Protyp-museet i Hamburg
Dette er en av de aller første Porsche-motorene. En stund satt den i chassis nummer 2 som ble bygget i østerrikske Gmünd.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Dette er, utrolig nok, et VW-eksperiment. En stor bil med et av verdens tidligste glassfiberkarosserier. Her prøver man ut forskjellige hekk-moduler.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
DVD'en igjen. Ikke rart den ble kalt Den Flyvende Tallerken, lenge før Alfa Romeos Disco Volante.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
En av de mange modellene museet byr på. Dette er et strømlinjeeksperiment signet professor Wunibald Kamm.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
En av professor Kamms futuristiske førkrigs strømlinjebiler.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
En Borgward racing-coupé i typisk tysk etterkrigs-strømlinje-tradisjon.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
En nydelig spanteform. På den kan du banke så mange Auto Union Grand Prix biler, type C som du bare vil.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
En praktfull Zollermotor fra 1934. 1,5 liter og 200 hk. 6 sylindre, med motgående stempler og to-takts forbrenning. Navnet Zoller betyr selvfølgelig kompressor.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Et meget sjeldent Porsche-inspirert spesialkarosseri på Bobla fra Dannenhauer og Stauss. 1951 årgang.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Futuristiske Lokomotivet fra et Porsche/VW-inspirert tivolitog fra 1954. Museet har to av disse.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Futuristisk strømlinjebil fra 1946 bygget av Curt DelFosse, DVD heter den. (Delfosse Versuch Düsseldorf). 600 kubikk Zündapp motor.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Jommen fant vi ikke et Vikingskip med KNA-emblem på også. Tildelt Helmut Polensky som beste utlending under Rally Viking 1953.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Jommen henger det ikke et verdensrekord-karosseri fra slutten av 30-årene i taket også. Mercedes-Benz prosjekt. Og de som sier at aluminium ikke korroderer, har ikke sett dette.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Med Avus som en av Eurpas raskeste racerbaner, var det fristende å bygge ekstremt strømlinjeformede racerbiler.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Også fra futurist-avdelingen. Et kunstprosjekt sponset av Porsche, på en 924, fra Designhøyskolen i Dortmund.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Også NSU jobbet med ekstreme rekordbiler, selv da de egentlig bare holdt på med motorsykler.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Passende nok henger Mercedes-rekordbilen rett over noe av det nyeste tyskerne kan by på, prototypen til Audis første generasjon dieselracere.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Pene i profil er Müller og Delfosse bilene også.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Plakaten for futurist-utstillingen. Utstillingen var fremdeles ikke åpnet og plakatene var fremdeles ikke kommet på plass da vi stakk innom.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Porsches VW-baserte spesial-strømlinjebil bygget for Berlin-Roma-løpet i 1939.jpg$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Racerkjører Alex von Falkenhausen bygde også raske coupéer.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Spesialutstillingen om Futurisme viser blant annet denne nydelige Grade fra 1921.$Foto: Jon Winding-Sørensen
Protyp-museet i Hamburg
Type 64 het denne spesial-Porschen som på mange måter la grunnlaget for etterkrigstidens serier med lett-vekts strømlinje-coupeer. Dette karosseriet ble bygget hos Reutter.$Foto: Jon Winding-Sørensen

Nytt fra Prototyp-museet

Jeg skrev i siste Bil at Prototyp-museet i Hamburg er blant de få virkelig obligatoriske bilmuseene i den lille svarte boka mi. Derfor måtte jeg innom igjen.

Publisert

Noen har kanskje oppdaget at jeg måtte kjøre en biogass-Passat tilbake til familien sin i Wolfsburg. Stavanger-Wolfsburg, raskest mulig, gjør det vanskelig å ikke komme i nærheten av Hamburg, og da blir det plutselig ikke raskest mulig mer.

Forbi Sentralstasjonen og ned mot havnen. I Shanghaiallé, i en praktfull bygning fra 1906, med enestående arkitektoniske og byggtekniske finesser, finner man Prototyp-museet i tre etasjer. Øverst finner du den permanente samlingen, under arrangeres det spesialutstillinger, og nederst er det et galleri med fotografier, malerier og andre kunstgjenstander.

SE VÅR STORE SAMLING BILMUSEER

Jeg blir alltid like fascinert når jeg besøker den permanente utstillingen, for de fleste av oss som har litt bilhistorie i ryggen, har vokst opp i en anglosaksisk tradisjon og vet alt om Aldington-brødrene, om Kenelm Lee og etternavn som en ølsort, om A.P. Fane og Seagrave og alle de store engelske før- og etterkrigsnavnene. Folk som levde livet og kjørte fort og gjorde rare ting.

Derfor har vi godt av å lære om Petermax Müller og Helmut Polensky og Ernst Klodwig og Curt Delfosse og Otto Mathé (en virkelig speed freak, på museet står også hans gamle VW varebil med en bob på taket) og alle de andre som bygde raske biler av ikkeno etter krigen og kjørte vanvittig fort og førte den tyske strømlinjetradisjonen videre.

Det er disse folkene og deres biler dette museet forteller om. Sammen med ukjente ting fra store, velkjente navn som Porsche, Volkswagen Audi, Mercedes og mange andre. Museet er utstyrt med glimrende elektroniske skilt - også på engelsk, og har et eget digitalt bibliotek der du for eksempel kan sitte og bla deg gjennom hundrevis av private fotografier fra Porsche-familiens fotoalbum.

I underetasjen, denne gangen, gjorde de i stand en ny spesialutstilling. Også her skal man feire at futurismen fyller 100 år, og selv om jeg ikke var enig i at alt som kurator Halwart Schrader hadde hentet frem var futurisme i den opprinnelige forstand (jeg er for eksempel når som helst villig til å ta en diskusjon på at Picabia var mye mer en dadaist enn en futurist, men han hadde bildilla, det er sant).

Hva en putebelagt Porsche 928 eller en tivoli-trekkvogn hadde å gjøre her, er vanskelig å forstå. Men du behøvde ikke se på dem, du kunne se på de virkelig futuristiske kreasjonene som sto der.

Og som vanlig var galleriet fullt av fotografier du aldri har sett før, selv om du kan kompletten av AMS utenatt fra tidenes morgen. Svenske historikere vil for eksempel ha noe å hente her. Svensk hjemmebygg på Hockenheim, svensk BMW 328 på vei hjem. Utrolig mange nydelige detaljer, jeg kunne brukt timer bare på bildene.

Så ikke bare sier jeg at Prototyp-museet er obligatorisk, jeg praktiserer det også.

SE VÅR STORE SAMLING BILMUSEER

Powered by Labrador CMS