Karsan i Genève

Karsan i Genève

Karsan i Genève

Karsan i Genève

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan MPV

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Karsan Taxi

Tyrkerne kommer

Vi fortalte mye om kampen for NY-taxi-kontrakten i fjor. Nå har de som viste seg å bli mest populære bestemt seg for å selge bilen til Europa. Vi møtte den i Geneve.

Publisert Sist oppdatert

Karsan heter fabrikken, og ingen utenfor Tyrkia hadde vel hørt om dem da de dukket opp som en solid outsider i kampen om en kjempekontrakt.New York skal kjøpe inn 13000 taxier de neste fem år, og Karsan var blant de tre som hadde kommet helt til finalen.En «folkeavstemning» gikk overlegent i Karsans favør, men andre forhold enn de rent kosmetiske gjorde at myndighetene valgte Nissan i stedet. Men denne publikumsmottakelsen ga Karsan blod på tann, så vi møtte dem i Genève i år.Det de ville vise var ikke nødvendigvis en bil, men en ide om et meget fleksibelt transportmiddel.Her var det ikke snakk om motorstørrelse, ikke en gang om motortype (diesel, bensin, brenselceller, batterielektrisk… spiller ingen rolle). Det eneste vi vet om den avdelingen, er at drivlinjen skal pakkes kompakt baki.Dermed frigir man et enormt volum med flatt gulv, som kan brukes til alt fra familiebil (barnvognen rett inn fra siden), via taxi (stig på, ta gjerne med sykkelen din inn) til spesialtransportør for for eksempel rullestolbrukere. Bilen var med andre ord bare utgangspunkt for iderike interiørdesignere.Eksteriørdesignen kom forresten også utenfra. Hexagon Studio heter designfirmaet som Karsan fornuftig nok har benyttet. Frem til nå kommer Karsans 45 år lange erfaring først og fremst fra samleproduksjon av andres biler, Renault og Peugeot, blant andre.Poenget er altså bare en personbærer som kan konfigureres på mange flere måter enn du kan med en konvensjonell MPV. Og det innenfor et volum på 482 x 193 x 190 cm.La forresten det være nevnt at hadde vi ikke hatt New York-dokumentene, hadde vi ikke kunnet fortelle deg noe om målene. I Genève oppga de ikke noe slikt.Akselavstanden er 325 cm og vekten på taxi-utgaven var forbausende lave 1486 kg, med en nyttelast på solide 900 kg.Plassen baki, med ren benk bak, er formidabel: 120 cm til taket og en skulderbredde på 155 cm. Like lang er benplassen. Etter amerikanske målemetoder er «passasjervolumet» 3000 liter og bagasjevolumet 450.De jeg snakket med på standen virket faktisk optimistiske da de snakket om muligheten til å få prosjektet opp å stå.Men det gjorde de forrige gang jeg snakket tyrkisk bil i Genève også. Den het Imza 700 og virket velfundert. Selskapet bak hadde blant annet klart å rekruttere noen solide Volvo-folk på ingeniørsiden.Mannen bak, viser det seg, heter Fadil Akgunduz, kjent som Jet Fadil fordi han smetter så kjapt unna.Det er sikkert farlig å kalle ham svindler for i alle intervjuer presiserer han at han aldri har vært dømt for noe av det han har vært tiltalt for – og det er mye.Akkurat nå holder han på med det han kaller et syv-stjerners hotell i et av Istanbuls tristere strøk. Myndighetene hakker på alt, fra betegnelsen syv-stjerners, som de ganske riktig påpeker ikke fins, til hotellselskapets aggressive metoder for å selge timeshare.Hvis du Googler Jet Fadil, eller det fulle navnet hans, får du mange nok innspill til at du kan holde deg langt unna svindel-romaner på en stund. Her snakker vi Virkelige Livet.Det er kanskje unødvendig å nevne at det ikke ble noe av Imza.La oss håpe på en bedre fremtid for Karsan.

Powered by Labrador CMS