Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga
Kia Venga

Kia Venga inn i tøft marked

Importøren, Bertel O. Steen-selskapet Kia Bil Norge AS, har beskjedne ambisjoner for nykommeren Kia Venga. Salgsmålet er 200 biler i 2010.

Publisert Sist oppdatert

I god tid før påske har landets 37 Kia-forhandlere nykommeren Venga på plass i lokalet.

Bilen entrer et segment som er i ferd med å bli det største i Europa. Tradisjonelt har C-segmentet, hvor Golf og Focus hører hjemme, vært det største – men ferske tall viser at det nå utgjør 29,4 prosent på europeisk basis, mens B-segmentet har et volum på 31,6 prosent.

Venga er en liten MPV med en akselavstand på velvoksne 261,5 cm, det vil si bare 2 cm mindre enn på for eksempel Nissan Qashqai.

Blant konkurrentene som Kia selv nevner, er Citroën C3 Picasso, Opel Meriva og Renault Modus/Nissan Note. Vi vil legge til at også Honda Jazz er en rival i form og funksjon, men her er akselavstanden hele 12 cm kortere enn på Venga.

Europeisk produkt

Som sin storebror Kia Ceed er Venga både designet og produsert i Europa. Formgivningen er gjort i Frankfurt, engineeringen er tatt hånd om i Rüsselsheim i Tyskland, mens produksjonen skjer i Tsjekkia.

Bilens utseende har visse likhetstrekk med Toyota Urban Cruiser, og fronten kunne vært hentet fra en krympet Ford Kuga.

Til tross for at utvendig lengde er beskjedne 407 cm – eller 15 cm mindre enn Skoda Yeti – er det meget akseptabel benplass i baksetet samtidig som bagasjevolumet er 314 liter.

Baksetet kan skyves 13 cm i lengderetningen, så hvis du gir tilsvarende avkall på benplassen bak, øker lastevolumet til 570 liter. Når ryggen på baksetet (delt 60/40) legges ned, blir gulvet i praksis helt flatt.

Familielikhet

Førermiljøet er funksjonelt, med oversiktlig dashbord og lettleste instrumenter. Til tross for stor likhet med Kia Ceed når det gjelder plassering og utforming av hendler, brytere og knapper, viser det seg at det bare er radioen som er helt lik.

Sittekomforten kunne vært bedre, for setene gir bare begrenset sidestøtte samtidig som de lengste av oss gjerne hadde sett at sitteputene hadde vært lengre.

Dashbordet kan leveres i fire ulike fargedekorer, men to av dem er nok for mye ”tivoli” for norsk smak, så i praksis er det aluminium eller sort høyglans som vil bli valgt av kundene her på berget.

Tre motorvalg

For det norske markedet er det tre motorer som er aktuelle. Først og fremst 1,4-liter diesel med 77 hester og 1,4-liter bensin med 90 hester, begge i Eco Dynamics-utgave med sekstrinns manuell girkasse og start/stopp-funksjon.

Hvis automatgir står på ønskelisten din, er 1,6-liters bensinmotor med 125 hk eneste mulighet.

Prisene er ikke klare, men regn med at de starter på rundt 200.000 kroner for laveste utstyrsnivå, som heter Classic.

Hjuloppheng og fjæring har fått et forholdsvis stramt oppsett. Skarpe tverrskjøter, som for eksempel trikkeskinner, er ikke Vengas beste venn, for å si det sånn.

Den hastighetsavhengige elektriske servostyringen er ikke noe å skamme seg over for Kia, den gir akseptabel styrefølelse og god tilbakemelding fra underlaget.

Den norske importøren er meget nøktern i sine prognoser, og regner altså med å selge 200 Venga i 2010. Vår påstand er at denne bilen ville solgt fire ganger så mye hvis det hadde stått Toyota-logo i grillen.

Konkurrenter: Citroën C3 Picasso, Renault Modus, Nissan Note, Opel Meriva.

Powered by Labrador CMS