-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ford Mondeo mot Mitsubishi Carisma
Kampen i mellomklassen blir hard i år og fjorårets bestselger i klassen, Mondeo, blir uten tvil en hovedaktør i 1997 også. Nytt design og sterkere karakter sammen med en rekke tekniske endringer, gjør Mondeo til en av klassens beste biler. Mitsubishi Carisma sedan er en av Mondeos ferske utfordrere og viste at den også har noe å fare med.
Først publisert i BIL 1 - 1997.
Ingen kan påstå at Ford tok sjanser da de i 1993 introduserte Mondeo. Designmessig var Fords nye mellomklassebil svært forsiktig og bortsett fra Ford-ovalen i grillen, var ikke likhetstrekkene med Fords øvrige modeller særlig fremtredende. Årets utgave har heller ikke mye til felles med resten av familien, men den nye fronten og hekken har gitt Mondeo karakter. Den har fått et utseende som skiller den fra konkurrentene. Men det er alle de andre endringene, de du ikke ser, som gjør Mondeo til en av klassens beste biler.
Carisma kombikupé har heller ikke vært blant de mest i iøynefallende bilene på norske veier, noe som også gjelder for den nye sedanmodellen. Baklyktene er en av de få karakteristiske trekkene ved Carisma kombikupé og det ville vært naturlig om Mitsubishi-designerne hadde valgt samme løsning også for sedanen, men den gang ei. Bakfra er det ingen likhetstrekk mellom sedan og kombikupé. Mens Mondeo har fått en sterk karakter, er Carisma så karakterløs som det er mulig å bli. Og med tanke på Galants popularitet, spørs det om ikke Mitsubishi på sikt hadde tjent på å rendyrke sin egen stil.
Våre testbiler er en Mondeo 2.0 Ghia som i grunnversjon koster 260.500 kroner og en Carisma 1.8 GLX som koster 228.900 kroner. Den riktige Mondeoen for denne testen hadde vært en Mondeo Mistral 1.8 som koster 233.500, men når importøren bare hadde en sedan, en 2.0 Ghia til disposisjon, fikk vi ta til takke med den. Det har skapt litt problemer for våre vurderinger. Vi har derfor valgt å vurdere Mondeo ut fra en Mistral 1.8 når det gjelder utstyr og priser samt i vår slutt-vurdering. Utstyrsmessig er det lite som skiller Mondeo Ghia fra en den rimeligere Mondeo Mistral. Det dreier seg stort sett om kosmetiske detaljer som imiterte trepaneler på dashbordet, lærtrukket ratt og gearspakkule og 15-tommers hjul. Vår testbil har litt ekstrautstyr, blant annet Fords egen 6000 RDS/CD radio til 3.500 kroner, tyverisikring til 3.000 kroner, soltak til 8.000 kroner og metallic lakk til 2.000 kroner.
Carisma 1800 GLX er rimeligste modell med 1,8-liters motor. Vil du ha mer utstyr må du opp til 253.900 kroner og du får da klimaanlegg og antispinnregulering som standard. Vår testbil koster 237.800 kroner og har en Mitsubishi radio til 3.900 kroner og aluminiumsfelger til 5.000 kroner som ekstrautstyr.
PLASS
Testvurdering:
Carisma: 4. Mondeo: 3.
Hverken Mondeo eller Carisma er med og kjemper om tittelen "rommeligst i klassen", uten at de dermed er trange. Carisma er den minste bilen av de to. Den er 8 cm kortere og drøyt 5 cm smalere enn Mondeo og den har dessuten ca 15 cm kortere akselavstand, forskjeller som burde komme til uttrykk i form av mindre plass i kupéen. Men god utnyttelse av plassen sørger for at Carisma faktisk har et lite overtak på Mondeo når det gjelder kupéplass. Grunnen er ganske enkelt at Carisma har best plass der det er mest kritisk, blant annet bedre benplass for både sjåfør og passasjerer og best takhøyde i baksetet. Kupébredden i baksetet er identisk i de to, mens Mondeo har litt større kupebredde foran.
