Klasselederen

Ladehybrider var for få år siden synonymt med Mitsubishi Outlander, med tillegg av noen få europeiskbygde modeller. Nye utfordrere doblet salget av ladehybrider i 2020. Vi har testet tre av dem

Publisert

Den ladehybride varianten av Toyota Rav4 hadde ikke vært lenge på veien, før heiaropene lot seg høre.

Kanskje ikke så rart at Rav4, med størst batteri, desidert best laderekkevidde, klart lavest bensinforbruk som ren hybrid, over 300 hestekrefter, firehjulsdrift, og mulighet for å trekke dobbelt så tung tilhenger som BMW X1, svarer ja på så godt som alle krav forbrukere stiller til en familiestor lade-SUV.

TREKKER TYNGST.
Med lengde på 4,60 meter, er ikke Rav4 bare størst utvendig, men også størst innvendig, med suveren plass i baksetet (dog ikke mer beinplass enn i Jeep Compass), og klart størst bagasjerom på 580 liter, om alt tilgjengelig volum tas i bruk.

Bilen trekker tilhenger med vekt inntil 1500 kg, og har med 19 cm nesten like god bakkeklaring som Jeep, uten noen gang å ha gitt seg ut for å være offroader.

Rav4 har ry på seg som problemfri SUV for folk flest, og med hybridteknologi utviklet gjennom mer enn 20 år, til et nivå på forbruk konkurrentene ikke har klart å ta igjen. For selv med ladetomt batteri, forbrukte ikke Rav4 mer enn 0,63 liter bensin per mil, til tross for den høye egenvekten på 1895 kg.

BEST PÅ REKKEVIDDE
75 km oppgitt strømrekkevidde gir i WLTP-syklusen så lavt som 0,12 liter forbruk per mil, og beskjedne 26 gram CO2-utslipp per km. Med så god rekkevidde, vil mange kunne dekke hele dagsbehovet for transport uten bruk av forbrenningsmotoren. Det lave utslippet gir Toyota store fordeler i møte med EUs 95 grams krav.

Rav4 er eneste av testbilene med to elektriske motorer, teknologi bilen deler med de andre hybride Rav4-variantene og enkelte Lexus-modeller. I det daglige, trekker Toyotaen primært på forhjulene og elmotoren bak er såpass svak, at den mer framstår som en hjelpemotor når behovet melder seg, enn som et reelt framdriftsalternativ, slik som i X1 og Compass.

RASKEST
306 hestekrefter fordelt med 177 hk tatt ut av en 2,5-liters rekkefirer uten turbo, 184 hk elektriske hester foran, og de nevnte 54 bak gir formidable 6,0 sekunder til 100 km/t. Så får det være at toppfarten begrenses til 184 km/t – de færreste flår gjennom Tyskland i større fart likevel, selv om de skulle finne på å ta seg til Middelhavet med egen Rav4. Men om det først gjøres, så har du det bedre enn i noen Rav4 tidligere, både kjøre- og særlig komfortmessig.

Toppmodellen, Executive, har kjøling i setene, varme i rattet, og varme i frontruta, i kombinasjon med headupdisplay på glasset. Men kjære Toyota, kan dere vennligst se hva Tesla og Mercedes har fått til når dere skal forbedre infotainmentskjermen?

Garanti: 5 år/200 000 kilometer.

LES VIDERE:

- Innledning

- BMW X1

- Jeep Compass

- Toyota RAV4

- Testdata og konklusjon

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

Powered by Labrador CMS