-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tro mot røttene
Store steg for Caterham
I 1957 lanserte Lotus sin Se7en. I 1973 fikk Seven Cars Ltd, senere Caterham, overta oppskriften. I 2024 er denne bilen fremdeles sånn til de grader levende at produsenten kunne innvie en nye superfabrikk.
Se7en er fremdeles oppskriften på renraset sportsbil. Ikke noe tøv, ikke noe overflødig, en mekanisk innretning som vokser til en enhet sammen med den eller de som er om bord. Og samtidig med prestasjoner som er imponerende nok, men ikke slik at de behøver å skremme noen.
Riktignok har de rotet med mye rart underveis – strømlinjebiler, Formel 1, samarbeid om felles modeller med større produsenter – men hele veien har de holdt på kjerneproduktet. Den originale Se7en-oppskriften, som har vært utviklet og forfinet hele veien – sågar med et elektrisk alternativ for ordens skyld.
Ikke, på noe trinn i historien, har modellen mistet sitt opprinnelige hard core preg.
Utenlandske investorer
Men så ble det noe surr med utenlandske eiere. Tony Fernandes (Air Asia) for eksempel, som rotet det skikkelig til da han prøvde å ta Lotus ut i Formel 1 igjen.
Og så kom den japanske VT Holding inn i bildet for et par år siden.
Mange fryktet det verste, selv om selskapet har vært en lojal Caterham-importør i Japan siden 2009.
Frykten var ubegrunnet. Nylig åpnet Caterham sitt nye globale hovedkvarter, med produksjonsanlegg på 5000 kvadratmeter.
Anlegget inneholder blant annet 33 individuelle monteringsflater. Hver av dem har sin faste tekniker med det fulle ansvaret for å fullføre sin bil.
750 biler i året
Det nye sentret gjør det mulig å øke produksjonen med 50 prosent – målet er 750 biler per år.
Da ligger de forresten innenfor kort-serie sertifiseringen som gjør bilene lovlige over hele verden (noen steder må du riktignok sette dem sammen selv for å møte lokale krav – men tradisjonen med byggesett går tilbake til starten).
Det er ikke langt fra det gamle anlegget (som også lå i Caterham, det ikke bare het det) og til Dartford der det nye ligger. En rekke av de gamle fagfolkene kunne med andre ord bli med.
Eierne er så stolte av nyheten sin at de nå inviterer besøkende på fabrikk-omvisning. Og endelig har de et skikkelig sted der de kan overlate den nye bilen til den stolte eieren.