Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar
Test fra BilAutofil nummer 1-2022 - Foto: Øivind Skar

BILTEST

Bestselger og utfordrere: Audi Q4 e-tron møter Tesla Model Y og Volvo C40

Familiestore, elektriske SUV-er er hottere enn noen gang. Vi ser nærmere på høstens bestselger og to viktige utfordrere.

Publisert

Først publisert i BilAutofil nr. 1-2022

Tesla Model Y tok ettersommerens og siste høsts norske bilmarked med storm, endte som bestselger i fire av månedene og bidro sterkt til Teslas posisjon som mestselgende bilmerke i 2021.

Hva er det med Model Y som gjør den Kina-bygde California-SUV-en mer attraktiv enn alle de andre SUV-ene som preger bestselgerlisten?

Akkurat det har vi gjort et helhjertet forsøk på å finne ut av. Med i analysen tok vi Audi-suksessen Q4 e-tron og splitter nye Volvo C40.

Men først noen ord om siste års endrede kjøpsvaner hvor OVF-statistikk viser at hele ni av de 16 mest foretrukne bilmodellene i årets tre siste måneder var nye i 2021. Samtidig var 14 av bestselgerne batterielektriske.

Endringene viser bevegelser på tvers av merker, og mens det før var de store merkene som slukte de små, er det nå de raske til å omstille seg som sluker de langsomme.

Mye til felles

Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron og Volvo C40 henvender seg alle til den samme kjøpergruppen og har mange fellestrekk. Volvo C40 som sist ankomne i dette selskapet er egentlig bare kupeutgaven av XC40 med identisk teknologi og ytelse. I forhold til XC40 byr C40 sånn sett kun på litt dårligere takhøyde i baksetet, men like stort bagasjerom både når bilen konfigureres som fem-seter og som to-seter.

Mens det før var de store merkene som slukte de små, er det nå de raske til å omstille seg som sluker de langsomme

Foreløpig leveres C40 kun i én utgave, med firehjulsdrift og full utstyrspakke, men i likhet med XC40-programmet står tohjulsdrevne utgaver klar til å møte kunder som ikke er villige til å betale innpå 600.000 kroner for lanseringsmodellen.

Audi Q4 e-tron er større utvendig enn C40 og leveres både i standard- og kupeutgave. Forbedret leveringssituasjon i høst har gitt Q4 e-tron dobbelt så høye registreringstall som storebror e-tron og den er i ferd med å overta rollen som Audis viktigste modell i Norge.

Også Audien, som bygges over samme tekniske lest som VW ID.3, ID.4, ID.5, Skoda Enyaq og Cupra Born, leveres med to- eller firehjulsdrift i et prissprang fra rett under 400.000 kroner til opp mot 600.000 kroner før tilvalg som hos Audi er særs mange og noen helt nødvendige for å få bilen til å framstå som attraktiv.

Tesla Model Y er den klart største av de tre i testen, har mest motoreffekt, desidert mest bagasjeplass, best rekkevidde og er samtidig den rimeligste med basispris på 534.900 kroner. Kun to varianter eksisterer per nå: long range og performance. Tilvalgene framstår som svært enkle og oversiktlige å finne ut av. Varianten med sju seter er det foreløpig stille om.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar
Audi Q4 e-tron - Foto: Øivind Skar

Inne i bilene

De tre framstår ganske forskjellig inni. Audi strutter av eksklusivitet, og i Q4 beviser Audi igjen hvor gode de er til å bygge interiører av materialer som er gode å ta på og som gir velvære å oppholde seg i.

Her befinner føreren seg i sentrum av oppmerksomheten med dreid dashbordskjerm, «svevende» midtkonsoll og flere berøringsflater for å styre lyden formidlet gjennom Sonos-anlegget. Siden Audi ikke kan gjøre så mye med teknikken innenfor el-familien, velger de å skille seg ut på interiørdetaljene.

Volvos interiør befinner seg nå ganske langt unna den nordiske og ganske kjølige minimalismen som var så viktig for Volvo et tiår tilbake. Nå virker det hele litt rotete. Setene derimot gir god støtte og sørger for at man ikke blir sliten av å sitte i dem selv etter mange timer.

Siden Volvo definerer seg inn i premiumgruppen av biler, lurer testteamet på hvorfor svenskene ikke også har kostet på tredelt bakseterygg istedenfor den puslete skiluka?

Minimalismen skiller Tesla fra de fleste andre biler. Interiøroppbygging og funksjoner deles med Model 3 som betyr en stor midtkonsoll med mange store og praktiske oppbevaringsrom som via to telefonladeplater ender i en diger, horisontalt montert skjerm. Og det er alt. Det meste styres via et hjul på hver side av rattet, og aktuell kjørefart vises alltid øverst i venstre skjermhjørne. Headupdisplay leveres ikke.