Når det gjelder bagasjeplass er det lite som skiller når det gjelder volum, men Carisma har både større bredde og større høyde i lukeåpningen enn Mondeo. Begge bilene har innvendige hengsler på bakluken. Hverken Mondeo eller Carisma har innvendig trekk i bakluken. I Mondeos bakluke er det lagt på en kantlist rundt et av de utstansede hullene i bakluken slik at du har et innvendig håndtak. Samme løsning kan også brukes i Carisma. Slike lister får du kjøpt i de fleste bilrekvisitaforretningene.
Begge bilene har delte, nedfellbare bakseterygger. Carisma har den beste løsningen ved at du får et flatere bagasjeromgulv, mens bakseteryggen i Mondeo blir liggende svært skrått, spesielt på venstre
side.
BAK RATTET
Testvurdering:
Mondeo: 4. Carisma: 4.
Mens Mondeo i det ytre har fått tydelige endringer, er de kosmetiske endringene innvendig moderate. Det er ommøbleringen når det gjelder bryterplassering som er mest merkbar. Og synes du den forrige Ghia-modellen hadde vel mye imitert tre, liker du kanskje denne modellen bedre. Her er bruken av imitert tre vesentlig mer beskjeden. Førerplassen fungerer bedre enn i forgjengeren, blant annet er nå bryterne for setevarmen flyttet fra setet til midtkonsollen og den lettbetjente Ford-radioen passer perfekt inn i førermiljøet og er eksemplarisk når det gjelder betjening.
Alle Mondeo-modellene har høyderegulering av førersetet og i Ghia-utgaven er elektrisk regulering standard. Rattet kan reguleres både horisontalt og vertikalt. Alt burde dermed ligge godt til rette og det burde være enkelt å finne en behagelig kjørestilling. Problemet er bare at førersetet må senkes maksimalt for at en skal få god lårstøtte. Når setet heves, løftes det mer i bakkant enn i forkant. Dermed blir lårstøtten dårlig. Ford bør vurdere om de ikke skal montere inn en vippemekanisme på førersetet slik at en kan justere sitteputens vinkel uavhengig av setehøyden. Løfter du setet vil nemlig baksetepassasjerene også få bedre benplass.
I salgsbrosjyren for Mondeo står det oppført at den har fothviler på førersiden. Den er kanskje der, men den er alt for langt frem til at vi har nytte av den. En skikkelig fothviler plassert riktig i forhold til pedalene vil hjelpe og gi en bedre kjørestilling.
Carisma har en enkel og funksjonell førerplass. Ergonomisk og designmessig fungerer den meget godt, men Mitsubishiradioen levner ingen tvil om at den er ettermontert. Sittekomforten er bedre enn i Mondeo, blant annet fordi førersetet gir bedre lårstøtte. I begge bilene har du god sidestøtte og god støtte til ryggen. Mitsubishi har utstyrt Carismas førersete med separat regulering av sitteputens høyde i for- og bakkant. Dermed kan du regulere hele setets høyde samtidig som du også kan styre sitteputens vinkel. Carisma har derimot bare høyderegulering av rattet og et par av våre testere klaget over at de kom litt for langt fra rattet når de satt med riktig avstand i forhold til pedalene. Mitsubishi bør derfor vurdere å utstyre Carisma med horisontal justering av rattet. Carisma har en skikkelig fothviler for venstrefoten.
Den nye fronten har gitt Mondeo større hovedlykter og kraftigere lys enn forgjengeren. Den har separate nær- og fjernlyskastere som lyser sammen på fjernlys. Området rett foran bilen blir derfor svært godt opplyst, så godt at det "overdøver" lyset lengre frem. I likhet med fjorårets modell har også denne Mondeoen litt dårlig avgrensning av nærlyset. Carisma har ikke like kraftig lys som Mondeo, men balansen mellom nær og fjernlys er bedre, og ved at Carismas fjernlys ikke er så kraftig i nærområdet, utnyttes lysets rekkevidde bedre.
KOMFORT
Testvurdering:
Mondeo: 4. Carisma:3.
Når det gjelder sittekomfort for passasjerene er Carisma og Mondeo likestilte. To voksne sitter behagelig i baksetet, mens en eventuelt tredje person får sitte litt ubehagelig på den midterste plassen.
Begge bilene har gode varme- og friskluftanlegg, men varmekapasiteten er nok ikke blant de aller beste i klassen. Selv om vi ikke hadde sprengkulde under vår test, var det lite i reserve og en konkurrent som Passat har vesentlig mer å tilby når det gjelder varme.
