-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fremtidsrettet 100-åring
Maserati hviler ikke på laurbærene. I året de fyller 100, viser de en bil som bærer navnet til grunnleggeren; Alfieri. Er dette den nye GranTurismo?
Alfieri Maserati var en av mange brødre i Maserati-familien med en lidenskap for motorsport. Etter hvert startet han verksted, som igjen startet produksjon av tennplugger.
Den første bilen kom riktignok ikke før 1926, men slike detaljer er vel ikke så viktig – hundre år er hundre år. Og nå hedres Alfieri med en konseptmodell som fort kan bli den neste GranTurismo.
I følge Maserati er det «et sterkt ønske om å gjøre Alfieri til virkelighet. Den ble unnfanget, designet og skapt med tanke på 100% realisme».
Det er kanskje å ta i litt, Alfieri er tross alt en klassisk konseptbil. Med renskåret interiør og glatte overflater utvendig må det nødvendigvis gjøres noen nedtoninger før en eventuell produksjonsmodell.
Men Alfieri har likevel alle forutsetninger for å havne på produksjonslinjen. Et klassisk 2+2-design, voksen Maserati-grill, tre luftehull bak forskjermen, lange og lave linjer, trident-logoen på C-stolpen og (selvsagt) en oval analog klokke er alle elementer som må være på plass – og er det også på Alfieri.
Ikke glem at GranTurismo er sju år gammel nå – et generasjonsskifte om få års tid er langt fra utenkelig. Det er heller sannsynlig.
Kjørende konsept
Under det vakre skallet er Alfieri-konseptet en lettere modifisert GranTurismo MC Stradale. Akselavstanden er riktignok kappet 24 centimeter (til 2,7 meter), men Alfieri er fortsatt ingen liten bil. 4,59 meter lang, 1,93 meter bred og 1,28 meter høy er de vitale målene.
Den kjente 4,7-litersmotoren uten pustehjelp er fortsatt tilstede, med 460 hestekrefter å spille på. Mellom motoren og bakhjulene sitter en seks-trinns automatisert manuell kasse.
Interiørt skjuler det ikke seg så mange overraskelser, men instrumentene har fått seg en liten konseptdetalj det skal bli moro å se om overlever til produksjonsmodellen. I stedet for å ha en nål spinne rundt mot fastmonterte tallpunkter, roterer tallskivene her mot et fastmontert fokuspunkt.
Når vi eventuelt skal få se Alfieri i salgsklar form er usikkert, men Fiat-gruppens designsjef, Lorenzo Ramaciotti, sier at han ikke kan love at Alfieri settes rett i produksjon i løpet av de neste to årene, men at «vi vil se noe som ligner veldig».