Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Grand Scenic

Renault Scenic x 2

Renault fant opp en ny bilklasse da de lanserte sin første Scenic for 20 år siden. Nå viser de frem fjerde generasjon – i to utførelser.

Publisert Sist oppdatert

Kompakte flerbruksbiler (eller MPV-er for Multi Purpose Vehicles) hadde sin glansperiode i Norge for noen år siden, men i dag er dette segmentet i stor grad overtatt av små og mellomstore SUV-er. Likevel er de kompakte familiebilene populære i en rekke markeder.

Renault var tidlig ute med sin Megane-baserte Scenic. De første årene bar den også betegnelsen Megane Scenic.

På vårens Genève-utstilling viste Renault fjerde generasjon Scenic, og nå drar de også lakenet av den lange utgaven, Grand Scenic som kan leveres med inntil syv seter.

Komfort og fleksibilitet står i fokus hos disse typiske familiebilene. For eksempel kan baksetene klappes ned for å lage et helt flatt gulv med en enkel håndbevegelse.

Den ordinære Scenic har en bagasjekapasitet på 572 liter mens Grand Scenic som 5-seter kan skryte av hele 765 liter. Den ekstra kapasiteten skyldes 23 cm ekstra lengde, Grand Scenic er 463 cm mens Scenic er 440 cm. Akselavstanden er henholdsvis 280 og 273 cm.

Ellers er målene så å si identiske for de to – en bredde på 186 cm og en høyde på 165 cm.

Scenic-modellene leveres med bensinmotorer på 115 eller 130 hestekrefter og dieselmotorer som spenner fra 95 til 160 hk.

En av disse har betegnelse Hybrid Assist. Renault går ikke i detalj på hva løsningen består i, men sier en elektrisk generator og et 48V batteri sørger for redusert forbruk og ekstra boost, spesielt ved lave turtall.

Nye Scenic og Grand Scenic kommer på markedet i løpet av høsten, men den norske importøren har foreløpig ikke fastsatt noen lanseringsdato.

Powered by Labrador CMS