-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Flash Charge
Lotus lader med rekordfart
Så gjør Lotus også en Tesla – de designer egen hurtiglader og setter opp et nettverk selv. Start i Europa neste år.
Nå har vi fått to av Lotus sine nye elbiler, Eletre og Emeya, og mens vi venter på Type 135 forteller Lotus oss om en annen øvelse de er i ferd med å gjennomføre.
Men i motsetning til bilene som har sin egen internkode, har ikke dette prosjektet noen egen betegnelse.
Riktignok er den rask, men den kan ikke bevege seg.
Vi snakker om en ny 450 kW hurtiglader med, sier Lotus, egenskaper som går utenpå Teslas Superchargers.
I pressemeldingen forteller de at det tok fem minutter å legge på 134 km. Hos Tesla fikk man ombord 120 km på den samme tiden.
20-80 på 20 minutter
Det blir fremhevet at kjølevæsken også sirkulerer gjennom lade-enheten. Det tillater høyere temperatur ved kontakten, som visstnok også er en god hjelp for høy ladefart.
Selve ladestolpen er utstyrt for å kunne betjene fire biler samtidig. Og når vi snakker virkelig lading, kan den løfte en bil fra 20 til 80 % på 20 minutter
Lotus sier ikke noe om når og hvor, bortsett fra at laderne er ment for business og ikke som hjemmeladere, og at de skal installeres i Europa fra neste år.
Det er heller ikke sagt noe om de skal tilbys uavhengige operatører slik for eksempel Tesla nylig gjorde med EG Gruppen i Storbritannia.
Men innslaget er helt klart et ledd i Vision80 strategien som skal gjøre Lotus til en merkevare for global helelektrisk teknologi før selskapet fyller 80 år i 2028.