Urban miniracer

For Opel er OPC langt mer enn en serie sportslige biler. Det er deres verktøy for å fjerne et urettferdig gubbestempel. Opel tror Corsa skal bli den nye bestselgeren i den sporty serien. Men hva med prisen – som ligger nesten 70.000 over Mini Cooper S.

Publisert Sist oppdatert

Opel Corsa

Først publisert i BIL 6 - 2007.

I stedet for å bruke flere millioner på racing – de har prøvd det tidligere – satser Opel på å oppnå et sporty image gjennom å lage stilige og spreke utgaver av sine standardbiler. Fra tidligere består familien av fem modeller og inkluderer typisk trauste familie-biler som Meriva, Zafira og Vectra – sistnevnte i både 5-dørs- og stasjonsvognutgave – i tillegg til den stilige 3-dørsutgaven av Astra. Nå kommer også Opels yngste og minste bil i OPC-drakt, og det kler den godt.

Opel Performance Center bruker rutinerte racerførere som Manuel Reuter og Joachim Winkelhock til å utvikle sine spesialmodeller. Begge kjenner den beryktede Nordsløyfa på Nürburgring som sin egen bukselomme etter en samlet karriere på ca. 50 år, så når en av dem setter en rask rundetid, da er det den beste tiden som kan oppnås under de rådende forhold.

Reuter satte i oktober 2005 ny rekord for 2-liters standardbiler da han gjorde unna en runde på det 20,8 km lange ”grønne helvetet på 8 minutter og 35,93 sekunder i en Astra OPC. Han satte en tilsvarende rekord for flerbruksbiler i mai 2006 med tiden 8:54,38 i en Zafira OPC.

Vi fikk selv prøve Corsa OPC på bane og opplevde en leken småtass med trekkvillig turbomotor koblet gjennom en tettsteget 6-trinns gearkasse. Selv om moderne småbiler er høyere enn de var for noen år siden, sitter du lavt i gode Recaro sportsseter med god sidestøtte i en bil som er stivet opp og senket med 15 mm sammenlignet med en standard Corsa. Opel har omprogrammert ESP-funksjonen slik at den lar deg kjøre sportslig uten at den griper inn, og den variable progressive styringen tar deg effektivt gjennom så vel trange hårnåler som slake høyhastighetskurver.

Triangler og gjeller

Blåfargen (50 prosent av kundene velger denne) er en spesialitet hos OPC, og du finner den igjen på bremsecalipere og på detaljer i det sportslige interiøret, som rundt ventiler, på gearspak, dørsviller og i logoen på det tykke, deilige sportsrattet med rettskåret bunn. Andre designelement som går igjen på Corsa OPC er triangler og haigjeller.

Tåkelykter, speilhus, eksosrør og netting i fronten er sammensatt av trekanter, mens haien er representert i gjeller på nedre del av de dype fangerne. Hekkspoileren kan leveres i to forskjellige utførelser.

Lille Corsa OPC har flere lystige sider. På landevei oppfattes den komfortabel og sportslig mens den smidig tar seg frem i trange bygater. Du gir ikke slipp på småbilens fleksibilitet selv om du får et potent leketøy som tar deg effektivt til målet.

Innen utgangen av 2007 regner Opel med å ha solgt 3000 Corsa OPC, men kun et par håndfuller forventes solgt i Norge hvor bilen møter konkurranse fra bl.a. VW Polo GTI, Mini Cooper S og Peugeot 206 RC. OPC er blitt en suksess for Opel – ikke bare på grunn av de 30.000 bilene som er solgt hittil, men mest på grunn av effekten det har hatt med å fjerne et ufortjent gubbestempel.

Fakta om Opel Corsa OPC:

Powered by Labrador CMS