-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Så like, men akk så forskjellige - Del 3
Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
0,48 liter
Golfen fikk først påfyll og kalkulatoren stoppet på 0,59 liter/mil. Så fulgte Prius PHV med 0,53 liter/mil, og dernest vanlig Prius med 0,48 liter/mil.
Golf brukte mindre denne gang enn i forrige test (0,63 liter/mil), Prius mer (0,45 liter/mil). I alle målingene er el-rekkevidden holdt utenfor.
Hvorfor bruker ladbar Prius mer enn vanlig Prius, når drivlinje og ytelse er identisk? Forklaringen ligger i 155 kilo mer vekt å dra på.
For Golfs del kan svaret være å finne i den vesentlig høyere motoreffekten som gjør det fristende å bruke gasspedalen mer aktivt, og det kan være at Toyota er bedre på hybridteknologi på grunn av den lange erfaringen. Eller begge deler.
Men hvilken av bilene belaster miljøet minst? Det svaret kan bare brukeren gjennom sitt kjøremønster gi svar på.
En gjennomsnittsbil ruller 50 til 70 kilometer i løpet av arbeidsdagen. Da gjelder to streker under ladehybridsvaret under forutsetning av at bilene lades så ofte de kan. Vår test viser at du skal kjøre svært langt før Prius er mer interessant fra et miljøperspektiv enn Prius PHV.
Se likevel på dette regnestykket som tar utgangspunkt i fulle batterier, 45 liter bensin på tanken (full Toyota-tank) og vårt testforbruk. Da kommer du så langt med:
- Prius: 937 km
- Prius PHV: 892 km
- Golf GTE: 737 km
Jeg tror likevel ikke tallverdiene har noen som helst relevans i valget mellom disse tre testbilene. Til det er forskjellene i det store bildet for små, og at de praktiske egenskapene veid mot ytelser og kjøreopplevelse, teller tyngre.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Vårt valg
- Testdata og poeng