Snart slutt for BMW i3

Den var en revolusjon da den kom på markedet i 2013, og Norge har svelget unna mer enn ti prosent av produksjonen. Men snart er det slutt.

Publisert Sist oppdatert

BMW turte virkelig skille seg ut da de lanserte i3 og sportsbilen i8 i 2013. De klarte for første gang å masseprodusere biler med høyt innslag av karbonfiber og dristet seg til å designe bilene ulikt alt annet vi hadde sett tidligere.

Med norske elbilinsentiver som momsfritak, ingen årsavgift, kjøring i kollektivfeltet, gratis parkering, gunstig firmabilbeskatning etc. ble i3 nærmest et kultobjekt.

Allerede første salgsår, 2014, ble det ifølge OFV registrert 2040 nye i3 på norske skilter. Det kunne nok vært betydelig flere om BMW hadde fått opp produksjonstakten.

Interessen steg år for år og toppet seg i 2018 da det ble registrert 5687 i3, men selv om konkurransen har økt år for år, har i3 oppnådd et forbausende høyt nivå også de senere årene. Over 2700 i 2020 og nesten 1900 i fjor.

Totalt er det ifølge OFV registrert 28.578 eksemplarer av i3 gjennom offisielle kanaler, pluss 46 av den ladbare versjonen som aldri ble noen norsk hit siden den ikke fikk nyte godt av elbilfordelene. I tillegg er det bruktimportert 1581 biler.

Når produksjonen i Leipzig stopper til sommeren anslår BMW at de har produsert 250.000 biler, og av disse er altså over 30.000 havnet i lille Norge – en uvanlig høy andel!

BMW har ingen direkte erstatning for i3 klar, men i løpet av året kommer iX1 som elbil og neste år følger Mini Countryman i samme fotspor og deretter en oppgradert Mini Cooper SE.

Les også: Mer elektrisk i Minis fremtid

Powered by Labrador CMS