-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spennende nykommer
Elektrisk SUV med fargerik bakgrunn
Denne helgen vil en flunkende ny elektrisk SUV vise seg offentlig for første gang. Aehra er navnet, 850 hester byr den på og stedet er Milano Monza Motor show på – du gjettet det – Monza. Hvis du er i nærheten – det er gratis inngang.
For å få unna det underligste først.
Navnet.
Aehra er åpenbart en annen måte å stave Aera på – latin for «æra». Vi får forstå det i retning av at denne bilen skal føre bransjen og oss inn i en ny æra.
Dette blir altså en ny deltaker i det stadig større VIP El-SUV partyet som er i ferd med å samle seg.
Den har et par egenskaper som gjør den litt annerledes. Den skal for eksempel få en vekt på under to tonn. Ikke rørende lett, men lettere enn de fleste.
Erfaren designer
Den ser ganske ryddig ut, med et klart særpreg. Takket være Filippo Perini. Alfa Romeo fra 1993, så Audi, tilbake til Italia, men Lamborghini denne gangen der han var sjef til han flyttet til Italdesign i 2015. Så et par år hos Galaxy i Europa før han konsentrerte seg om dette nye eventyret.
Der han i tillegg til spennende design har klart å kombinere det med lav luftmotstand. På tross av at den er ganske stor (ingen mål foreløpig) har den en Cw på bare 0,21. Mercedes sin ekstreme saloon EQS har en luftmotstandskoeffisient på 0,20.
Se på profilen. Nesten ikke noe overheng i noen ende og så mye cab-forward at frontruta strekker seg over forakselen. Glatte overflater, glem dørhåndtak og speil.
Lang rekkevidde
De jobber med planer om 120 kWt batteri – det er ikke mange som har støtte kapasitet. De snakker også om 925 V arkitektur og lading med opptil 350 kW. Det snakkes om 800 km. Bilen skal ha en motor foran og to bak. Til sammen 805 hk.
Dette skal også danne grunnlag for en annen modell, en sedan sier de. De to bilene skal kunne dele 70 prosent av komponentene. Bærekraft i sentrum, selvfølgelig, med mange av materialene som kan gjenbrukes minst fem ganger.
Det er også – selvfølgelig for en italiener – snakk om en tredje modell. En 2+2 på en kortere akselavstand.
Planene er 20-25.000 biler hvert år, men ingen produksjon før neste år. De sier imidlertid at sedan-modellen vil bli klar til vising senere i år. Og mulighetene for at det hele virkelig skal bli noe av har åpenbart økt litt siden de nå har koblet seg opp mot Miba Battery Systems.
Et firma i Østerrike med batterier og batteri-systemer. Nesten 8000 ansatte og omsetning oppunder en milliard euro.
Kloke hoder
Dessuten har sjefen selv, Hazim Nada, litt av en historikk som viser at han får til ting.
Teoretisk fysikk, master, fra Cambridge, og doktorgrad i kvantefysikk fra Imperial College. Egyptisk og syrisk bakgrunn, men med alle føttene dypt plantet i Italia. Begynte å handle med olje og grunnla sitt eget energihandels-selskap, som han fremdeles driver, Lord Energy i 2008.
Der ble han angrepet av en bakvaskelse-kampanje man sjelden hører make til. Respekterte The New Yorker hadde nylig en lang artikkel om den utrolige saken som du kan lese her hvis du vil ha et glimt fra en utrolig virkelighet.
At han kom ut av den høres ut som en større prestasjon enn å stable en ny bil på hjul.
Blant annet derfor er dette en bilhistorie jeg kommer til å følge med større interesse enn vanlig.