Ny Mustang under lupen

Det er ikke mye som er sluppet ut, annet enn bilder, om den nye Mustangen. Vi har allikevel klart å samle et visst bilde.

Publisert Sist oppdatert

Skal man kunne bruke lupen til å analysere noe, må man ha noe å legge under linsen først. Ford har ikke gitt oss mye. De viste oss to ferdige biler, en åpen i GT-trim, en lukket uten særlig mye ekstra. Og du løper ikke akkurat rundt med målebånd i festlig lag.

Men det du ofte gjør i festlig lag, er å snakke med folk som du har noe å snakke om med. (Merkelig setning, men det er da det vi sier?).

Problemet var bare at da Ford inviterte til «Mustang-Aften» etter premieren i Barcelona, trodde vi at det som skulle bli en mingleaften med sentrale Mustang-folk, ble noe helt annet enn det.

Nattklubb
Ja visst var det interessante Mustang-folk der, men hele settingen var så utrolig nattklubb at det var umulig å ta bilder der, enten ble folk helt fiolette i fleisen – eller vasket ut av blitsen.

Og de smarte samtalene skjedde med 116 db bakgrunnsstøy og tung bass – det var med andre ord ikke enkelt.

SE: Stort bildegalleri og video

Dessuten var det helt åpenbart Fords mening ikke å slippe ut for mye om den nye modellen. Vi snakker tross alt 2015-modell (og til Europa først om et års tid) – så det er lang vei frem.

Men du skal da få hovedpunkter her, og det er mer enn du får de fleste andre steder, det lover jeg.

Utvendige mål aner jeg ikke, men den ser ut som om den dekker omtrent samme arealet som den utgående modellen. Den er blitt litt lavere (3 cm) og litt bredere (litt mer enn 3 cm den veien) men sitter på den samme akselavstanden som den gamle: 272 cm.

LES OGSÅ: Go Further

Men grunnen til at den sitter såpass mye bedre på underlaget, visuelt, er selvfølgelig fordi den har fått bredere beinstilling bak. Der er sporvidden økt fra 158 til 163 cm – sikkert fordi den nye, uavhengige bakstillingen har gjort det mulig å flytte hjulsentrene lenger ut.

Dette gjør at bilen virker større enn den utgående, ikke minst fordi spesielt coupéen har fått et svært aksentuert hofteparti over de fete 20-tommerne.

Europa-tilpasset
Europa-utgaven skal forresten få 19 tommers 275 dekk der bak – det blir litt forskjell på USA- og Europa-modellen.

Selv om alle de jeg snakket med hadde lært at de måtte presisere at dette var ikke en «verdensbil». Dette var en bil designet i og for USA, men som skulle selges i hele verden for akkurat det den er.

Det eneste som skulle endres for de forskjellige markedene, var det som var nødvendig på grunn av lover og regler – og så detaljer som dekkstørrelser da. Og litt fintrimming av opphengningen – viste det seg.

Og egentlig dukket det også opp bremser med bedre kjøling for Europa, og en såkalt «Performance Pack» som blant annet inneholder større radiator.

Jeg tror med andre ord vi kan vente oss en amerikansk ganske-sportsbil som i skikkelig grad er tilpasset Europa.

SE: Stort bildegalleri og video

Apropos tilpasset. «Vi bestemte oss tidlig for uavhengige bakhjul, men planen var å beholde forhjulsopphengningen fra dagens generasjon», fikk vi høre.

«Men det gikk ikke så bra, forstillingen fikk en helt annen karakter da den stive bakakselen forsvant, så vi modifiserte og modifiserte og modifiserte inntil vi nå sitter med en helt ny forhjulsopphengning også.»

Nå er McPherson på plass igjen, i stedet for dagens L-lenker.

Samtidig skjedde det ting med bremsene. 13,9- og 13-tommers rotorer foran og bak, men de vokser til 15 tommers seks-stemplers kalipere fra Brembo på Performance Pack utgaven.

Mer volum
Vi nevnte hoftene, så la oss ta en titt på hele utseendet. Bilen er nå i meget mindre grad en notchback enn før. Den grenser inn på en fastback, med meget mer flytende linjer bakover.

Man skulle tro at det ga dårligere plass innvendig, men nei – slik Ford måler innvendig volum er det faktisk økt fra 2378 til 2405 (hvis jeg skal tro tvilsomme notater skrevet ned i det kleineste lyset du kan tenke deg).

LES OGSÅ: Go Further

Det hjelper også litt på linjene at høyden over bagasjerommet er senket med seks cm, og likevel er det nå plass til to standard golfbager nedi der, uten å folde frem baksetene.

Men det hjelper veldig på linjene at profilen nå er helt uten de vertikale avbrekkene som var noen av kjennetegnene på de utgående Mustangene. Det er ikke lenger noe som stopper øyet ditt når blikket glir langs hele flanken. Først syntes jeg den var for soft – nå begynner jeg å like den.

