-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Aventador etterbehandles
Man skulle tro at Lambos Aventador med 700 hk, toppfart på 350 og med tilgang på alt som finnes av Audis tekno-kompetanse, har det man trenger. Men nei – Novitec har mer.
Det er gøy med tuning når man virkelig er oppe i toppsjiktet. For det virker nesten utrolig at en fabrikk som Lamborghini skulle ha etterlatt seg noen åpne hull som tilbehørsindustrien kunne fylle.
Nå skal ikke jeg påberope meg verken noen intim kunnskap om hvordan en «vanlig» Aventador oppfører seg, eller – i enda mindre grad – om hvordan dette High Performance Suspension kittet fra Novitec og KW kan forbedre egenskapene.
Men vi vet jo at Novitec ikke akkurat er ukjent med å bygge om italienske fullblods til enda fullere blods, og vi har da sett en og annen kompetent skrufjær fra KW Automotive i sin tid.
Det er med andre ord ganske gode sjanser for at når disse to går ut med noe sammen, så virker det.
Det det dreier seg om er et coilover-sett, der demperen har helt andre egenskaper enn originalen, hvor fjærene har en annen karakteristikk og hvor det hele er forholdsvis justerbart.
Åpenbart dukket dette settet opp som en konsekvens av at Novitec for lengst hadde presentert et karosseri- og motor-sett for denne bilen.
«Og da vi så på hva de elementene medførte, ble det åpenbart at vi også trengte en ny fjæringspakke», sier Wolfgang Hagedorn, Novitec-sjef og (-grunnlegger).
Og dermed ble det et sett der ønsket har vært å kombinere mer komfort med track-day muligheter.
Man kan klikke seg gjennom 14 pluss 16 posisjoner på demperen, men dessuten gir settet muligheter for å justere m.o.h. Nå kan man velge en bakkeklaring mellom 15 og 35 mm foran og 5 og 25 mm bak.
Det hele skal, etter pressemeldingen å dømme, ha oppført seg eksemplarisk både på produsentens 7-bente rigg og på landeveien.
Og når vi snakker om landeveien, så gjelder det i enda større grad her. For settet har vært utprøvd på Novitecs egen utviklings-Aventador. Den har for tiden litt flere kW enn originalen har hestekrefter. I klartekst: 969 hester.
Vi får tro push rod-fjæringen holde tritt.