Teslas seter ser ikke nødvendigvis billige ut, og de er helt ok å sitte i, men støtter ikke like godt opp rundt kroppen som Audi-setene. Det imiterte treverket på dashbordet er ganske godt å ta på og ser bra ut, men testteamet lurer på om skinnkvaliteten vil holde etter mange års bruk.

Plass

Her er det ingen tvil om at Tesla vinner på alle punkter. Der særlig Volvo forsøker å veksle inn trangboddhet i eleganse, gjør Tesla det stikk motsatte ved å løfte fram alle de praktiske og fornuftige valgene som god beinplass (70 cm beinplass bak undertegnedes 181 cm høye legeme) og 95 cm fra sittepute til glasstaket. Her skal det mye til for å skalle i taket.

Framfor skiluke har Tesla kostet på tredelt baksete (40/20/40) og med lastelengde på hele 190 cm når bakseteryggene legges ned, er det faktisk mulig å overnatte bak i bilen, om et slikt behov skulle melde seg.

Minimalismen skiller Tesla fra de fleste andre biler

Et ganske stort rom til ladekabler og annet som gjerne ligger løst i bagasjerommet får fint plass i det digre rommet under gulvet i bagasjerommet. I tillegg kommer den drøyt 100 liter store frunken.

Q4 er heller ingen liten bil, og 75 cm beinplass til dem som sitter bak er hele fem cm mer enn i Tesla. Å bygge i høyden (Q4 rager 1,63 meter over asfalten, én cm mer enn Model Y) gjør det mulig å løfte sittehøyden uten å komme i konflikt med nødvendig takhøyde.

Også Audi har stort bagasjerom, betydelig større enn i C40, men samtidig vesentlig mindre enn i Model Y. Et ekstra rom under gulvet helt bakerst er stort nok til ladekabler etc.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar
Tesla Model Y - Foto: Øivind Skar

Å kjøre

Med 6,2 sekunder tar Q4 seg like raskt til 100 km/t som legendariske Golf GTI, men i dette selskapet blir den 299 hk sterke bilen likevel en «sinke». Audis styrke ligger derfor ikke i å komme raskest mulig ut av lyskrysset, men å kombinere komfort med «tilstrekkelig» hurtighet for å gi nok kjøreglede til å forsvare prisen.

Sånn sett oppleves ikke Audi masete, den regenererer i flere trinn, men har ikke én pedals funksjon. Å svitsje fra komfort til sportslig oppsett endret bilen i langt mindre grad enn testteamet hadde regnet med.

Med 204 hk på hver aksel skyter C40 fart som en rakett og er litt raskere enn Model Y. Så kan du saktens spørre hvor viktigheten ligger i å komme seg til 100 km/t på 4,7 sekunder når Volvo sperrer toppfarten på 180 km/t for å dempe fartssuget.

Uansett hvordan man snur og vender på det, så framstår C40 som utrolig sportslig og morsom å kjøre med gokartliknende oppførsel. Her er det bare å skuffe på det underlaget og motet tillater.

Det faste oppsettet svelger også dårlig vei bedre enn Tesla, men ikke like godt som Audi.

Selv med lavest vekt og mest motoreffekt (1981 kg og 462 hk) er ikke Tesla raskest, men 5,0 sekunder til 100 km/t står det likevel respekt av med en SUV som ved første øyekast ikke akkurat oser av fart og kjøredynamikk.

Men skinnet bedrar, Model Y biter virkelig fra seg og tåler kraftig provosering. Det skal godt gjøres å ikke like seg bak rattet i denne bilen når svingene kommer tett på.

Nedsiden ved det stramme oppsettet kommer tydeligst fram i møte med eksempelvis fartshumper og trikkeskinner som merkes veldig godt inne i bilen. I perioder ble undertegnede ganske lei av akkurat det etter noen mil i urbant miljø.

Teslas snakker ikke om regenerering, men har ulike innstillinger på bremsefunksjonen inkludert såkalt én pedals funksjon. Testteamet, som alle har solid bruks/eiererfaring med elbil, har ulik oppfatning av akkurat denne funksjonen.

Smartphone på hjul

Her er ulikhetene også betydelige. Audis ryddighet gjør det forholdsvis lett å finne fram i programvalgene. Audi var først ute med muligheten til å fylle hele instrumentskjermen med navikartet og samtidig ha den viktigste kjøreinformasjonen på frontruta. De viktigste av bilens funksjoner styres dessuten fra det omfattende knappevalget på rattet, inkludert rattvarmen hvor ikke bare gripeflatene på rattet varmes, men hele rattringen.

Q4 har eget panel for klimaanlegget og to berøringsflater for lydvolumet, men ingen lydknapp.

