-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Flash Charge
Lotus lader med rekordfart
Så gjør Lotus også en Tesla – de designer egen hurtiglader og setter opp et nettverk selv. Start i Europa neste år.
Nå har vi fått to av Lotus sine nye elbiler, Eletre og Emeya, og mens vi venter på Type 135 forteller Lotus oss om en annen øvelse de er i ferd med å gjennomføre.
Men i motsetning til bilene som har sin egen internkode, har ikke dette prosjektet noen egen betegnelse.
Riktignok er den rask, men den kan ikke bevege seg.
Vi snakker om en ny 450 kW hurtiglader med, sier Lotus, egenskaper som går utenpå Teslas Superchargers.
I pressemeldingen forteller de at det tok fem minutter å legge på 134 km. Hos Tesla fikk man ombord 120 km på den samme tiden.
20-80 på 20 minutter
Det blir fremhevet at kjølevæsken også sirkulerer gjennom lade-enheten. Det tillater høyere temperatur ved kontakten, som visstnok også er en god hjelp for høy ladefart.
Selve ladestolpen er utstyrt for å kunne betjene fire biler samtidig. Og når vi snakker virkelig lading, kan den løfte en bil fra 20 til 80 % på 20 minutter
Lotus sier ikke noe om når og hvor, bortsett fra at laderne er ment for business og ikke som hjemmeladere, og at de skal installeres i Europa fra neste år.
Det er heller ikke sagt noe om de skal tilbys uavhengige operatører slik for eksempel Tesla nylig gjorde med EG Gruppen i Storbritannia.
Men innslaget er helt klart et ledd i Vision80 strategien som skal gjøre Lotus til en merkevare for global helelektrisk teknologi før selskapet fyller 80 år i 2028.