Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D
Mitsubishi Grandis DI-D

Grandis på diesel

Mitsubishi Grandis er sammen med Peugeot 807 markedsleder blant de store flerbruksbilene i Norge. Men snart får Mitsubishi-forhandlerne nok et kort på hånden når Grandis lanseres med dieselmotor.

Publisert Sist oppdatert

Grandis og 807 har til sammen rundt 40% av markedet for store MPV’er. Tre firedeler av alle Grandis som selges i Norge er varebiler på grønne skilter mens Peugeot-salget fordeler seg med ca 40/60 på vare- og personbiler.

Etterlengtet
Langt de fleste som kjøper bil i denne klassen, ønsker dieselmotor. Og der har Mitsubishi hatt lite å stille opp med så langt – eneste motor du får i Grandis er en 2,4-liters bensinmotor god for 165hk. På tross av en avgiftsfiendtlig kombinasjon av stort sylindervolum og relativt mange hester, er Grandis gunstig priset i forhold til konkurrentene.

I oktober lanseres Grandis endelig med dieselmotor. Mitsubishi har valgt en motor fra ”delehylla til Volkswagen og fått den tilpasset til MPV’en. Det er den velkjente 2,0-literen som i Grandis-utgave yter 136 hk og har et maks dreimoment på 310 Newtonmeter ved 1750 omdreininger.

Motoren tilfredsstiller Euro 4-kravene til utslipp og har et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,66 liter på mila. Null til hundre kan foretas på 10,8 sekunder og potensiell toppfart er 195 km/t. Et annet argument er at den kan trekke tilhenger med vekt på inntil to tonn.

Fleksibel
6-trinns manuell gearkasse blir standard og Mitsubishi har foreløpig ingen planer om automatkasse i kombinasjon med den nye motoren. Grandis kan leveres med to, seks eller syv seter og er utstyrt med den patenterte seteløsningen ”Hide and seat som gir et helt flatt gulv i bagasjerommet når tredje seterad foldes sammen. Andre seterad kan reguleres i lengderetningen, og til sammen gir dette et svært fleksibelt interiør i Grandis elegante innpakning.

Grandis DI-D kommer på markedet i oktober og vil tilbys i samme utstyrsnivåer som bensinutgaven. Prisene er foreløpig ikke fastlagt men adm. direktør i MMC Norge, Bernt G. Jessen lover ”priser for dieselmodellen som er like attraktive som prisene for bensinutgavene.”

MMC Norge har som mål å selge 750-1000 Grandis i året og regner med at dieselutgaven vil oppta 75-80 prosent av volumet. Mer om Grandis DI-D kan du lese i en høstlig utgave av BIL.

Powered by Labrador CMS