Ford Mondeo ST220

Den er oppvokst og har trent på Nürburgring. Det merkes – Mondeo ST220 har kjøreegenskapene og motoren – og er Ford Europas mest sportslige modell.

Publisert Sist oppdatert

Mondeo ST220
Mondeo ST220

Først publisert i BIL 6 - 2002.

Det er ikke akkurat Nürburgring som ligger foran meg, men du verden så mange spennende småveier det er i Alpes Maritimes, fjellene innenfor Monte Carlo og Nice. Og Fords presseavdeling har virkelig funnet de beste blant de beste, veier som er perfekt for en skikkelig kjøremaskin, og hvor den blå Mondeoen trives.

Jeg sitter fjellstøtt i de lyse skinnsetene. Interiøret ellers er mørkt og typisk Mondeo. Fra førersetet er det stort sett bare de lyse instrumentene og ST220-emblemet på rattet som avslører at dette er noe mer enn en Mondeo 1.8 Trend. Helt til jeg tråkker på gasspedalen. V-sekseren brummer potent og levner ingen tvil om at den har muskler og kan levere rå kraft. 0 til 100 km/t på 7,1 sekunder er Fords offisielle tall, men det sier ikke så mye, det er draget opp gjennom turtallsregisteret som imponerer.

V-sekseren er ingen nykommer, den har blant annet vært brukt i Jaguar S-Type og X-Type. Og selv om Ford påstår å ha brukt store ressurser og mye tid på fintrimming av motoren for best mulig effekt og dreiemoment, matcher den ikke Jaguars utgaver av denne motoren. Ford henter ut 226 hk og 280 Nm, Jaguar henter ut 238 hk og 295 Nm når motoren brukes i S-Type og 231 hk og 279 Nm når den brukes i X-Type.

Moderat effektuttak til tross, V-sekseren fungerer utmerket og gir Mondeo en sportslig karakter. Og det er ikke bare måten effekten kommer på som bidrar i så måte, også lydbildet er med å bidra til den potente karakteren. Dessuten har denne bilen kjøreegenskaper som passer utmerket til motoren.

Hjulopphengene er så godt som uendret i forhold til en standard Mondeo 1.8 Trend, noe som sier litt om hvilke kapasiteter den bilen har når det gjelder kjøreegenskaper. Fjæring og demping er finjustert for å passe ST220 sportslige karakter, noe som går litt, men overraskende lite, ut over komforten på dårlig vei. Oppsettet er stramt, men komforten ved rask motorveikjøring er god.

Mens jeg tråkler meg frem på krokete og smale småveier nyter jeg den presise styringen og den kontante kontakten med veien. Denne veien er ikke bare uoversiktlig, stabbesteinene står ubehagelig tett innpå asfaltkanten, og svingene er så uoversiktlige at det er vanskelig å få brukt annet enn andregearet. Når en kjører etter en detaljert rutebeskrivelse med piler og avstander er det lett å bli helt stedsvill, og det er med fryd jeg plutselig kjenner meg igjen.

Col de Vence kan jeg, og på baksiden av Col’en er det endelig en mulighet til å strekke ut. Turtelleren raser mot rødmerket ved 7000 o/min og sekseren avslører hva den er bygd for. Den har ingen hemninger, turtellernåla spurter mot rødmerket en gang til, tredjegearet tømmes like raskt som andre, og jeg er godt inn i fjerde. Det er fortsatt nok plass til å skrubbe når jeg ser gjennom svingen. Jeg holder igjen litt, legger inn tredje og turtellernåla legger seg på 5000-merket, det er klart og svingen tåler mer enn dette. Turtellernåla klatrer på nytt mot 7000. Sporet er greit og ryddig. Jeg kjenner forhjulene jobbe, motstanden i rattet er akkurat passe – nærmere bestemt perfekt. Drar det foran eller bak? Foran selvfølgelig, men det er vanskelig å kjenne det gjennom rattet, dette er så nøytralt som det kan bli. Det hadde ikke vært unaturlig om det dro litt i rattet når drøyt 220 hk skal ned på asfalten samtidig som det svinger.

Dette er en kjøremaskin med eksemplarisk oppførsel og den gjemmer seg ikke bort i mengden heller, men står frem som en sportslig Mondeo. Diskrete sideskjørt, aggressive støtfangere foran og bak, den lille leppa på bakluken, Xenon-lyskasterne og 18-tommers lettmetallfelger med 225/ 40ZR18 Continental Sport Contact avslører den. Du får den i alle tre karosserivariantene, sedan, kombikupé og stasjonsvogn og du kan se den første gang i Norge på Bil for Alle i Lillestrøm i september.

Noe stort volum ST220 er det ikke snakk om, Ford Motor Norge regner med å selge mellom 10 og 15 eksemplar i år, noen flere neste år. Altfor lite med tanke på kjøreopplevelsen, realistisk med tanke på at vi snakker om en Mondeo og om priser mellom 490.000 og 500.000 kroner. Og om du skulle lure, ST står for Sport Technology, men kunne like gjerne stått for Sport Touring. Denne bilen er langbent, og stortrives på motorveien, samtidig er den en drøm når svingene kommer tett og krever millimeter-presisjon.

FORD Mondeo ST220:
Motor:
6-sylindret V-motor med to overliggende kamaksler pr. sylinderrekke og fire ventiler pr. sylinder. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 2967 ccm. Boring og slaglengde: 89,0 x 79,5 mm. Effekt: 116 kW (226 hk) v/6150 o/min. Dreiemoment: 280 Nm v/4900.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Ventilerte skiver foran og skiver bak. ABS, EBD og ESP.
Dekk: 225/40ZR18.
Mål: Lengde: 473,1 cm. Bredde: 182,3 cm. Høyde: 137,7 cm. Akselavstand: 275,4 cm. Sporvidde f/b: 152,2/153,7 cm.
Vekt: 1506 kg.
Bagasjerom: 500 liter (VDA).
Tankvolum: 58,5 liter.
Aks. 0 – 100: 7,1 sek
Toppfart: 243 km/t
Forbruk bykjøring: 1,43 l/mil
Forbruk landevei: 0,79 l/mil
Forbruk snitt: 1,02 l/mil
CO2-utslipp: 245 g/km
Pris: ca kr 490.000,-
Forbruk ifølge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS