-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Nytt fra Prototyp-museet
Jeg skrev i siste Bil at Prototyp-museet i Hamburg er blant de få virkelig obligatoriske bilmuseene i den lille svarte boka mi. Derfor måtte jeg innom igjen.
Noen har kanskje oppdaget at jeg måtte kjøre en biogass-Passat tilbake til familien sin i Wolfsburg. Stavanger-Wolfsburg, raskest mulig, gjør det vanskelig å ikke komme i nærheten av Hamburg, og da blir det plutselig ikke raskest mulig mer.
Forbi Sentralstasjonen og ned mot havnen. I Shanghaiallé, i en praktfull bygning fra 1906, med enestående arkitektoniske og byggtekniske finesser, finner man Prototyp-museet i tre etasjer. Øverst finner du den permanente samlingen, under arrangeres det spesialutstillinger, og nederst er det et galleri med fotografier, malerier og andre kunstgjenstander.
SE VÅR STORE SAMLING BILMUSEER
Jeg blir alltid like fascinert når jeg besøker den permanente utstillingen, for de fleste av oss som har litt bilhistorie i ryggen, har vokst opp i en anglosaksisk tradisjon og vet alt om Aldington-brødrene, om Kenelm Lee og etternavn som en ølsort, om A.P. Fane og Seagrave og alle de store engelske før- og etterkrigsnavnene. Folk som levde livet og kjørte fort og gjorde rare ting.
Derfor har vi godt av å lære om Petermax Müller og Helmut Polensky og Ernst Klodwig og Curt Delfosse og Otto Mathé (en virkelig speed freak, på museet står også hans gamle VW varebil med en bob på taket) og alle de andre som bygde raske biler av ikkeno etter krigen og kjørte vanvittig fort og førte den tyske strømlinjetradisjonen videre.
Det er disse folkene og deres biler dette museet forteller om. Sammen med ukjente ting fra store, velkjente navn som Porsche, Volkswagen Audi, Mercedes og mange andre. Museet er utstyrt med glimrende elektroniske skilt - også på engelsk, og har et eget digitalt bibliotek der du for eksempel kan sitte og bla deg gjennom hundrevis av private fotografier fra Porsche-familiens fotoalbum.
I underetasjen, denne gangen, gjorde de i stand en ny spesialutstilling. Også her skal man feire at futurismen fyller 100 år, og selv om jeg ikke var enig i at alt som kurator Halwart Schrader hadde hentet frem var futurisme i den opprinnelige forstand (jeg er for eksempel når som helst villig til å ta en diskusjon på at Picabia var mye mer en dadaist enn en futurist, men han hadde bildilla, det er sant).
Hva en putebelagt Porsche 928 eller en tivoli-trekkvogn hadde å gjøre her, er vanskelig å forstå. Men du behøvde ikke se på dem, du kunne se på de virkelig futuristiske kreasjonene som sto der.
Og som vanlig var galleriet fullt av fotografier du aldri har sett før, selv om du kan kompletten av AMS utenatt fra tidenes morgen. Svenske historikere vil for eksempel ha noe å hente her. Svensk hjemmebygg på Hockenheim, svensk BMW 328 på vei hjem. Utrolig mange nydelige detaljer, jeg kunne brukt timer bare på bildene.
Så ikke bare sier jeg at Prototyp-museet er obligatorisk, jeg praktiserer det også.