-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Vi små en alen lange - del 2
Ikke la deg lure av barnesangen vi har valgt som tittel, for disse bilene er verken en alen lange eller egnet som eneste bil i barnefamilien. Men på 3,5 meter utvendig lengde er det grei plass for voksne par.
- Innledning
Ved rattet
Førerplassen byr på ganske lik sittekomfort, men Picanto har litt bedre sidestøtte.
Begge er enkle og oversiktlige, men i Citigo er tall og bokstaver på informasjonsskjermen for små til å kunne kalles lettleste. Picanto har dessuten betjening av radio og telefon på rattet.
Ingen av bilene har lengderegulering på rattet, bare tilt. For oss som har lange ben, betyr det som regel at sittestillingen blir et kompromiss hvor du enten må velge riktig avstand til rattet – og ha altfor stor knekk i kneleddet – eller velge riktig avstand til pedalene og styre med strake armer.
Lengdereguleringen av førersetet er det nemlig lite å utsette på, målebåndet viser at det er nøyaktig samme avstand fra pedalene til forseteryggen her i disse småbilene som i en hvilken som helst bil i familieklassen.
Kjører greit
Til å være småbiler har begge akseptable kjøreegenskaper samtidig som de byr på brukbar komfort. Som bybiler er de meget anvendelige, både sett i lys av enkel manøvrering og at hjuloppheng og fjæring takler brostein og trikkeskinner på en akseptabel måte.
Som langturbiler har de noe mer begrenset tiltrekningskraft. Ikke slik å forstå at det er direkte ukomfortabelt å ligge i 100 km/t på motorvei over lengre tid, men en merkbar forskjell fra større biler er at lydnivået ligger noe høyere.
Utstyrsfest
Begge bilene kan vise til en utstyrsliste som ville vært helt uvanlig på slike biler for bare to år siden. For Picantos del er standardutstyret spesielt imponerende fordi vår testbil har nivå Comfort, som ikke er det høyeste. Her finnes blant annet bakkestartassistanse, tåkelys foran, 14-tommers alufelger, bagasjenett og kroker og skinntrukket multifunksjonsratt.
På øverste hylle, som heter Exclusive og koster 15.000 kroner mer, får du med automatisk lyskontroll, ryggesensorer, 15-tommers alufelger, solskjerm med LED-lys og sminkespeil samt «follow-me-home»-lys.
Citigo er noe mer beskjedent utstyrt i basisversjon, men i vår testbil som har øverste nivå Elegance, finner vi blant annet den aktive bremseassistenten City Safe, navigasjon som kan løsnes og brukes bærbar, panoramatak, ryggesensorer, oppvarmede utvendige speil, halogenlys med høydejustering, skinnratt og automatisk klimaanlegg. Begge bilene har dessuten Isofix-feste for barnestoler i baksetet.
LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Kia Picanto
- Testvurdering og poeng Skoda Citigo