-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Grandis på diesel
Mitsubishi Grandis er sammen med Peugeot 807 markedsleder blant de store flerbruksbilene i Norge. Men snart får Mitsubishi-forhandlerne nok et kort på hånden når Grandis lanseres med dieselmotor.
Grandis og 807 har til sammen rundt 40% av markedet for store MPVer. Tre firedeler av alle Grandis som selges i Norge er varebiler på grønne skilter mens Peugeot-salget fordeler seg med ca 40/60 på vare- og personbiler.
Etterlengtet
Langt de fleste som kjøper bil i denne klassen, ønsker dieselmotor. Og der har Mitsubishi hatt lite å stille opp med så langt – eneste motor du får i Grandis er en 2,4-liters bensinmotor god for 165hk. På tross av en avgiftsfiendtlig kombinasjon av stort sylindervolum og relativt mange hester, er Grandis gunstig priset i forhold til konkurrentene.
I oktober lanseres Grandis endelig med dieselmotor. Mitsubishi har valgt en motor fra delehylla til Volkswagen og fått den tilpasset til MPVen. Det er den velkjente 2,0-literen som i Grandis-utgave yter 136 hk og har et maks dreimoment på 310 Newtonmeter ved 1750 omdreininger.
Motoren tilfredsstiller Euro 4-kravene til utslipp og har et snittforbruk ved blandet kjøring på 0,66 liter på mila. Null til hundre kan foretas på 10,8 sekunder og potensiell toppfart er 195 km/t. Et annet argument er at den kan trekke tilhenger med vekt på inntil to tonn.
Fleksibel
6-trinns manuell gearkasse blir standard og Mitsubishi har foreløpig ingen planer om automatkasse i kombinasjon med den nye motoren. Grandis kan leveres med to, seks eller syv seter og er utstyrt med den patenterte seteløsningen Hide and seat som gir et helt flatt gulv i bagasjerommet når tredje seterad foldes sammen. Andre seterad kan reguleres i lengderetningen, og til sammen gir dette et svært fleksibelt interiør i Grandis elegante innpakning.
Grandis DI-D kommer på markedet i oktober og vil tilbys i samme utstyrsnivåer som bensinutgaven. Prisene er foreløpig ikke fastlagt men adm. direktør i MMC Norge, Bernt G. Jessen lover priser for dieselmodellen som er like attraktive som prisene for bensinutgavene.
MMC Norge har som mål å selge 750-1000 Grandis i året og regner med at dieselutgaven vil oppta 75-80 prosent av volumet. Mer om Grandis DI-D kan du lese i en høstlig utgave av BIL.