-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Foredlet X5
Den er blitt mer praktisk og mye stiligere enn sin forgjenger. Vi har kjørt nye BMW X5 som kommer til Norge med våren.
Aktivitet
Det var i 1999 dagens X5 kom på markedet som BMWs første SUV - eller SAV som de velger å kalle sine X-modeller. Sport Activity Vehicle er begrepet som skjuler seg bak forkortelsen, og det med rette. Form og funksjon tatt i betraktning er X5 og X3 svært sportslige biler.
Absolutt alt på nye X5 er nytt. Man kan få inntrykk av at designerne har fått mer tid på seg til å fullføre bilen denne gangen. Spesielt hekken som ga inntrykk av å være hastverksarbeid på den gamle modellen.
Syv seter har det også blitt plass til, etter press fra markedet. Bakre rad kan i følge BMW benyttes av personer på inntil 170 cm. Vi anbefaler at de to setene i så fall kun brukes over korte strekninger.
For hver sin smak
Tre motorvarianter blir tilgjengelig. V8 er en selvfølge for å lykkes i USA. Denne har et slagvolum på 4,8 liter, yter 355 hk og har et maks dreiemoment på 475 Newtonmeter mellom 3400 og 3800 o/min. Akselerasjonen tar 6,5 sekunder til 100 og mulig toppfart er 240 km/t.
3-liters rekkesekser for bensin sitter under panseret på 3,0si. 272 hk og 315 Nm gir en aks-tid på 8,1 sekund og en toppfart på 225 km/t. Trolig vil få velge denne motoren og heller satse på den følgende:
Norges-motoren blir 3,0-liters diesel, også den en rekkesekser. Blokk i aluminium sørger for en vektreduksjon på 25 kg sammenlignet med forgjengeren, og 235 hk og maks dreiemoment på 520 Nm (v/ 2000-2750 o/min) gir rikelig med skyv og kjøreglede.
Snittforbruket begrenser seg til 0,87 liter diesel på mila, anstendig ut fra ytelsene: 0 til 100 km/t på 8,3 sekunder og toppfart på 216 km/t.
Smart kraftfordeling
Uansett motor er 6-trinns automatkasse med Steptronic standard. Det er også xDrive firehjulsdrift som i utgangspunktet fordeler kreftene 40/60 foran/bak, men som foretar smarte grep når den aner at bilen trenger mer krefter eller bremser i ett eller flere hjørner.
I lengderetningen er bilen strukket med 18 cm mens bredden er økt med 6 cm og høyden med 4 cm. I biler med fem seter gir dette 10 centimeter lenger bagasjerom enn tidligere og en kapasitet på 620 liter med alle seter intakt.
Mer om nye BMW X5 kan du lese i neste utgave av BIL.
FAKTA BMW X5 3,0d
PRIS: Ca kr 900.000
MOTOR
6-sylindret rekkemotor. 2993 ccm. 173 kW (235 hk) v/4000 o/min. 520 Nm v/2000-2750 o/min.
MÅL OG VEKT
LxBxH: 485,4 x 193,3 x 176,6 cm
Akselavstand: 293,3 cm
Egenvekt m/fører: 2180 kg
Tillatt totalvekt: 2740 kg
Tilhengervekt: 2700 kg
Dekk: 255/55 R18
YTELSER
Aks. 0 - 100 km/t: 8,3 sek.
Toppfart: 216 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,87 l/mil.
CO2-utslipp: 231 g/km.
FAKTA BMW X5 4,8i
PRIS: Ca kr 1.350.000 – 1.400.000
MOTOR
8-sylindret V-motor. 4799 ccm. 261 kW (355 hk) v/6300 o/min. 475 Nm v/3400-3850 o/min.
MÅL OG VEKT
LxBxH: 485,4 x 193,3 x 176,6 cm
Akselavstand: 293,3 cm
Egenvekt m/fører: 2245 kg
Tillatt totalvekt: 2785 kg
Tilhengervekt: 2700 kg
Dekk: 255/55 R18
YTELSER
Aks. 0 - 100 km/t: 6,5 sek.
Toppfart: 240 km/t
Forbruk blandet kjøring: 1,25 l/mil
CO2-utslipp: 299 g/km.
Konkurrenter: Lexus RX, Mercedes ML og R, Audi Q7