-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai-luksus = Genesis
Hyundai gjør Genesis til eget luksusbilmerke – på samme måte som blant andre Toyota har Lexus. Innen 2020 skal seks modeller konkurrere med øvrige premium-merker.
Hyundai kopierer nå Toyota og skiller ut luksusbilen Genesis som egen merkevare. Akkurat det har ligget i kortene en stund, men er først nå konkret med USA, Kina og Sør-Korea som primærmarkeder. Europa og resten av Asia ligger noe lenger fram i tid.
– Om Genesis vil være aktuelt i Norge avgjøres av modell- og motorvalg, sier Morten Brusletto, selskapets norske informasjonssjef.
Dagens Genesis i generasjon to er en gedigen bil, 4,99 meter lang og med akselavstand på mer enn tre meter. Motorprogrammet spenner fra V6 på 257 hk til V8 med 425 hk i ytelse.
Etter noen titalls mil med bilen på tyske motorveier i fjor sommer, plasserer jeg den helt klart i komfortgruppen sammen med Lexus og Mercedes.
At jeg nevner Lexus spesielt, er ikke på noen måte tilfeldig. Hyundai og Toyota er begge giganter som på eksportmarkedene kniver om de samme kundene.
I USA pågår en intens kamp mellom de to, men først nå rår Hyundai over de menneskelige og økonomiske ressursene som må ligge til grunn for å lykkes i å konvertere Genesis til egen merkevare.
Akkurat som Lexus fra Toyota, Infiniti fra Nissan, Acura fra Honda og DS fra Citroën, ligger det i kortene å utvikle et omfattende Genesis-modellprogram med G og et tall som modellbetegnelse.
For å gi Genesis alle muligheter, har Hyundai etablert en Prestige Design Division ledet av Luc Donkerwolke som kommer fra Volkswagen.
Ifølge Autoblog relanseres storbilen Equus allerede neste måned under navnet G90, dagens Genesis får navnet G80 før en mellomstor bil med navnet G70 lanseres. En Genesis-SUV står også på modellprogrammet fram mot 2020.
Genesis ble introdusert som konsept på New York International Auto Show i 2007 som «premium sports sedan». Den gang så Hyundai mot BMWs 5-serie med en bil stor som 7-serien og priset som en 3-serie.
Konseptet viste seg å slå an både i Korea og i USA, og etter lansering i 2008 er Genesis solgt i 350.000 eksemplarer. Bilen ble redesignet i 2013/2014.
Navnet Genesis, som betyr en ny start/tilbivelse, er valgt for å signalisere nye verdier og standarder for det globale luksusmarkedet.
I Norge ruller så langt én Genesis, spekket til taket med det beste av bilteknologi fra Korea. Men billig er den ikke. Om bilen hadde vært i salg ville prisen ligget rundt 1,2 millioner kroner, bekrefter Brusletto.