Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra
Ford Mondeo
Foto: Trygve Bæra

Ford Mondeo 2.0 TDCI Aut. Titanium X

Dekkvalget trekker ned kjøreegenskapene noe denne gang. I samme retning trekker et automatgear som gir høyt forbruk.

Publisert

Innledning


Ford Mondeo har vært med oss i test allerede tre ganger tidligere i løpet av halvannet år siden introduksjonen av dagens modell.

På ett område har den satt ny standard i klassen – plassforholdene i kupéen, både foran og bak, er enestående – inntil nå. Benplassen i baksetet er nemlig merkbart bedre i den nye Skoda Superb.

Mondeos vanligvis så glimrende kjøreegenskaper er denne gang noe svekket av at importøren har gjort et uheldig dekkvalg. Med dimensjon 235/40 R18 har bilen «tippet over» grensen for ubehagelig sporing. Synd, fordi styringen ellers er meget presis og kontant.

Denne gang er styringen såpass nervøs at det går ut over både kjøreegenskapene og kjørekomforten, begge deler ville derfor hatt godt av den litt mindre ekstreme dimensjonen 235/45 R17. På den annen side, dekkene bidrar til imponerende kort bremselengde.

Førermiljøet oppfattes av enkelte som noe mer «tivoli» enn hos de fleste andre konkurrentene, men det er ryddig og oversiktlig.

Mondeo er meget rommelig, men den kan likevel ikke hamle opp med Superb. Til tross for at Mondeo har testens lengste akselavstand, noe som vanligvis betyr god plass i baksetet, har baksetepassasjerene merkbart bedre benplass i Superb.

I førersetet sitter vi forholdsvis høyt i forhold til instrumentklokkene. Setene i vår Titanium-utgave er sportslige, gir meget god sidestøtte og byr på rikelige reguleringsmonn, spesielt i lengderetningen. Hjulhuset stjeler noe benplass, så sjåførens venstrefot, størrelse 43, må ta til takke med en fothviler som er i korteste laget.

Rattet og det meste av knapper og brytere kjenner vi igjen fra S-Max, som den deler plattform med. Den digitale visningen av informasjon er ikke bare vellykket, for noe av det er vanskelig å lese, men alt i alt gir førermiljøet med materialvalg og finish god kvalitetsfølelse.

Den velkjente TDCi-motoren er kvikk og villig, og er her kombinert med en sekstrinns automatkasse. Den ligger ørlite grann etter sin litt sterkere konkurrent i akselerasjonsøvelsene både fra stillestående og under mellomakselerasjon, men forskjellen er marginal. I matfatet derimot, er forskjellen betydelig – sammenlignet med Superbs DSG-gear må Mondeos automat kalles drikkfeldig.

Mondeo er i utgangspunktet en «folkebil» (billigste kombikupé med 1,6-liters 110 hk bensinmotor koster 277.600 kroner). Her, med 130 hester, automatgear og Titanium X-pakke, havner Mondeo 30.000 kroner over rivalen.

Utstyrsnivået bedømmer vi som jevngodt hos de to. Begge har «Hill Holder», og mens Superb har parkeringsassistent kan Mondeo vise til avstandsradar. Sistnevnte kan også beskrives som radarbasert cruise control.

LES VIDERE:
- Skoda Superb
- Konklusjon - Tekniske data

Powered by Labrador CMS