Norges-modeller fra BMW - del 2

BMW har nå gitt plug-in-utgavene av 5- og 3-serie både firehjulstrekk og stasjonsvogninnpakning. Mye er likt, men kjøreopplevelsen på de to variantene skiller.

Publisert

Komfort vs sport
Som i sedan-utgaven jeg kjørte tidligere, er det det høye komfortnivået og stillheten som slår deg når du kjører 530e. Den er behagelig på alle måter og gir en avstressende følelse. Vel kan den kjøres aktivt og sportslig, den har et eget oppsett for det, men det naturlige er å flyte av gårde.

Over i 330e får man naturlig nok en mer kompakt følelse, selv om det ikke skiller mer enn 70 kg. Minstemann er 25 cm kortere.

Der hvor 530e fremstår som en stor bil med komfort som trumfkort, er 330e mer snerten og sporty og en bil du kler på deg.

Nå var riktignok pressebilene svært godt utstyrt, men det er ingen tvil om at de som konstruerte bilene har satt velvære høyt på prioriteringslisten. Man har det godt i en BMW, i alle fall i de større modellene. Det oser premium av alt man kan se og ta på. Materialkvaliteten er høy og alt er forseggjort.

Hjem til BMW
Det var i en 3-serie jeg lærte å kjøre bil for fryktelig mange år siden. Kjøreskole ble naturligvis valgt utelukkende på bakgrunn av bilpark. Dermed var det ingen tvil da bare én av dem kunne by på BMW.

Jeg kommer alltid «hjem» i en BMW, spesielt i en 3-serie, selv om det har skjedd en revolusjon med bilene siden første gangen jeg satte meg inn bak rattet.

I løpet av en uke test var jeg så heldig å få prøve 330e på alle føre, fra tørre asfaltveier til snø og holkeføre. Den taklet alle underlag mesterlig.

BMW-er med bakhjulsdrift er noe eget, ikke minst husker jeg fortsatt at vi i BMW-en hadde det mest gøy av alle på glattkjøringsbanen for mange herrens år siden, men på virkelig glatte veier gir xDrive den ekstra tryggheten. Og om du bor slik til at 4x4 er unødvendig, kan du glede deg over at annenhåndsverdien får et løft.

Sterk konkurranse
Begge bilene har sterk konkurranse, både fra premiumalternativer, men også fra øvrige BMW-modeller.

BMW og Mercedes-Benz følger hverandre tett. Begge har ladbare stasjonsvogner med firehjulstrekk, men Mercedes har både bensin- og dieselalternativer. Fra før er Volvo i samme segmenter med V90 og V60. Alle tre fabrikantene har dessuten utmerkede SUV-alternativer med samme drivlinje.

Den interne konkurransen mellom 530e og 330e med øvrige BMW-modeller med ledning er vel så stor, med både SUV-er (X1, X2, X3 og X5), i tillegg til rimeligere varianter som 225xe og Mini Countryman SE, i modellporteføljen.

Skiller 100.000
Hva du velger blir litt smak og behag. 530e er komfortalternativet og gir storbilfølelse, mens 330e er hakket mer sporty og kompakt. Prisforskjellen er på om lag 100.000 kroner.

Vi synes:
Med kombinasjonen stasjonsvogn og xDrive blir ladbare 5- og 3-serie rene kindereggene, og svært godt tilpasset det norske avgiftssystemet. Begge fremstår som veldig gode alternativer for deg som ikke går for en elbil.

LES VIDERE:

- Del 1

Powered by Labrador CMS