Typisk Mustang
Fronten er selvfølgelig utvilsom Mustang, knyttneve rett i trynet, og hekken har også noe av de kjente trekkene, spesielt de skråstilte baklysene.

Men avslutningen er blitt mye tøffere enn før fordi det også er lagt stor vekt på wanna-be diffuserne. Jeg kan ikke tenke meg at de har noen aerodynamisk betydning, men de ser bra ut, med kontrastfargestripe. Da blir det litt nedtur at i Europa skal tåkebaklyset plasseres der – det ble plutselig litt femi.

Det er også verdt å nevne at på cabrioleten er hekken helt annerledes enn på fastbacken. Her er det hele mer avrundet enn fastbackens origami-skarpe brett på toppen av hoftekammen.

Vi så den ikke med taket opp, men det er stofftak og mekanismen er nå helt elektrisk og ikke kvasi-hydraulisk som før.

Hva vi visstnok savner – sier alle som kan dette her - er tanklokket bak. Som visstnok var et ikonisk symbol og som identifiserte alle modeller opp til de råeste Shelby-utgavene.

Flere muskelbiler
Vi er forresten lovet flere muskelversjoner i årene som kommer, uten at noen ble spesifikke på akkurat det – men det sier seg selv at akkurat som man ikke kan la Mustang-navnet dø, kan man heller ikke la verken Boss eller Shelby forsvinne.

Og på et helt konkret spørsmål fikk jeg et helt konkret svar. «Ja! Det er riktignok ingen planer om det akkurat nå, men ja – vi har forsikret oss om at uten alt for mye innsats er det plass til 5,8-liters kompressor-V-åtteren nedi der.

Nedi der er altså i maskinavdelingen. Foreløpig snakker det bare om én stor motor, en femliters V8 med mer enn 420 hester og 530 Nm.

SE: Stort bildegalleri og video

Jeg ble fortalt at denne motoren var forholdsvis oppgradert med veiver fra Boss 302-motorene og høyt løft på ventilene, men – som sagt – detaljene er det fremdeles langt mellom,

Det vil også bli montert en oppgradert utgave av den kjente V6-motoren med 300 hk og over 400 Nm. Men den virkelige nye motoren hørtes litt for fornuftig ut til virkelig å kunne tenne Mustang-gnisten, inntil vi ble fortalt om ytelsen også.

Firer
En Ecoboost-firer, jeg mener – hadde Ford hatt en Cortina i dag, kunne den sikkert passet godt der. Men kanskje ikke i en Mustang?

Men det dreier seg altså om en 2,3-liter med twin-scroll turbo, med stålveiv og avansert motormapping som foreløpig ikke har noen ytelse «men vi ser stadig 305 hester og 400 Nm på benken, og det stopper nok ikke der. Og med en gassreaksjon du ikke vil tro og med et forbruk som gjør at dere i Norge nesten vil få tilbakebetalt på CO2-komponenten»

Hvilket minner meg om at da jeg snakket 600.000 kroner pluss, var det ingen av de som burde ha litt peiling på prising, som protesterte heller.

Moderne interiør
Det var ikke mye tid vi fikk til å studere interiøret, men jeg kan i hvert fall fastslå at dette begynner å se moderne ut.

En nydelig metallstripe forbinder hver ende av dashbordet og er virkelig klasse.

Instrumenteringen har litt analogt flydash over seg, og materialene virket førsteklasses. Den eneste antydningen til plast-på-billigsalg fant jeg på deler av dørpanelene – og jeg kan ikke tenke meg at de overlever til produksjonen.

På den åpne utgaven, som altså var en GT-utgave, fant vi brytere for stabilitetskontroll, for ratt-program (vekting?) og for kjøremodus – men noen detaljer om hva disse inneholdt, eller hvor lang listen over «assistenter» var, fikk vi nok ikke nei.

Elektronikk-hjelp
Men jeg kan i hvert fall bekrefte at her er det nøkkelløs adgang og trykknappstart.

Dessuten var det en umerket bryter som det i så sterk grad luktet Launch Control av, at speedometeret var merket som om det skulle kunne kombineres med adaptiv cruise control, og at det i en eller annen form kommer et blindsone-system.

Og selvfølgelig skal alle Mustangene, som hele Ford-familien, inneholde det bredeste infotainment-programmet i bransjen.

Til sist: det kommer noen nye farger. Gåta Have It Green er fjernet fra listen, men det er kommet en mørkere grønnfarge, noen vil kunne kalle den British Racing Green (og for første gang skal Mustang bygges med høyreratt også) som heter Guard, mens det vil komme noen glade oransje og gule valører i tillegg.

Bilen skal fortsatt bygges i Flat Rock fabrikken, og hvis du fremdeles lurer på vekten, så aner jeg ikke. Ingen sa noe, og det er antakelig dristig å regne med at den har slanket seg mer enn max 100 kg.

SE: Stort bildegalleri og video

Powered by Labrador CMS