-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Corsas detaljer
Opel Corsa er trilling til Fiat Grande Punto. Nå som GM-Fiatsamarbeidet er over vil Opel helst ikke snakke om det. Hvorfor ikke? Når resultatet er blitt så bra.
Riktignok skal jeg kanskje ikke skryte for mye av Corsas dynamiske egenskaper, men jeg tviler på at Opel har brukt et ekstra år på å ødelegge de kvalitetene som finnes i Punto. Men vi får vente med den dommen til etter prøvekjøringen. Foreløpig får vi nøye oss med å si at det er blit en lekker småbil, det vil si - det er nesten blitt to biler, tre- og fem-dørs er ganske forskjellige.
Spesielt små er de heller ikke, 3999x1707x1488mm, sammen med en akselavstand på 2511mm og sporvidde på 1485/1478mm forteller om muligheter for rommelig interiør. En kjapp prøvesitting bekrefter det.
Den vil komme med 1liters motor på 60hk, 1,2liters på 80hk eller 1,4liters på 90hk. Easytronic-mulighet for 1,2literen og automatmulighet for den store. De to dieselene er begge utstyrt med manuelle kasser, 5trinns på 1,3liter (75hk) mens toppmodellen 1,3 CDTI på 90hk har Corsas eneste 6trinnskasse så langt.
Bilen kommer i to utstyrsvarianter, men Flex-Fix er felles for dem alle. En smart dings i bakre støtfanger som man kan trekke ut og enten henge to sykler på, eller bruke som skistativ.
Ekstra baklykter følger med. Første gang vi så dette var på Opels konseptbil TRIXX for to år siden.
Dual Floor er også ganske fiffig. Et rullende gulv i lastrommet som du bare kan dra ut når du skal laste inn noe tungt og ønsker å unngå kiropraktorbehov.
Listen over sikkerhetsutstyr er selvfølgelig lang - jeg kan by på CBC, SLS, AFL og SAFETEC, blant mye annet. Og også listen over ekstrautstyr er omfattende - vi kan begynne med 5 felgmuligheter for eksempel.
750 biler pr år er importørens beskjedne mål. Med litt over 100 Corsa så langt i år betyr selvfølgelig det at Corsa alene kan få Opel opp fra 5 % markedsandels-sumpen opp på 6-tallet igjen. Men beskjedent allikevel.
I august skal forhandlerne få se både Corsa og den nye Antara. Kanskje salgsmålene blir litt mer ambisiøse da.
De første nye Corsa kommer til Norge i september.