en stilig måte å fortelle publikum hvordan e-mobiliteten har utviklet seg til å inkludere alle former for transport, inklusiv den vår gamle 4L representerte, sa Arnaud Belloni, Renaults Global Chief Marketing Officer på utstillingen.

Powered by Labrador CMS