-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sport og nytte
Så skal endelig stasjonsfolket få tilgang til muskelbilen BMW M5. Den debuterer i Detroit i dag og kommer på markedet i mars.
Sett den før?
Det har vært en dårlig skjul hemmelighet at BMW drev og testet ut en M5 Touring. Allerede våren 2006 kunne vi bringe bilder av en umaskert bil trafikken.
Motoren er den samme som i M5 sedan – en 5-liters V10 som kan oppvise 507 hk fra en turtallsvillig motor med rødmerke ved 8.250 o/min. Null til 100 km/t kan foretas på 4,5 sekunder – en tidel mer enn sedanen trenger – og toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t. Uten sperre hadde den ifølge BMW glatt klart 320 km/t.
Launch Control – et system først utforsket i Formel 1 – får deg rakst av gårde, og du kan velge mellom tre forskjellige nivåer når det gjelder de elektroniske hjelpemidlene DSC +T.
Standard innstillingen hjelper deg ut av de fleste potensielt farlige situasjoner før du får sagt kake. Vil du klare deg mer på egenhånd kan du velge M Dynamic Mode som lar deg få lov til å sladde litt, men du kan også koble systemet helt ut.
Avansert gearkasse
7-trinns SMG (Sequential Manual Gearbox) med Drivelogic er standard gearkasse, og denne byr på 11 forskjellige gearmønstre. Seks av funksjonene brukes ved manuell gearing og de fem andre når du lar automatikken bestemme.
Eksteriørt er det små detaljer som skiller M5 fra en vanlig 5er. Litt dypere frontfanger, litt større luftinntak, sideskjørt, dyp bakfanger og to doble eksosrør gir hint om muskler. Når du vekker orkesteret under panseret til live er ingen i tvil om at dette er en ekte kjøremaskin innpakket i en svært praktisk stasjonsvogn.
Facelift
Sammen med M5 lanseres også en lett ansiktsløfting på 5-serie sedan og stasjonsvogn med produksjonsstart i mars. Alle motorer er nye eller oppdatert og byr på bedre ytelser og lavere forbruk.
Helt nytt hos BMW er High Precision Fuel Injection hvor Piezo-krystaller benyttes for å gi nøyaktig riktig mengde drivstoff til nøyaktig riktig tid. Dette suppleres av et system som regenerer energi som normalt går tapt under bremsing.
Brake Energy Regeneration er en del av BMWs Efficient Dynamics program som fokuserer på tre hovedområder – vekt dynamikk og forbruk.
Formålet er å hente ut mer kraft fra mindre drivstoff i en bil som har lavere vekt. Isolert sparer systemet cirka tre prosent drivstoff, men i løpet av 2007 loves vi at dette skal kunne kombineres med annen ny teknologi for å gi større effekt.