-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi: Solid forbedring
Den nye generasjonen Santa Fe vil leke med de store og dyre SUVene.
Først publisert i BIL 7 - 2006.
Forrige generasjon Santa Fe var en stødig arbeidshest med brukbare kjøreegenskaper og komfort, men den var ganske kjedelig i forhold til nyere konkurrenter. Nå har Hyundai lykkes med designen på nye Santa Fe, og samtidig gitt den mer plass og sterkere motor.
Akkurat som Suzukis nye Grand Vitara har Santa Fe fått et utseende som både er moderne og SUV-aktig, og passer dermed like godt på avenyer og skogsveier. I forhold til forgjengeren har den vokst med 17,5 cm i lengden, 4,5 cm i bredden og 6,5 cm i høyden, og fått mulighet for to ekstra seter bakerst. Vi har kjørt femseteren, som byr på masse plass i både baksetet og bagasjerom.
Interiøret er oversiktlig og finishen er et godt steg opp fra forrige generasjon. Rattet kan både vinkles og skyves, og førersetet gir bra nok støtte. En ting som skuffer er styrefølelsen, noe den deler med mange SUVer. Men sjelden har vi opplevd så vag tilbakemelding via rattet om hva forhjulene driver med. Kjøreegenskapene ellers er overbevisende, med kontrollert krenging og god støtdemping på de fleste underlag. Foran er det Mac-Pherson-hjuloppheng, bak finner man multilink-oppheng.
Den nye 2,2-liters dieselmotoren er en moderne konstruksjon med common rail og variabel turbingeometri. Den har krefter i massevis og er behagelig stillegående. Vi har så vidt prøvd den i kombinasjon med automatkasse også, som fungerte fint. Men den femstegede manuelle kassa gjør en god jobb. Santa Fe er ikke en sann terrengbil, den savner for eksempel reduksjonsgear som er nødvendig utenfor allfarvei. Men man kan låse systemet i 50/50-posisjon for bedret fremkommelighet.
Santa Fe har mange gode kort på hånden – pen design, plass til 7 seter, en sterk dieselmotor og mulighet for automatkasse blant annet – og hever seg dermed over mange asiatiske konkurrenter. Men den er også blitt en del dyrere, drøyt 450.000 kroner er mye penger.
Kort om bilen:
Pris, basis: kr. 457.950
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2188 ccm. 110 kW (150 hk) v/4000 o/min. 335 Nm v/1800-2500 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 465 x 189 x 179,5 cm. Akselavstand: 270 cm. Bakkeklaring: 20 cm. Egenvekt m/fører: 1823 kg. Tillatt totalvekt: 2520 kg.
Dekk: 235/70R17.
Bagasjerom: 775 liter (VDA).
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11.6 sek
Toppfart: 179 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil
CO2-utslipp: 214 g/km