-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Wolfsburg
Det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne for å fortelle om hva du kan oppleve i Wolfsburg. Jeg tror jeg skal begynne med Michelin-rosetter.
Ødemark
I de gode gamle dager, for 8-10 år siden, var det nesten umulig å finne et førsteklasses herberge i Volkswagen-hovedstaden Wolfsburg.
Fabrikken hadde riktignok noen luksuriøse gjestehus litt utenfor byen, det var noen halvbra hoteller i selve byen og selv har jeg hatt mye moro i ganske sleazy etablissementer som kanskje egentlig var ment for tyrkiske eller jugoslaviske gjestearbeidere.
Men så kom Autostadt (som jeg egentlig skal fortelle om) og med det kom det også nye hoteller. For nå, det visste man, ville Wolfsburg bli en turistmagnet.
Dermed våknet blant annet hotellkjeden Ritz-Carlton som koblet seg opp mot et nytt luksushotell i denne tidligere så tråkige byen, og i dette hotellet finner du restaurant Aqua.
Mesterkokk
Og dermed spoler vi tilbake igjen til første halvpart av nitti-årene, og en bilutstilling i Frankfurt og et BMW-sponset (tror jeg) måltid jeg aldri glemmer.
Det fant sted i en restaurant som het noe så underlig som Humperdinck, jeg mener, kan man forbinde topp gastronomi med en Humperdinck?
Og vi møtte kunstneren selv. Sven Elverfeld. Jeg husket ikke navnet, jeg husket bare at jeg forbandt det med noe svensk, men at han forsikret meg om at han var særdeles tysk.
Så leser jeg tyske aviser i høst, og en rekke restaurantsjefer truer med selvmord fordi de har mistet en Michelin-rosett på den nye høstlisten. Men én restaurant har spruttet opp som en fugl Fønix, nemlig Aqua i Ritz-Carlton-restauranten i Autostadt, med hele tre Michelin-rosetter. Og hvem regjerer grytene der, om ikke Sven Elverfeld!
Dette bare for å si at dersom du skal besøke Autostadt i løpet av de nærmeste tre årene, er det smart å bestille bord på Aqua i god tid i forveien. Husk også å konsentrere deg om noe annet enn maten innimellom. For eksempel praktinteriøret, signert Andrée Putman.
Dieselstrasse
Autostadt er ikke Volkswagen-museet. Det virkelige Volkswagen-museet i Wolfsburg finner du i Dieselstrasse.
En ganske rar adresse kanskje, med tanke på hvor lang tid det tok før VW fikk noen Dieselmotor – men det er ikke den eneste underlige bilrelaterte adressen i Tyskland forresten. I München ligger en av BMWs store M-Sport avdelinger i Daimlerstrasse.
Volkswagen AutoMuseum er altså det riktige navnet på bilmuseet i Wolfsburg. Dette er en stiftelse som har eksistert i langt over 20 år. Det er hit fabrikken sendte alle gjenstander som man mente var av interesse for ettertiden, og det er for eksempel her du for den akseptable sum av 35 euro, kan få historien til Folkevognen din og en autorisasjonsattest på at den er ekte.
Spesialiteter
Her finner du svært ofte spesialutstillinger, jeg har for eksempel vært der mens de viste andre karosserimakeres påbygg på den gamle bobla – fantastisk.
Og deres beholdning av prototyper og eksperimentbiler er også fascinerende.
Samlingen av prototyper strekker seg helt fra den opprinnelige Boble-prototypen V3 (riktignok en reproduksjon denne her) via EA 266 (den Porsche-konstruerte Bobleavløseren med motor under gulvet, som aldri ble noe av) og EA 337 (som ble til Golf) sammen med EA 272 (Passat) til ganske ferske forsøksbiler.
Og av konseptbilene finner man praktfulle forslag som Student fra 1982, Chicco fra 1975 sammen med Chico fra 1992, eller Auto 2000 fra 1981.
Hvordan dette museet og Autostadt ordner seg, aner jeg ikke. Men det har ofte hendt at jeg har ruslet fra overkill-etablissementet Autostadt til dette forholdsvis beskjedne museet og funnet ting som egentlig hadde hatt sin plass i Autostadt for der å kunne bli sett av så mange som mulig.
Kommunikasjonsplattform
Men på den annen side er Autostadt så enorm og inneholder så mye at man fort blir overmett slik at man ikke greier å få øye på juvelene heller.
Autostadt er ment som en kommunikasjonsplattform for Europas største bilplattform. Dristig kanskje, å bygge anlegget i et av de mest gudsforlatte områder i hele Tyskland. Men siden åpningen i 2000, har mer enn 10 millioner mennesker besøkt det. 25 hektar grunnflate gjør dette til Europas største organiserte fritidsområder.
Det er nesten ikke noen vits i å forsøke å beskrive det. Du får en komplett, sømløs utgave av Bilens Historie her – med start lenge før Volkswagen var påtenkt.
Du har et svært hus som vel er et av de mest komplette bilmuseer i verden, hvis vi tenker bilmuseum som en kronologisk beskrivelse. Fra den tidligste Daimler og Benz, til den siste VW-konseptbilen.
Og underveis finner du vindtunnel, motorveibygging, trafikkløsning – alt som hører med (og som kan gi de mange skoleklassene som besøker anlegget den riktige dose pedagogisk ballast). La meg si det sånn, det er slett ikke nødvendig å delta på et av de mange fabrikkbesøkene for å få full innsikt i hvordan bilproduksjon egentlig skjer.
Paviljonger
Så har vi alle paviljongene. Hvert merke har sitt eget bygg – og når jeg sier bygg så mener jeg egentlig hver sin lille arkitektoniske juvel.
Det siste tilskuddet er en egen bygning for Bugatti og Bentley som de kaller Premium Clubhouse.
Lamborghini-paviljongen er kølsvart og uhyre lekker. Seat-bygget er svært og du entrer og forlater det over broer bygget over et vannspeil. Det er stort, men ikke så stor som Audis som ofte inneholder trick-displays som dukker med snakkende ansikter som er projisert på, såpass speisa at du tror du snakker med en levende tysker.
Volkswagen-paviljongen er selvfølgelig den største av dem, mens Skodas er ganske beskjeden, og vel egentlig min favoritt. Først og fremst fordi den ikke inneholder noen biler i det hele tatt – så den er et praktfullt pusterom fra tvangsforingen av bil alle andre steder.
Men også fordi man alltid finner noen nye, spennende tsjekkiske kunstnere på utstilling der – på mange måter er det som å vandre rundt i det kunstneriske cutting edge-området i Praha.
Autostadt er åpent hele året (Aqua er riktignok stengt de to første ukene i januar – bare så du vet det), for tiden er takten oppe i to millioner besøkende pr. år, men det er plass nok. Det er ingen sak å bruke hele dagen. Dersom du har fått overbevist din lokale forhandler om at det går an, så kan du avslutte besøket med å hente din nyinnkjøpte VW i siloen.
Webadressen til VW-museet er http://automuseum.volkswagen.de/
Autostadt finner du ikke uventet på http://www.autostadt.de/
HER FÅR DU VEIBESKRIVELSE OG ANNEN NYTTIG INFO