-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Cadillac crossover
Det er ikke hver dag man støter på en Cadillac på norske skilter, men i USA har merket fortsatt høy status. Og et par andre markeder er i sterk vekst.
Cadillac har fornyet mange av modellene sine i løpet av de siste årene, men når det gjelder bunnlinje er nok 2017-utgaven Cross Touring 5 (XT5) den kanskje aller viktigste.
Den lanseres samtidig på to kontinenter, på bilutstillingene i Dubai og Los Angeles. Men det kanskje aller viktigste markedet er Kina, og derfor skal bilen produseres der i tillegg til i Spring Hill, Tennessee.
– Vi har utviklet nye XT5 fra innsiden og ut for å tilby våre kunder mer plass, mer teknologi, mer luksus og mer effektive drivlinjer, sier Cadillac-president Johan de Nysschen.
Vekt er en viktig faktor som alle produsenter har fokusert hardt på de siste årene, spesielt når det gjelder de store modellene hvor det er mye å hente.
Ifølge Cadillac er XT5 126 kg lettere enn forgjengeren SRX, selv om benplassen i baksetet er økt med 8,1 cm. Og baksetene kan skyves frem og tilbake for å gi et fleksibelt bagasjerom.
Men de tar også med noen konkurrenter som benchmark og forteller at XT5 er 45 kg lettere enn en Audi Q5 (på tross av at Cadillacen er 18 cm lenger) og hele 295 kg lettere enn en Mercedes GLE.
Motortilpasset
I USA skal XT5 selges med en 3,6-liters V6-motor god for 310 hk og et dreiemoment på 366 Nm.
I Kina skal XT5 leveres med en 2,0-liters turbomotor, og i begge versjoner er en nyutviklet 8-trinns automatkasse standard.
Bilen veier inn på 1814 eller 1940 kg avhengig av om den er utstyrt med for- eller firehjulsdrift. De fysiske målene er 481 x 190 x 167 cm over en akselavstand på 286 cm.