-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rimac: elSuper til Frankfurt
Kroatia – enda et land der det bygges biler. Rimac heter den, 1088 elektriske hk, det høres ut som langt hinsides Veyron.
Jeg vet ikke annet enn at lakenet skal trekkes av en ny Superbil klokken 3, tirsdag. Men de spesifikasjonene som har lekket ut på forhånd, gjør at jeg kan love at dersom utseendet tilsvarer de tekniske dataene og ytelsene, vil det bli litt av et show.
Rimac er navnet etter eieren, Mate Rimac, en fyr som har kost seg med høyspenning før.
Han har ved flere anledninger opptrådt med sitt Grønne Monster, en 1986 BMW 3-serie bygget om til en skikkelig dragster. Med en egenbygget batteripakke, med 300 litium og jernfosfat-celler, og en skikkelig likestrøm-motor, gjorde han nulltilhundre på 3,5 sekunder.
Toppfarten ble 280 km/t. Og komponentene, fortalte han, var bare noe han eksperimenterte med før han skulle lansere sin virkelige Superbil.
Nå er altså den rett rundt hjørnet. Hvert hjul drives av en egen drivpakke, som består av motor, inverter og en reduksjonskasse.
Alle enhetene jobber uavhengig, men styres fra en sentral ECU som kontrollerer hvert hjul – en skikkelig kontroll av dynamiske egenskaper. AWTV kaller de dette, All Wheel Torque Vectoring.
Systemet er såpass fintfølende at hvert hjul kan akselerere eller bremses opp flere hundre ganger per sekund, det vil kunne bety en kontroll over driv- og bremsekrefter som er milevis unna det noen har oppnådd til nå.
Lavt tyngdepunkt, sømløs dreiemomentavlevering og ikke noe som ligner på girskifting – dette burde kunne bli en morsom kjøreopplevelse.
Hver motor er på 272 hk og 950 Nm – gang det med fire så sier vi 1088 hk og 3.800 Nm. Oversatt til landeveien antydes det 2,8 sekunder til hundre og en toppfart som er elektronisk begrenset til 305 km/t. Forholdsvis lydløst.
Er det noen som fremdeles ikke skjønner hvorfor jeg gleder meg til Frankfurt?