-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
XJ er blitt 40 – og ny
Torsdag kveld introduserer Jay Leno den nye Jaguar XJ på det nye Saatchi-galleriet i London. Her får du info, bilder og video.
Charles Saatchi har fått uvanlig mye pepper for sine ferskeste innkjøp og for sine siste utstillinger i det nye galleriet han har åpnet i Chelsea, London.
Etter å ha vært med på å starte blant annet Damien Hirst-boomen, er det lite heder han høster for sitt nåværende kunstner-engasjement.
La oss håpe den nye Jaguaren får bedre mottakelse, selv om debuten skal finne sted i - nettopp – Saatchi-galleriet. Opprinnelig gjorde den tidligere reklame-guruen kunstsamlingene sine offentlige i 1985, da han åpnet det første Saatchi-galleriet, men XJ-historien går enda lenger tilbake.
Tradisjoner
Den første XJ dukket opp for temmelig nøyaktig 40 år siden, utstyrt med de praktfulle rekke-sekserne. V12 fikk den tidlig på 70-tallet. Det er med andre ord svært lenge siden denne bokstavkombinasjonen dukket opp for første gang.
At Jaguar velger å kalle dagens nye modell for XJ, forteller vel at den opprinnelige modellen, som har levd uten særlige endringer i alle disse årene (nytt konsept og mye lettmetall i 2002), fremdeles er en merkevare med flest positive assosiasjoner.
De av dere som husker litt tilbake er vel ikke i tvil om at den nye bilen er meget tett på C-XF konseptet som ble vist i Detroit i 2007 – en av de ganske tidlige firedørs coupéene som verden nå oversvømmes av.
Hvorfor det har tatt 30 måneder å få konseptet frem til produksjonsklart, kan man igjen spørre om. Men det har jo blant annet vært et eierskifte underveis, sannsynligvis har Tata andre agendaer enn Ford hadde.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
To lengder
Det er enkelte sentrale mål som tyder på at den nye modellen er bygget på det samme, avanserte lettmetall-chassiset som forgjengeren. Men i tillegg til den ”normale” akselavstanden på 303 cm, vil den nye modellen også komme i en lwb-utgave der akselavstanden er 16 cm lenger.
Bredden (med speil) er på 211 cm og høyden 145. Lengden er enten 512 eller 525 cm, og vekten med den letteste drivlinjen er ca. 1750 kg. Ikke akkurat fjærlett, men allikevel 100-150 kg under det tilsvarende konkurrenter byr på.
V6-motoren drives med diesel og yter 275 hk. Alternativet er V8 5-liter bensin, der det hentes 385, 470 eller 510 hk. Hva dette vil si i CO2-avgang, er fremdeles ikke helt klart fordi typegodkjenningsdokumentene ikke foreligger.
Bakhjulsdrift
Gearkassen er en 6-trinns automat hele veien, og – når vi ser bort fra Jaguars Mondeo-utgave, X-Type heter vel den – Jaguar er en av de få bilfabrikkene her i verden som ikke kan stave firehjulsdrift.
Sist jeg så på rammeverket til en XJ slo jeg vel egentlig fast at det var ikke mange 4x4 muligheter der heller, så dette er nok noe som fortsatt vil bli et av kjennetegnene.
”Og hva i all verden skal man med 4WD” vil vel de fleste Jaguar-kjørere spørre deg om, ”du har jo Range Rover i den samme familien”.
Påkostet
Bilen er selvfølgelig full av elementer hentet fra øverste hylle hos underleverandørene. For eksempel luftfjæring med adaptiv demping (eller Dynamics som det heter her), aktivt diff og max elektronikk-nivå på interiøret.
Det betyr blant annet at de klassiske, runde instrumentene rett i synsfeltet ditt, plutselig bygger seg om til navigasjons-skjerm eller en berøringsskjerm. Eller at det klassiske speedometeret former seg om til å få en virkelig hi-tech utforming med helt ny grafikk.
Stereo fra Bowers & Wilkins, tilhører også sukkertøyet.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Bilen skal debutere for allmennheten i Frankfurt i september og i Norge vil de første bli levert i god tid før juleferien. Det blir med andre ord ikke satt noen norsk XJ rekord i år – men kanskje neste år?
I 1998 ble det solgt 61 av denne modellen – det er det importøren nå må strekke seg etter. Totalt er det solgt innpå 300 av denne serien her hjemme.