-
Scania:
Verksmester/teknisk leder
-
DRIVE Mobility:
Teknisk salgsrådgiver
-
Møller Bil Outlet Stor-Oslo:
PDI (Pre-delivery inspector)
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Garanti og logistikk
-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Så like, men akk så forskjellige - Del 3
Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
0,48 liter
Golfen fikk først påfyll og kalkulatoren stoppet på 0,59 liter/mil. Så fulgte Prius PHV med 0,53 liter/mil, og dernest vanlig Prius med 0,48 liter/mil.
Golf brukte mindre denne gang enn i forrige test (0,63 liter/mil), Prius mer (0,45 liter/mil). I alle målingene er el-rekkevidden holdt utenfor.
Hvorfor bruker ladbar Prius mer enn vanlig Prius, når drivlinje og ytelse er identisk? Forklaringen ligger i 155 kilo mer vekt å dra på.
For Golfs del kan svaret være å finne i den vesentlig høyere motoreffekten som gjør det fristende å bruke gasspedalen mer aktivt, og det kan være at Toyota er bedre på hybridteknologi på grunn av den lange erfaringen. Eller begge deler.
Men hvilken av bilene belaster miljøet minst? Det svaret kan bare brukeren gjennom sitt kjøremønster gi svar på.
En gjennomsnittsbil ruller 50 til 70 kilometer i løpet av arbeidsdagen. Da gjelder to streker under ladehybridsvaret under forutsetning av at bilene lades så ofte de kan. Vår test viser at du skal kjøre svært langt før Prius er mer interessant fra et miljøperspektiv enn Prius PHV.
Se likevel på dette regnestykket som tar utgangspunkt i fulle batterier, 45 liter bensin på tanken (full Toyota-tank) og vårt testforbruk. Da kommer du så langt med:
- Prius: 937 km
- Prius PHV: 892 km
- Golf GTE: 737 km
Jeg tror likevel ikke tallverdiene har noen som helst relevans i valget mellom disse tre testbilene. Til det er forskjellene i det store bildet for små, og at de praktiske egenskapene veid mot ytelser og kjøreopplevelse, teller tyngre.
LES VIDERE:
- Innledning
- Del 1
- Del 2
- Del 3
- Vårt valg
- Testdata og poeng