-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Familien i boks - Del 3
Tre av de store bilprodusentene stiller med hver sin småtass i denne testen. Ikke de aller minste fra de tre produsentene – men biler som til nød kan fungere som eneste bil i familien.
- Del 1
Ingen racerbiler
Venga har det høyeste dreiemomentet av de tre, men også den tregeste akselerasjonen fra null til hundre.
Den motordetaljen som trekker mest i negativ retning i sammenligningen, er forbruket.
På papiret ligger det på samme lave nivå som hos de to konkurrentene, men i praksis har den et avvik som er alt for stort.
Den bruker for eksempel en desiliter, rundt regnet 20 prosent, mer på mila enn Verso-S.
Selv om Meriva kan skilte med 5 hk mer enn de to andre, ligger den på det jevne på dette området – både akselerasjonstallet og forbruket plasserer seg midt mellom Venga og Verso-S.
Sistnevnte har en dravillig motor – så sant den får turtall på et par tusen omdreininger. Under 1500 o/min. skjer det fint lite i maskinavdelingen hos Verso-S.
Forbruket er tilsvarende beskjedent, desidert lavest i testen og best samsvar mellom teori og praksis. Start-/stopp-system er standard på bilene som tas inn til Norge.
Greit utstyrsnivå
Vi kjører Kia Venga med øverste utstyrsnivå, og dermed er den utstyrt med ryggesensorer, cruise control, navigasjon, glasstak og både fartsholder og fartsbegrenser.
Prisen må også ses i lys av at Kia har 7 års garanti (begrenset til 150.000 km) på selve bilen, fem år på lakk og 12 år på rust.
Meriva, med utstyrsnivå Cosmo, har testens høyeste pris. Utstyret omfatter parkeringssensorer foran og bak, adaptive frontlys og en luksusdetalj som ikke er vanlig på småbiler, nemlig varme i rattet.
En praktisk detalj er også de to krokene i bagasjerommet som hindrer at handleposene rutsjer rundt. Som nevnt er de utmerkede sportssetene ekstrautstyr.
Verso-S får pluss for testens laveste pris. Toyota har utstyrt nykommeren med navigasjon og ryggekamera.
En negativ detalj på Verso-S er frontlyktene som er rette og steile, og fanger opp alt av søle og sprut fra bilene foran. Når bilen ikke har lyktespylere, sier det seg selv at lyset svekkes etter kort tids kjøring i dårlig vær.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Venga
- Testvurdering og poeng Opel Meriva
- Testvurdering og poeng Toyota Verso-S