Når vi derimot går over til støy og fjæringskomfort blir det et gap mellom de to testbilene. Ford har foretatt en rekke mindre endringer på Mondeos hjuloppheng både for å bedre kjøreegenskapene og for å bedre komforten. Det siste er det ingen tvil om at de har lykkes med. Mondeo takler de små skarpe ujevnhetene vesentlig bedre enn tidligere. Selv om vår testbil var utrustet med et av de mest støysvake vinterdekkene på markedet, er det likevel ingen tvil om at Ford har greid å redusere støyen fra hjulene. Nå er det bare på skikkelig grovt kjettingslitt snø/isdekke hjulstøyen blir sjenerende. Bedre støydemping mot motoren, kombinert med en lengre sluttutveksling, har også redusert motorstøyen.
Carisma har merkebart høyere støynivå enn Mondeo. Motorstøyen er beskjeden, det er hjulstøyen som dominerer. Men Carisma har likevel et behagelig støybilde uten skarpe lyder. Selv om støynivået på jevn asfalt er noe høyere enn i Mondeo, er det ikke noe høyere på grov asfalt eller på kjettingslitt snø/isdekke. Mitsubishi har valgt en fast fjæring og demping til Carisma. Den takler de minste ujevnhetene meget behagelig og slipper heller ikke gjennom vibrasjoner på grov asfalt eller snø/isdekke. Men de litt større og skarpe ujevnhetene kjenner du mer til enn i Mondeo, og Carisma flyter heller ikke like behagelig over de store ujevnhetene.
KJØREEGENSKAPER
Testvurdering:
Mondeo: 4. Carisma: 4.
Carisma er overbevisende lettkjørt. Styringen er lett og presis, kanskje litt vel lett på glatte veier, men på bar asfalt gir den nydelig kontakt med veien. Stabiliteten er god både rett frem og i svinger når veien er slett. Men den har en liten tendens til å dra litt til sidene på sporete vei. Vi fikk prøvd testbilene på både bare asfaltveier og på snø- og isdekte fjellveier, og Carisma overbeviste med sin letthåndterlighet under alle forhold. Skulle du få en sladd sørger den lette og kvikke styringen for at den kan hentes lett inn. Men Carisma har kvikke bevegelser og kan føles litt nervøs. Bremsene er enkle å dosere under kontrollerte oppbremsinger, mens ABS-bremsene sørger for å redde deg i panikksituasjoner.
Mondeo har ikke samme kvikke styreresponsen som Carisma og er tyngre å håndtere. Stabiliteten er meget god og på svingete dårlig vei ligger Mondeo roligere og mer stabilt på veien enn Carisma. Skulle Mondeo slippe bak, skjer det roligere enn med Carisma og ved at den også svarer litt tregere på rattutslag, virker ikke Mondeo så nervøs som Carisma. Mondeo har meget god bremsefølelse både ved kontrollerte oppbremsinger og ved panikkbremsing. Her kan du balansere på kanten til blokkering uten å være hyperfintfølende i høyrefoten. Og skulle du blokkere er ikke det noe problem, ABS-bremsene sørger for kontrollerte oppbremsinger.
Mondeo har antispinnregulering som standard, noe som under de kjøreforhold vi hadde ikke ga noen stor gevinst i fremkommelighet, men som tillot en noe mer uvøren omgang med gasspedalen uten at stabiliteten ble påvirket. For de fleste er det naturlig å lette litt på gassen når det begynner å spinne. Gjør du det når Mondeos antispinnregulering kobler inn, kan du risikere at motoren stopper. Tommelfingerregelen er: Hold gassen der du har den og la elektronikken jobbe.
MOTOR & GEARKASSE
Testvurdering:
Carisma: 5. Mondeo: 4.
Med 1,8-liters motor mot Mondeos 2-liter har Carisma er dårligere utgangspunkt, men Mitsubishis 1,8-liter er en meget arbeidsvillig motor. Den er turtallsvillig og har masse krefter på toppen av turtallsregisteret, samtidig som den også er arbeidsvillig og smidig på lave turtall. Gearkassen er Renaults og ikke blant de mest lettsjaltede, men sjaltingen er presis og med en litt tyngre følelse enn vi er vant til fra Mitsubishis egne gearkasser. Vår testbil hadde litt transmisjonsstøy.
