Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid
Mercedes-Benz E 300 BlueTec Hybrid

Mercedes senker forbruket

Mercedes lanserer sin første hybride E-Klasse, E 300 BlueTec Hybrid. Den reduserer forbruket, men beholder komfort og kjøreglede.

Publisert Sist oppdatert

Bilprodusentene er pålagt å kutte CO2-utslippene fra bilparken. Det gjøres primært gjennom såkalt “downsizing”, der motorer med mindre slagvolum og pustehjelp erstatter større drivstoffslukere.

Et annet grep er å tilby motorer med hybrid drivlinje som i den såkalte EU-syklusen oppnår svært gunstige utslippstall.

109 gram
Med E 300 BlueTec Hybrid kan Mercedes tilby en E-Klasse med et snittforbruk på 0,42 liter diesel på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 109 gram per kilometer. Ingen andre biler i denne klassen kan tilby noe tilsvarende.

En annen fordel er at den tilbys i to karosserivarianter, som sedan og stasjonsvogn.

Mercedes har utviklet en kompakt og fleksibelt hybridmodul som etter hvert blir å finne i flere av deres modeller. I dette tilfellet kombinerer de en 2,2-liters dieselmotor med 204 hk (fra E 250 CDI) med en elmotor som yter 20 kW (27 hk).

Kompakt
Elmotoren er plassert mellom dieselmotoren og 7G-Tronic automatgirkassen og opptar bare 65 mm ekstra plass.

Det tilhørende Li-ion-batteriet er plassert i motorrommet, og dermed er både passasjerkabin og bagasjerom identisk med det du finner i en vanlig E-Klasse. Hybridsystemet medfører en vektøkning på rundt 100 kg.

Elmotoren assisterer dieselmotoren ved akselerasjon og sørger for å regenerere energi ved retardasjon.

Den kan også drive bilen rent elektrisk, men da er rekkevidden begrenset til én kilometer grunnet begrenset batterikapasitet – et kompromiss Mercedes aksepterte for å få plass til batteriet under panseret.

Beste løsning
- Etter vår mening hører store batterier med høy spenning bare hjemme i plug-in hybrider, og selv der kan en positiv CO2-balanse kun oppnås dersom “grønn” energi fra fornybare kilder benyttes for å lade bilen, sier prosjektsjef for E-Klasse Hybrid, Michael Weiss.

- Kombinasjonen av et kompakt batteri, en hybrid-modul og en effektiv dieselmotor er etter vår mening den beste løsning med hensyn til forbruk og utslipp.

Mercedes har tre salgsargumenter for E 300 BlueTec Hybrid: Den har lavest forbruk av samtlige biler i det store premium-segmentet, er første diesel hybrid i segmentet og Mercedes er først med å tilby en hybrid stasjonsvogn i segmentet.

Rullehjelp
I tillegg til å fungere ved start/stopp og bykjøring i hastigheter opp til 35 km/t, har elmotoren også en “coasting”-funksjon i hastigheter opp til 160 km/t.

Når du tar foten bort fra gasspedalen for å rulle ned en bakke, kobles dieselmotoren ut mens elmotoren fungerer som en generator som lader batteriet.

Trykker du samtidig inn høyre girhendel på rattet (+), får du et svakt skyv fra elmotoren som da sender noe mindre strøm til batteriene samtidig som bilen ruller lettere. Funksjonen er spesielt nyttig ned lange bakker, eller når du ruller langsomt i tett trafikk.

Ordinær
I praktisk bruk oppfører E 300 BlueTec Hybrid seg som en vanlig E-Klasse med start/stopp. For å klare de oppgitte forbrukstallene må du kjøre som om det ligger et egg mellom foten og gasspedalen, og selv da skal du nok ha en optimal blanding av by- og landeveiskjøring for å nærme deg 0,44 liter på mila.

Den norske Mercedes-importøren er usikre på hvem som vil velge en E 300 Hybrid som alternativ til en E 250 CDI 4Matic med firehjulsdrift og et pristillegg på snaue 40.000 kroner, eller innstegsmodellen, E 200 CDI som er ca. 150.000 kroner rimeligere enn hybridutgaven.

Det blir nok mer interessant når systemet etter hvert utvikles og finner veien til andre modeller.

Powered by Labrador CMS