-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tro mot røttene
Store steg for Caterham
I 1957 lanserte Lotus sin Se7en. I 1973 fikk Seven Cars Ltd, senere Caterham, overta oppskriften. I 2024 er denne bilen fremdeles sånn til de grader levende at produsenten kunne innvie en nye superfabrikk.
Se7en er fremdeles oppskriften på renraset sportsbil. Ikke noe tøv, ikke noe overflødig, en mekanisk innretning som vokser til en enhet sammen med den eller de som er om bord. Og samtidig med prestasjoner som er imponerende nok, men ikke slik at de behøver å skremme noen.
Riktignok har de rotet med mye rart underveis – strømlinjebiler, Formel 1, samarbeid om felles modeller med større produsenter – men hele veien har de holdt på kjerneproduktet. Den originale Se7en-oppskriften, som har vært utviklet og forfinet hele veien – sågar med et elektrisk alternativ for ordens skyld.
Ikke, på noe trinn i historien, har modellen mistet sitt opprinnelige hard core preg.
Utenlandske investorer
Men så ble det noe surr med utenlandske eiere. Tony Fernandes (Air Asia) for eksempel, som rotet det skikkelig til da han prøvde å ta Lotus ut i Formel 1 igjen.
Og så kom den japanske VT Holding inn i bildet for et par år siden.
Mange fryktet det verste, selv om selskapet har vært en lojal Caterham-importør i Japan siden 2009.
Frykten var ubegrunnet. Nylig åpnet Caterham sitt nye globale hovedkvarter, med produksjonsanlegg på 5000 kvadratmeter.
Anlegget inneholder blant annet 33 individuelle monteringsflater. Hver av dem har sin faste tekniker med det fulle ansvaret for å fullføre sin bil.
750 biler i året
Det nye sentret gjør det mulig å øke produksjonen med 50 prosent – målet er 750 biler per år.
Da ligger de forresten innenfor kort-serie sertifiseringen som gjør bilene lovlige over hele verden (noen steder må du riktignok sette dem sammen selv for å møte lokale krav – men tradisjonen med byggesett går tilbake til starten).
Det er ikke langt fra det gamle anlegget (som også lå i Caterham, det ikke bare het det) og til Dartford der det nye ligger. En rekke av de gamle fagfolkene kunne med andre ord bli med.
Eierne er så stolte av nyheten sin at de nå inviterer besøkende på fabrikk-omvisning. Og endelig har de et skikkelig sted der de kan overlate den nye bilen til den stolte eieren.