-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Senterleder
NAF senter Stavanger
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
SMARTere enn noen gang med liten elbil
Å kjøre elektrisk småbil er ganske Smart. Så heretter blir Smart bare å få kjøpt som elbil i Norge. Pris fra 169.900 kroner.
Smart er som katten. Den har ni liv, og selv om mange økonomer har forsøkt å avlive prosjektet, lever Smart i beste velgående.
Men heretter et det bare de elektriske variantene som gjelder i Norge. Det kan i det minste gi Smart Forfour et løft.
Her er prisene:
* Smart Fortwo – kr. 169.900,-
* Smart Forfour – kr. 179.900,-
* Smart Fortwo cab – kr. 189.900,-
Småbil, innvender du? Ja, selv i et svært begrenset minibilmarked i Norge rullet det like fullt i fjor ut drøyt 2000 elektriske trillinger (Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-Zero) og VW e-Up.
Her har Smart Forfour en reell mulighet fordi den med lengde på 3,50 meter er nesten like stor som e-Up, kjører minst like godt og har samme motoreffekt (81 hk mot 82 hk).
Fordelen kommer fram i prisen ved at Smart Forfour koster nesten 30.000 kroner mindre enn e-Up.
Riktignok er prisen på Fortwo 10.000 kroner lavere, men jeg er ikke sikker på om Norge har urbane nok byer for akkurat den modellen – med unntak av kabrioletversjonen, en morsom tass til 189.900 kroner.
Smart Fortwo Electric kabriolet må være det ultimate kafekjøretøyet på skyfrie sommerdager. Så jakter du en elektrisk kabriolet, så melder Smart Fortwo seg til tjeneste.
Smarts produksjonshistorie skrives tilbake 1998. Allerede rett etter lanseringen gikk det galt. En av bilene endte i en grøftekant med bakluka ned og nesa rett i været. A-klasse-problematikken til Mercedes hadde nå nådd Smart, og det var krise.
Krisene skulle komme til å stå i kø. Særlig de økonomiske. Smart ble fra dag én et tapssluk for Mercedes, og har vel strengt tatt vært det til 2014-lanseringen av tredje generasjon.
I 2004 var Mercedes inne på eiersiden i Mitsubishi, og for å spare penger samutviklet de to småbilen som skulle bli til Mitsubishi Colt og Smart Forfour.
For Smarts del solgt Forfour så elendig at allerede etter et par år forsvant den ut av produksjon.
Mange år senere inngikk Daimler/Mercedes-Benz utviklings- og produksjonssamarbeid med Renault med Smart som det første felles personbilprosjekt: Renault Twingo som tvilling til Smart Forfour, og med Fortwo kun som en forkortet utgave av Forfour.