Fords 2-liter kan ikke beskyldes for å være blant de mest stillegående og smidigste motoren i denne klassen. Motoren har fortsatt en litt hard gange når den må jobbe på høye turtall, men omfattende støydemping har redusert støynivået merkbart i forhold til fjorårsmodellen. Tidligere har motorstøy ved litt rask motorveikjøring vært et problem. Det har Ford løst ved å endre sluttutvekslingen. Resultatet er et behageligere støynivå, men mindre trekkraft i femtegear. Heller ikke Fords gearkasser er blant de mest lettsjaltede, men den fungerer uproblematisk, og det bør den, her får du nemlig hyppig bruk for fjerdegearet.
YTELSER & FORBRUK
Testvurdering:
Carisma: 4. Mondeo: 3.
Carisma føles ikke bare som en lettere bil enn Mondeo, den er hele 210 kg lettere. Selv om Mondeos 2-liter har høyere effekt og dreiemoment enn Carismas 1,8-liter, har Carisma et lite overtak når det gjelder forholdet vekt/effekt. Det kommer også til uttrykk ute på veien. Carisma-motoren er kvikkere, den svarer raskere ved gasspådrag og er også et strå hvassere under alle typer akselerasjon.
I de lavere gearene er Mondeo slett ingen sinke og hevder seg meget godt i forhold til konkurrenter som 406 2.0 og Primera 2.0. Men når du får lagt inn femtegear henger den ikke helt med, og sammenlignet med Carisma blir den en sinke i femtegear. Det skal ikke mye motbakke til før det er naturlig å legge inn fjerdegear, mens Carisma tar den samme bakken på direkten og uten anstrengelser.
En av grunnene til at Ford har valgt en såpass lang utveksling for femtegearet har vært et ønske om å redusere bensinforbruket. Våre tester av Mondeo har vist at bensinforbruket har vært nokså høyt i forhold til konkurrentene. Et testforbruk på 0,7 l/mil er derfor et fremskritt, men likevel noe høyere enn for Carisma.
PRIS & UTSTYR
Testvurdering:
Mondeo: 5. Carisma: 5.
Skulle vi vurdert priser og utstyr ut fra en Mondeo 2.0 Ghia og en Carisma 1.8 GLX, ville poengfordelingen blitt slik: Carisma: 5, Mondeo: 3.
Ghia har vært betegnelse på prestisjemodellene i Ford-programmet, men utstyrsnivået er ikke like eksklusivt som tidligere, noe som blant annet skyldes at de øvrige modellene er oppgradert ganske kraftig. Blant utstyret som er spesielt for Mondeo Ghia er de imiterte trepanelene på dashbordet og dørene, 15-tommers hjul, elektriske vindusheiser, elektrisk betjening og oppvarming av sidespeil, forniklede sparkeplater på dørtersklene. Utstyr som to kollisjonsputer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, tre hodestøtter på baksetet, trepunktsbelter på alle plassene i baksetet, pollenfilter, høyderegulering av hovedlysene, lyktespylere, startsperre, ABS-bremser og antispinnregulering er standard i alle Mondeo-modeller.
Carisma er litt enklere utstyrt enn Mondeo, men når vi går inn på de viktige sikkerhetsdetaljene, er det lite som skiller de to. Carisma GLX har to kollisjonsputer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, pollenfilter, høyderegulering av hovedlysene, lyktespylere, ABS-bremser, sentrallås, elektriske vindusheiser, elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil. Vil du har antispinnregulering må du legge til noen kroner og kjøpe en Carisma GLS som koster 257.900 kroner og du får da også klimaanlegg og pollenfilter på kjøpet. Pollenfilter til Carisma GLX koster 258 kroner.
Med en prisforskjell mellom Mondeo og Carisma på 35.600 kroner, er det mye som taler til fordel for Carisma. Men er ikke motorytelser høyt prioritert, kan du få billigere Mondeo-modeller enn vår testbil. En Mondeo Mistral 1.8 til 233.500 gir et adskillig hyggeligere regnestykke, selv om den ikke henger med Carisma når det gjelder akselerasjon og trekkraft.
LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data