BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5

Foredlet X5

Den er blitt mer praktisk og mye stiligere enn sin forgjenger. Vi har kjørt nye BMW X5 som kommer til Norge med våren.

Publisert Sist oppdatert

Aktivitet

Det var i 1999 dagens X5 kom på markedet som BMWs første SUV - eller SAV som de velger å kalle sine X-modeller. Sport Activity Vehicle er begrepet som skjuler seg bak forkortelsen, og det med rette. Form og funksjon tatt i betraktning er X5 og X3 svært sportslige biler.

Absolutt alt på nye X5 er nytt. Man kan få inntrykk av at designerne har fått mer tid på seg til å fullføre bilen denne gangen. Spesielt hekken som ga inntrykk av å være hastverksarbeid på den ”gamle modellen.

Syv seter har det også blitt plass til, etter press fra markedet. Bakre rad kan i følge BMW benyttes av personer på inntil 170 cm. Vi anbefaler at de to setene i så fall kun brukes over korte strekninger.

For hver sin smak

Tre motorvarianter blir tilgjengelig. V8 er en selvfølge for å lykkes i USA. Denne har et slagvolum på 4,8 liter, yter 355 hk og har et maks dreiemoment på 475 Newtonmeter mellom 3400 og 3800 o/min. Akselerasjonen tar 6,5 sekunder til 100 og mulig toppfart er 240 km/t.

3-liters rekkesekser for bensin sitter under panseret på 3,0si. 272 hk og 315 Nm gir en aks-tid på 8,1 sekund og en toppfart på 225 km/t. Trolig vil få velge denne motoren og heller satse på den følgende:

”Norges-motoren blir 3,0-liters diesel, også den en rekkesekser. Blokk i aluminium sørger for en vektreduksjon på 25 kg sammenlignet med forgjengeren, og 235 hk og maks dreiemoment på 520 Nm (v/ 2000-2750 o/min) gir rikelig med skyv og kjøreglede.

Snittforbruket begrenser seg til 0,87 liter diesel på mila, anstendig ut fra ytelsene: 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder og toppfart på 216 km/t.

Smart kraftfordeling

Uansett motor er 6-trinns automatkasse med Steptronic standard. Det er også xDrive firehjulsdrift som i utgangspunktet fordeler kreftene 40/60 foran/bak, men som foretar smarte grep når den aner at bilen trenger mer krefter eller bremser i ett eller flere hjørner.

I lengderetningen er bilen strukket med 18 cm mens bredden er økt med 6 cm og høyden med 4 cm. I biler med fem seter gir dette 10 centimeter lenger bagasjerom enn tidligere og en kapasitet på 620 liter med alle seter intakt.

Mer om nye BMW X5 kan du lese i neste utgave av BIL.

FAKTA BMW X5 3,0d

PRIS: Ca kr 900.000

MOTOR

6-sylindret rekkemotor. 2993 ccm. 173 kW (235 hk) v/4000 o/min. 520 Nm v/2000-2750 o/min.

MÅL OG VEKT

LxBxH: 485,4 x 193,3 x 176,6 cm

Akselavstand: 293,3 cm

Egenvekt m/fører: 2180 kg

Tillatt totalvekt: 2740 kg

Tilhengervekt: 2700 kg

Dekk: 255/55 R18

YTELSER

Aks. 0 - 100 km/t: 8,3 sek.

Toppfart: 216 km/t.

Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil.

CO2-utslipp: 231 g/km.

FAKTA BMW X5 4,8i

PRIS: Ca kr 1.350.000 – 1.400.000

MOTOR

8-sylindret V-motor. 4799 ccm. 261 kW (355 hk) v/6300 o/min. 475 Nm v/3400-3850 o/min.

MÅL OG VEKT

LxBxH: 485,4 x 193,3 x 176,6 cm

Akselavstand: 293,3 cm

Egenvekt m/fører: 2245 kg

Tillatt totalvekt: 2785 kg

Tilhengervekt: 2700 kg

Dekk: 255/55 R18

YTELSER

Aks. 0 - 100 km/t: 6,5 sek.

Toppfart: 240 km/t

Forbruk blandet kjøring: 1,25 l/mil

CO2-utslipp: 299 g/km.

Konkurrenter: Lexus RX, Mercedes ML og R, Audi Q7

Powered by Labrador CMS