Trøbbel for elbiler fra USA

Importører av brukte elbiler har begynt å hente biler fra USA. Det gjelder særlig Nissan Leaf, men problemene dukker opp når bilene skal tilpasses norske forhold.

Publisert Sist oppdatert

Leaf produseres i Japan, USA og i England. I utgangspunktet er det samme bilen – men det er også forskjeller på modellene. USA og Canada er de største landene for Leaf.

Det er forskjell på spesifikasjonene på biler som produseres i USA og i Japan og England. Det gjelder særlig for varme og ventilasjon. Biler som selges i Norge har et utvidet varmesystem som gjør at bilen blir fortere varm, og den kan også forvarmes når den er tilkoblet elnettet.

I tillegg er systemer og kart for navigasjon forskjellige, og fjernstyring av ting som lading, forvarming etc. man kan utføre fra mobiltelefonen.

Leaf leveres standard med radio – men den typen som leveres i USA og Canada kan vanskelig brukes i Norge da radioen stiller inn på andre posisjoner.

Nissan-importøren i Norge har fått flere henvendelser fra kunder som uten å ha fått fullgod informasjon er blitt eier av en brukt Leaf fra USA. Det er meget krevende og dyrt å bygge om bilen til europeiske spesifikasjoner da det ikke finnes ombygningssett.

Det kommer også brukte biler til Norge fra Nederland, Belgia, Frankrike og Danmark.

I flere av disse landene mottar kunder som kjøper en slik bil ny, en sjekk fra myndighetene på inntil 5000 euro. Da fristes mange til å registrere en ny Leaf slik at de mottar pengene fra myndighetene – for deretter å eksportere bilen til Norge.

Powered by Labrador CMS