-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Oslo
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Hyundai Santa Fe 2.2 diesel
Nye Hyundai Santa Fe er større enn Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, Landrover Freelander, BMW X3 og dagens Hyundai Santa Fe.


Hyundai Santa Fe
Først publisert i BIL 5 - 2006.
Nå finnes det snart en SUV til alle formål. Når nå Hyundai kommer med en helt ny Santa Fe er den 17, 5 cm lengre enn den gamle modellen. Kanskje er det en følge av at de største konkurrentene Toyota RAV4 og Suzuki Grand Vitara også er blitt større. Når noen vokser, vokser alle.
Hyundai satser stort på SUVer. De vil bli verdensledende, og den nye Santa Fe skal bli den store vinneren i Norge. Kombinasjonen av firehjulstrekk (bilene med bare tohjulstrekk kommer ikke til Norge), moderne dieselmotor (som først i september får partikkelfilter), lavt støynivå og høy grad av komfort skal gjøre Santa Fe til en av de mest solgte koreanske bilene i Norge – om ikke den mest solgte.
Nå er det satt sluttstrek for at Korea-biler skal koste mindre enn konkurrentene. Hyundai mener deres biler ikke på noen som helst måte er mindreverdige, og da skal de også ha bra betalt.
Krefter i alle hastigheter
SUV er diesel, med manuelt gear. Santa Fe kan også leveres med diesel og automatgear, men med automat blir bilen slapp, og ved akselerasjon må man vente i det uendelige før noe skjer. Det er ikke tilfelle med manuelt gear. Da sparker de 150 hestene i den oppgraderte 2,2-litereren fra med solide krefter i alle hastigheter. Det gir bra akselerasjon fra 50 til 90 km/t såvel som fra 70 til 110 km/t.
De som med god grunn har klaget på at det i en SUV med dieselmotor blir mye bråk og støy, vil bli overrasket i nye Santa Fe. Under vårt første møte med bilen erfarte vi et meget behagelig lydnivå, med en motor fri for vibrasjoner som selv ved kaldstarter ikke rister så naboen tror det er jordskjelv.
7-seter uten bagasje
Santa Fe kommer som 5-seter og 7-seter. Bilen er normalt en 5-seter med god bagasjeplass – men med tre seterekker og plass til syv blir nesten all bagasjeplass borte. Skal du kjøre syv til fotballtrening, må du ha bager og baller på tilhenger – og de to som må ta til takke med tredje seterekke er neppe spilleklare før de har tatt noen tøyningsøvelser. Det er trangt, og man sitter med knærne høyt. Men som 5-seter er det kongeplass og man sitter høyt og fritt.
Hvor er skiposen?
Selv i Korea kan man gå på ski. Derfor burde en så fin og vel anvendelig SUV som Santa Fe ha et hull midt i bakseteryggen med skipose. Hyundai glemmer denne detaljen på mange modeller.
Det er imidlertid et pluss at bilen har integrert takstativ og at ESP er standard. Den elektroniske firehjulsdriften gir bilen komfort og sikkerhet. Hyundai har et solid SUV-utvalg med Tucson, Santa Fe og Terracan. Knapt noen har bredere utvalg for folk flest.
Kort om bilen:
Pris: kr 457.000 (varebil kr 399.000)
Motor: 4-sylindret rekkemotor. 2188 ccm. 110 kW (150 hk). 335 Nm. Mål og vekt: LxBxH: 465 x 189 x 175 cm. Akselavstand: 270 cm. Egenvekt m/fører: 1823 kg.
Dekk: 235/70 R16.
Tankvolum: 75 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 11,6 sek.
Toppfart: 179 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,73 l/mil.
CO2-utslipp: 193 g/km.