I Volvo er det langt mer klønete å finne fram på infotainment-skjermen og den informasjonsoverlessede instrumentskjermen har forholdsvis liten skrift. Også på Volvo kan navikartet nå kopieres over og fylle det meste av instrumentskjermen, men grafikken er ikke like god som i Audi. Til gjengjeld har Volvo en skikkelig lydvolumknapp lett tilgjengelig.

Når man bare forholder seg til én bil, skal det lite til for å bli familiær med de ulike brukerfunksjonene. Men når man hele tiden veksler mellom ulike biler trer forskjellene tydelig fram. Og særlig gjelder det om Tesla er med.

For lik det eller ei: testteamet mener Tesla tilrettelegger og presenterer informasjonen på en nærmest forbilledlig måte. Teslas nærhet til Apple skinner tydelig gjennom. Den høye oppløsningen på Teslas ryggekamera og det store bildet på skjermen gjør det lett å se alle detaljene bak bilen, og veier opp for elendig utsikt gjennom bakvinduet.

At Tesla morer seg med ulike spill, prompeputer og peiskos under lading (ja, det er ikke bare peisbilde og knitring på skjermen, men klimaanlegget blåser samtidig varm luft mot de som sitter i bilen) er jo bare morsomt.

(Testen fortsetter etter bildegalleriet)

Lading og rekkevidde

Igjen vinner Tesla. Best på rekkevidde, høy DC-ladefart og mulighet til å lade på alle offentlige ladestasjoner i kombinasjon med eget ladenettverk plasserer Teslas i en egen divisjon blant elbilprodusentene.

Ladefarten på Model Y oppgis til 250 kW, det dobbelte av Q4 og 100 kW mer enn C40.

Under vinterlige forhold skal det godt gjøres å komme så høyt. I praksis derimot er forskjellene noe mindre. Høyeste ladefart på Tesla målte vi til 141 kW, på Volvo til 144,7 kW og på Audi til 93,7 kW.

Men disse tallene er mer av teoretisk interesse, for i praksis handler rekkevidde om strømforbruk og lading, om hvor lang tid det tar å fylle batteriet med nødvendig rekkevidde.

Igjen vinner Tesla som riktignok ikke oppgir batteristørrelse, men kun rekkevidde. Men en indikasjon på batteriets størrelse er jo bare å lese av på laderen, og den viser at Tesla ikke bare har minst batteri, men like fullt best rekkevidde med 507 oppgitte kilometer, nær 100 km mer enn Volvo.

Testen viste at Volvo også hadde klart høyest forbruk. Naturligvis kan det delvis forklares med at bilen er så kraftfull og morsom å kjøre, og at engasjert kjøring drar forbruket opp, men det er neppe hele forklaringen – og Volvo har en jobb å gjøre for å få ned forbruket.

Audis forbruk endte ganske midt mellom Volvo og Tesla. Samtidig var Tesla nærmest det fabrikkoppgitte forbruket.

KONKLUSJON

Volvo håper med superraske og kjøreunderholdende C40 å møte yngre brukergrupper, bilkunder som ikke nødvendigvis er så opptatt av å eie bilen, men like gjerne vil leie eller abonnere på den. Tiden vil vise om det slår til. Foreløpig synes testteamet den er for kostbar i forhold til plass. Volvos sterke merkevare trekker opp.

Audi Q4 e-tron er virkelig en flott og påkostet bil, men lanseringsutgavens utstyrspakke viser at Audi tar seg svært godt betalt for tilvalgene. Uforskammet godt betalt, vil mange hevde. Men påkostet interiør og svært høy kjørekomfort trekker opp.

Så gjenstår Tesla Model Y som ganske suveren testvinner. For å ta det som trekker ned først: Materialvalg i interiøret oppleves «billig», setene er bra, men ikke like gode å sitte i som hos de to konkurrentene i testen og det faste oppsettet gjør bilen mindre komfortabel på dårlig vei.

Men i testen byr den på klart mest plass, og det er lett å komme inn og ut av baksetet. Bagasjerommet er ikke bare digert, med suppleres med et stort rom under gulvet bak og drøyt 100 liters frunk.

Teslaen er også morsom å kjøre, ikke minst fordi den veier 150 kg mindre enn Audien og 200 kg mindre enn Volvoen. Det gir best rekkevidde.

Med 562 hk byr Tesla på et enormt kraftoverskudd, og enda har vi ikke kommet til bilens viktigste styrke: ladeinfrastrukturen.

Ingen av de andre elbilleverandørene er i nærheten av å kunne konkurrere med Teslas ladeinfrastruktur. Deres superladere er der du trenger dem, kapasiteten er gjennomgående god og det er bare å plugge inn. Ingen koder, ingen apper.

Model Y lader med inntil 250 kW, så det tar ikke mange minuttene å hive på 300 nye km rekkevidde. Testteamet er fullstendig klar over at noen av konkurrentene bruker Ionity for å ta opp ladeutfordringen, men det tar år før de er på Teslas nivå.

Gratulerer!

OBS! Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS