-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Nytt stål i nye biler
- Aluminium vil bli den nye standarden for biler, sa Alan Mulally, Ford-sjefen, da han avduket den nye F150. Stålindustrien gjør sitt for at det blir løgn.

Den nye lette Ford-trucken, F150 – USAs mest solgte bilmodell – dukket opp i en helt ny utgave på Detroit-utstillingen.
Selvfølgelig så den annerledes ut – det skal jo alle nye biler gjøre (så sant de ikke kommer fra VW-Gruppen), men den virkelige nyheten så man ikke.
Ford-konstruktørene har brukt så mye aluminium både i karosseri og ramme at vekten er blitt hele 350 kg lavere enn i gammel-versjonen. 95 prosent av karosseriet, og mye av rammen, er en eller annen spennende aluminiumslegering.
Kjipe nyheter for amerikansk stålindustri – 40 prosent av produksjonen deres går til bilindustrien.
Bakgrunnen for Mulallys spådommer er amerikanske myndigheters krav til senket forbruk. I dag skal gjennomsnittsforbruket for alle produktene fra en produsent et helt år være 8,6 liter per 100 km.
I 2025 skjerpes kravene sterkt, da skal den nye standarden ligge på 4,3 liter pr. 100 km.
Lavere vekt er selvfølgelig et viktig våpen for å kunne vinne dette slaget.
Men stålindustrien har benyttet Detroit-dagene til å slå tilbake. For eksempel har Nucor nevnt at de har en rekke nye stålprodukter på gang – 150 forskjellige faktisk, alle lettvekts og alle beregnet på bilindustrien.
Severstal North America (som altså er russisk) fortalte en lignende historie, men føyde til at dette var en utvikling som var forsert de siste årene. Produktene var simpelthen ikke tilgjengelige da Ford planla den nye F150-generasjonen.
Industrien jobber nå med kunder som skal ha biler lansert i 2017 og 2018, og sier at det ikke er noe som tyder på at de skal bli mindre stål-avhengige da. Men at bilene kommer til å benytte flere og smartere kvaliteter.
La oss håpe oppretterne klarer å følge med, for sannsynligvis skal bilene fortsette å bulke i 2017 og 2018 og lenge etter det også.