New Yorks taxi-fremtid

Det er temmelig nøyaktig ett år siden vi ba dere stemme inn fremtiden i New Yorks taxibilde. Resultatet ble litt annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Det er New York City Taxi and Limousine Commission som regulerer spesifikasjonene på bilene og fordeler lisenser i metropolen. Men de gjør mer, i fjor på denne tiden var de midt oppe i en avgjørelse om hvordan taxifremtiden skulle se ut der.

Til byens drosjepark skulle det kjøpes inn 13.000 biler de kommende 5 årene, og kommisjonen ville tilbake til en Checker-tankegang: en standard taxi for hele området.

LES: Ny Taxi for Ny Jårk

Det er forresten verdt å minne om at Checker virkelig representerte en epoke som ikke tok slutt før i juni 1999. Det fantes fremdeles to Checker Cab i New York det året, og begge konkurrerte om hvem som kunne holde seg i trafikken lengst.

3F89 ga opp i mai, mens Earl Johnsons 1N11 varte helt til juni. Den ble feiret av Kommisjonen med et stort party på Times Square med en kjempekake i Checker-fasong, nesten 1:1. Bilen ble senere solgt på en Sothesby-auksjon for 134.500 dollar.

Interessen for å bli den «nye» Checker var stor med mange produsenter i startfasen, men etterhånden ble det filtrert ned til tre finalister.

Ford, Nissan og Karsan konkurrerte om den fete kontrakten, og vi ramlet fullstendig for den tyrkiske deltakeren. Vi ga dere til og med samme mulighet som New Yorks innbyggere til å stemme på favoritten.

Det er mulig dere gjorde som vi ba om, men det har åpenbart ikke gjort inntrykk på de som sto for det endelige valget.

For progressive Karsan nådde ikke opp, enda de var de eneste som hadde anstrengt seg og kommet med et helt skreddersydd forslag til dette prosjektet:

Skyvedører, rullestolplass, glimrende arbeidsplass for sjåføren, muligheter for en rekke drivlinjer. Det var mye som talte for at den skulle bli valgt.

Men Karsan ble ikke Taxi for Tomorrow, som programmet het. Grunnen var at leverandøren var liten og hadde få kunnskaper om det amerikanske markedet og at det kunne bli problemer med ettermarkedet.

Fords kandidat, en Transit Connect, uten spesielle taxi-finesser, ble vurdert som «problematisk og uinspirert». Så dermed ble det Nissan.

Deres forslag var basert på NV 200, forholdsvis ukjent i USA, men som nå skal bygges, og re-designes i Amerika.

Selv om mange potensielle brukere også betegnet den som en ganske prosaisk løsning, og selv om mange ropte høye advarsler da det ble klart at denne ikke kunne håndtere rullestoler, ble Nissan valgt fordi de på en troverdig måte kunne love pålitelig service og ettermarked i hele flåtens levetid.

De første bilene skal i trafikk i 2014, og etterhånden som den gamle flåten detter ut av trafikk skal den erstattes med Nissan-bilene.

Sikkert en spennende kontrakt, men jeg er ikke sikker på at denne modellen kommer til å komme blant favorittene når vi gjentar dette julekalendertemaet om 50 år.

SE DEN PÅ VIDEO:

Powered by Labrador CMS