-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Insight gir Prius konkurranse
Med hybride Insight tar Honda opp konkurransen med Toyota Prius. Men er Insight tilstrekkelig attraktiv selv om den sannsynligvis blir rimeligere enn Prius?
Honda havnet i skyggen av Toyotas satsing på hybrid bilteknologi. Ikke var de først ute, ikke var de best på teknologi, ikke var bilkonseptet attraktivt nok og ikke ble de størst.
Der Toyota solgte 285.000 Prius verden rundt i fjor, måtte Honda nøye seg med under 60.000 biler i følge tall fra Automotive News. Men nå forsøker Honda å få revansj.
– Vi har de første bilene hjemme i mars og starter salget i april, sier Hondas importdirektør, Anders Henni. Henni håper med Insight å firedoble det årlige salget av hybride Hondaer til nær 600 i år.
Insight eller Prius?
Ut forsvinner Civic hybrid som aldri ble den salgssuksessen importøren hadde håpet. Henni får også noen måneders forsprang på Toyota, som først utpå sommeren stiller med ny Prius.
Men hvorfor velge Insight framfor Prius? På avstand ser jo bilene ganske like ut. Begge bygges nå som femdørs kombi med batteripakken i gulvet. Det gir flatt og lettlastet bagasjerom.
Selv om prisen på Insight ennå ikke er helt klar, tyder mye på at rimeligste av de to utstyrsvariantene havner under dagens Civic hybrid i pris. Skal vi tippe 259.900 kroner? Henni antyder 30.000 kroner mer for toppmodellen, navigasjon inkludert.
Utfordrer Golf-klassen
Med lengde på 4,4 meter plasserer Insight seg blant kompaktbilene der Golf, Auris, Focus og Peugeot 308 hører hjemme. Men den har større bagasjerom enn de foran nevnte – og knappere med hodeplass i baksetet.
Problemet for Insight er likevel først og fremst at den motormessig slutter der Prius begynner. Fortsatt klamrer Honda seg til 1,3-liters motorvolum (motor fra Jazz) og 88 hk, som øker til 98 hk i samlet effekt med elmotoren innkoblet.
Hondas parallelle hybridteknologi yter maksimalt 14 elektriske hestekrefter, og kombinasjonen med CVT gearskift, tvangsstyrt i syv trinn, gir for liten effekt til raske og sikre forbikjøringer i vanlig landeveisfart.
Til sammenlikning øker Toyota motoreffekt i Prius til totalt 134 hk, hvor den elektriske motoren isolert sett sparker fra med 80 hk.
Et slag for miljøet?
Siden første prøvekjøring av bilen fant sted i Spania, går tankene til oksen Ferdinand der han satt under korkeika og nøt livet: Også Honda Insight trives best og forbruker minst når livet og trafikken ikke går så fort...
Honda flytter heller ingen grenser i forhold til CO2-utslipp. Riktignok senkes utslippet fra 109 til 101 gram per km, men Ford Fiesta har jo allerede passert den grensen, og snart gjør VW det også med Golf BlueMotion. Hva er så vitsen med hybrid?
Svaret ligger naturligvis i USA. Omfattende rensekrav der over gjør dieselmotorer lite attraktive og til et langt dyrere alternativ enn bensin/elektrisk hybridpakke.
Men altså: Insight er etter vår mening undermotorisert og ikke oppsiktsvekkende miljøvennlig. Den kan derfor bli tung å selge når nyhetens interesse har lagt seg.
Vi lover å komme tilbake med omfattende test av Insight og ny Prius når begge er på plass.
Fakta Honda Insight
Motor: 4-syl. rekkemotor, 1339 ccm. Effekt: 65 kW (88 hk) v/5800 o/min. 121 Nm v/4500 o/min. Elmotor: 10 kW (14 hk). 78,5 Nm. Samlet effekt: 98 hk.
Lengde: 440 cm. Bredde: 1,70 cm. Høyde: 143 cm.
Akselavstand: 255 cm. Egenvekt: 1204 kg.
Aks. 0-100 km/t: 12,6 sek. Toppfart: 186 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,44 l/mil. CO2-utslipp: 101 g/km.
Pris: Ikke fastlagt.
Konkurrenter: Toyota Prius og andre miljøvennlige varianter av kompaktbilene VW Golf, Ford Focus, Peugeot 308 og noen andre
+
Aktuell konkurrent til Toyota Prius.
-
For liten motoreffekt og kan bli for kostbar.