-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi VGT
Hyundai Santa Fe har fått en sterkere dieselmotor takket være en mer avansert turbo.


Santa Fe
Santa Fe
Først publisert i BIL 11 - 2004.
Santa Fe har vært med oss noen år nå, men selger fortsatt jevnt og trutt. Toliters dieselmotoren har vært en populær kraftkilde, men nå har de gitt den variabel geometrisk turbo (VGT) og dermed øker hestekreftene fra 112 til 125, og dreiemomentet fra 255 til 285 Nm. Samtidig går forbruket noe ned.
De fleste firehjulstrekkere i denne klassen har en dieselmotor i utvalget, men da ligger effekten rundt 110 hk, som ikke er mer enn det bør være. Her vil Hyundai kunne friste med et visst kraftovertak. For selv om den nye motoren ikke gjør Santa Fe til noen sportsbil, er den overbevisende sterk. Man kunne lurt mange til å tro at under panseret sitter en langt større motor. Selv med automatgearkasse kjennes motoren responsiv og kvikk.
Opplevelsen trekkes noe ned av at Santa Fe har mykt understell, det krenger vel mye i svingene. Men styringen er passe direkte og bremsene kjennes solide. Og støynivået er meget behagelig bortsett fra under kraftig gasspådrag. Komforten er i det hele tatt god. Skinninteriør er standard, men det verken ser eller kjennes særlig eksklusivt ut. Rattet kan selvfølgelig justeres opp og ned, men kunne med fordel hatt ut/inn-justering.
Det er ikke lavgearserie på Santa Fe, men med denne motoren følger firehjulsdriftssystemet av typen Torque On Demand, og ikke såkalt viskositetskobling som de andre motorene leveres med. TOD-systemet har vanligvis drift på forhjulene, men kan justere trinnløst opptil 50% av momentet til bakhjulene. Santa Fe er ikke noen terrengbil, men gjør nok tilværelsen lettere på vei til hytta vinterstid.
I forhold til konkurrentene har Santa Fe god bagasjeplass, og den separate åpningen av bakruta er praktisk. Med sine vel 1700 kilo er Santa Fe også tyngre enn biler den kan sammenlignes med, så de ekstra hestekreftene er velkomne. Problemet er at med høy vekt og høy effekt blir avgiftene man skal betale til statskassa desto høyere, og det spørs hvor mange som vil betale over 400.000 kroner for denne koreaneren. Motoren med 112 hk vil fortsatt være tilgjengelig i Santa Fe.
Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi VGT aut.
Pris: kr. 411.950,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 1991 ccm. 92 kW (125 hk) v/4000 o/min. 285 Nm v/1950 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 450 x 182 x 173 cm. Akselavstand: 262 cm. Bakkeklaring: 20,7 cm. Egenvekt m/fører: 1913 kg. Tillatt totalvekt 2520 kg. Tillatt hengervekt m/brems: 2000 kg.
Dekk: 225/70R16.
Bagasjerom: 850–2100 liter (SAE).
Tankvolum: 65 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 15,3 sek.
Toppfart: 165 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,91 l/mil.
CO2-utslipp: 240 g/km.