-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Grandis på diesel
Mitsubishi Grandis er sammen med Peugeot 807 markedsleder blant de store flerbruksbilene i Norge. Men snart får Mitsubishi-forhandlerne nok et kort på hånden når Grandis lanseres med dieselmotor.
Grandis og 807 har til sammen rundt 40% av markedet for store MPVer. Tre firedeler av alle Grandis som selges i Norge er varebiler på grønne skilter mens Peugeot-salget fordeler seg med ca 40/60 på vare- og personbiler.
Etterlengtet
Langt de fleste som kjøper bil i denne klassen, ønsker dieselmotor. Og der har Mitsubishi hatt lite å stille opp med så langt – eneste motor du får i Grandis er en 2,4-liters bensinmotor god for 165hk. På tross av en avgiftsfiendtlig kombinasjon av stort sylindervolum og relativt mange hester, er Grandis gunstig priset i forhold til konkurrentene.
I oktober lanseres Grandis endelig med dieselmotor. Mitsubishi har valgt en motor fra delehylla til Volkswagen og fått den tilpasset til MPVen. Det er den velkjente 2,0-literen som i Grandis-utgave yter 136 hk og har et maks dreimoment på 310 Newtonmeter ved 1750 omdreininger.
Motoren tilfredsstiller Euro 4-kravene til utslipp og har et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,66 liter på mila. Null til hundre kan foretas på 10,8 sekunder og potensiell toppfart er 195 km/t. Et annet argument er at den kan trekke tilhenger med vekt på inntil to tonn.
Fleksibel
6-trinns manuell gearkasse blir standard og Mitsubishi har foreløpig ingen planer om automatkasse i kombinasjon med den nye motoren. Grandis kan leveres med to, seks eller syv seter og er utstyrt med den patenterte seteløsningen Hide and seat som gir et helt flatt gulv i bagasjerommet når tredje seterad foldes sammen. Andre seterad kan reguleres i lengderetningen, og til sammen gir dette et svært fleksibelt interiør i Grandis elegante innpakning.
Grandis DI-D kommer på markedet i oktober og vil tilbys i samme utstyrsnivåer som bensinutgaven. Prisene er foreløpig ikke fastlagt men adm. direktør i MMC Norge, Bernt G. Jessen lover priser for dieselmodellen som er like attraktive som prisene for bensinutgavene.
MMC Norge har som mål å selge 750-1000 Grandis i året og regner med at dieselutgaven vil oppta 75-80 prosent av volumet. Mer om Grandis DI-D kan du lese i en høstlig utgave av BIL.