Så like, men akk så forskjellige - Del 1 - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img
5 bilder i galleri
Så like, men akk så forskjellige - Del 1
BILTEST: Toyotas nye lade-Prius er spådd å slå knock-out både på vanlig Prius og VW Golf GTE. Det er ikke vi så sikre på etter å ha testet alle tre.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

- Innledning

GTE ga seg først
Med i følget henger Golf GTE godt på. Golfen skal klare 50 kilometer under optimale forhold, men våre tidligere testerfaringer sier rundt 35 kilometer med sommerhjul og varme i været. Det er tall som stemmer godt overens med kunderapporteringer.

Nå er det ned mot null, og vinterdekk på bilen. Så hva skjer? Ut av Oslo i morgenrushet går alt fint, men allerede etter 29,0 kilometer er det helt slutt på kjørestrømmen i det 8,7 kWh kraftige og 120 kilo tunge Golf-batteriet.

Bensinmotoren våkner og overtar, mens Prius PHV fortsatt ruller motortyst sørøstover.

43,2 kilometer
Klarer Prius 63 km? Testbilen har til og med hele taket dekket med solceller, som under gunstige forhold skal gi inntil fem ekstra kilometer.

I dag er forholdene langt fra optimale, og selv Prius PHV gir opp den elektriske driften før bensinpumpene på Elvestad. 43,2 kilometer er som ventet, og bedre enn konkurrentene.

Av ladbare hybrider er det fortsatt bare BMW i3 som holder ut i 100 til 200 kilometer, men så er i3 PHEV mer som en elbil med hjelpemotor å regne, enn ladbar hybrid.

Uansett: Bilene fylles med bensin, og sjåførene med vafler. Timene og milene skal bli mange, og dag bli til kveld før vi slår kortkoden på en fyllestasjon i Drammen.

Men hvordan det gikk, skal jeg ikke røpe ennå. Det er tross alt langt mer enn forbruk og utslipp av klimagasser som avgjør bilvalget. Så la oss se litt på hva som skiller de tre bilene.

Den tradisjonelle
VW Golf står for det tradisjonelle og trygge. Du ser med en gang slektskapet tilbake til ur-Golfen i 1974, og når du setter deg inn, kjenner du igjen alt rundt deg. Det er jo slik biler er, tenker du.

I Prius, enten den er ladbar eller bare hybrid, setter du deg på en måte inn i fremtiden. Er du ikke kjent med Prius fra før, vil det meste være annerledes, alt fra det særegne utseendet via det smale instrumentbordet med en flom av digital informasjon, den korte girvelgeren som egentlig ikke er annet enn en avansert bryter, til fotbetjent parkeringsbrems slik de liker den i USA.

Valgene har intet med tilfeldigheter å gjøre. Ingen uten detaljert kunnskap skal se at Golfen din, i det minste på papiret, er mer miljøvennlig enn naboens. For Toyota gjelder det motsatte – å skrike høyest om hvor langt foran de befinner seg.

LES VIDERE: 

Innledning

Del 1

Del 2

Del 3

Vårt valg

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: