-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Vi trenger stadig mer veihjelp
Bruken av veihjelp og bilberging øker kraftig i Norge, viser forsikringstall. I sommer kan det bli mer biltrøbbel på utenlandsferie også.

I fjor var det 252.600 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 20,7 prosent – 43 170 oppdrag – fra året før. I første kvartal i år var det 65.500 bilredninger.
– Folk trenger rett og slett mer hjelp med bilen når de er på veien, og tallet på slike oppdrag øker bare år for år, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.
Fra 2019 til i fjor har behovet for veihjelp og bilberging over forsikringen steget med 31 prosent.
– Under koronaperioden har mange vært på norgesferie og trengt veiassistanse her i landet. I sommer regner vi med at behovet for bilberging og veihjelp fra nordmenn på ferietur i Norden og Europa kommer til å stige betraktelig, sier Clementz.
Del av forsikringen
– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.
Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.
– Når en del norske biler nå skal kjøre på Autobahn i Tyskland, regner vi i If med mange fortvilte telefoner. Omstillingen fra småkjøring i lokalmiljøet til høye hastigheter på europeiske motorveier er tøff for mange biler i sommerukene. For tøff, sier Clementz.
Belastningen på motor og mekaniske deler er en helt annen enn under norske forhold, understreker forsikringsselskapet If. Selskapet har forsikret hver femte bil i Norge, ifølge bransjetall fra Finans Norge.
Har ikke fulgt servicen
– Hver sommer får vi inn flere saker med alvorlige motorhavarier som kanskje kunne vært unngått dersom serviceintervallene var blitt fulgt. Det er kjedelig å få ferien ødelagt på grunn av at familiebilen bryter sammen på Autobahn, sier Clementz.
– Sørg for at bilen er sjekket og overhalt på service før du legger ut på langtur. Trafikkmiljø, kjøreadferd og hastigheter kan være ganske annerledes nedover i Europa enn hva du og bilen din er vant til fra Norge, påpeker han.