Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic
Subaru Legacy 2.0D Classic

Takk for japansk galskap

I en verden der bilfabrikanter deler girkasser og motorer på tvers av eierstrukturer, har altså Subaru valgt å bygge sin egen boxerdiesel – vi har kjørt den i Legacy for å se om det var lurt prioritert.

Publisert Sist oppdatert

For en bransje som har store utfordringer virker det sært at en japansk bilfabrikk som produserer 600.000 biler i året, og hvor halvparten selges på hjemmemarkedet, utvikler en egen dieselmotor som strengt tatt bare er aktuell i en liten del av verden.

Men for Subaru i Norge og resten av Europa har den fungert som ren doping for et merke som hittil bare har kunnet skilte med bensinmotorer. Legg til at boxerdesignet gjør at det neppe er mange andre som vi stå i kø for å kjøpe motoren, så bør det være et bevis på at Subaru drives av ingeniører og ikke blåruss.

Kompakt og sterk

Men det som virker som galskap for enkelte, er ren fornuft for andre. Subaru har holdt seg til boxermotorer fordi de er lette, kompakte og fungerer godt sammen med firehjulstrekksystemet når det er montert slik Subaru kaller symmetrisk.

Dermed var det helt klart at dieselen måtte bygges på samme måte. Motoren har overtatt oppbyggingen fra bensinmotoren med kort avstand mellom sylindrene og en tilsvarende kort veivaksel, alt for å redusere vibrasjon og støy.

Ettersom det heller ikke er behov for balansestag blir det mindre masse å dra på og bedre gassrespons enn en tradisjonell firesylindret turbodiesel.

Resultatet i Legacy er svært godt. Riktignok høres motoren nesten ut som en gammel diesel i det du starter den helt kald – men etter kort tid reduseres lyden og under kjøring fremstår den som en av de stilleste dieselmotorene som er tilgjengelig.

Venter på sekstrinns kasse

Til tross for at 150 hester i en stor stasjonsvogn som Legacy ikke høres voldsomt ut – er den raskt fra stillestående til hundre – og ikke minst har den godt med krefter når du kommer opp i hastighet.

Draget kommer jevnt fra rett under 2000 omdreininger og treffer maks krefter ved 3600 o/min. For å beholde litt av bensinfølelsen, ikke ulikt slik Honda har gjort på sine motorer, protesterer den på ingen måte før du når 4500.

Kreftene og akselrasjonen gjør sammen med et langt lavere forbruk at det finnes få grunner til å velge Legacy med bensin foran denne – det må i tilfelle være at ønsket om automatgir er så høyt – det finnes nemlig ikke til dieselmotoren – i hvert fall ikke enda.

Antagelig kunne det vært tatt ut mer av denne motoren – men man har tenkt økonomi og utslipp. Våre litt uhøytidelige målinger viste et forbruk på 0,54 med to voksne, to barn og godt med bagasje.

Det vi godt kunne ønsket oss er en sekstrinns gearkasse. Det er imidlertid ventet en ny gearkasse i forbindelse med at dieselmotoren kommer på plass i Forester og Impreza.

Kjent materie

Når det gjelder resten av Legacy har man ikke forandret stort i forbindelse med introduksjonen av dieselmotoren. I tillegg til noen småting som forsterkede drivaksler og større diameter på bremseskivene, er den største endringen at man har gått over fra hydraulisk servostyring til elektrisk. Styrefølelsen er imidlertid fremdeles i god Subaru-ånd.

Bilen fikk en oppgradering på interiøret i forbindelse med siste facelift – noe som har gjort at hardplastfølelsen som tidligere modeller har vært skjemmet av, er borte.

Nå fremstår Legacy som en moderne stasjonsvogn – riktignok står følelsen av det massive i materialene litt tilbake for enkelte av konkurrentene, men erfaringen viser at disse bilene tåler mye til tross for at det kanskje kjennes litt lett og spinkelt ut.

Kjørefølelsen er sporty – ikke på noen måte stumpete, men mer måten du sitter på og følelsen av å ha kontakt med hjulene, både gjennom rattet og setet. Du sitter relativt lavt noe som bidrar til det sportslige følelsen.

Finner nye konkurrenter

Ikke bare oppleves dieselen som et bedre valg enn bensinmotoren. Takket være lavere forbruk og utslipp har også prisen gjort at man har funnet noen nye konkurrenter.

Med diesel og firehjulstrekk starter vår testbil, som er enkleste utstyrsvariant på 363.500 kroner. Det er snaut 30.000 mindre enn en tilsvarende bensinbil – riktignok med automatkasse.

Dermed kan Legacy by opp til kamp mot klasseledere som Ford Mondeo og Volkswagen Passat. Riktignok har begge disse større bagasjeplass, til gjengjeld har Legacy firehjulstrekk og litt kraftigere motor.

Skal du ha firehjulstrekk på Passat koster denne med Volkswagens nye toliters diesel kr 380.530 med omtrent samme utstyrsnivå som Subaru.

Dermed har du faktisk fått en valgmulighet til om du er på jakt etter en stasjonsvogn med diesel i prisklassen runder 350.000.

Fakta Subaru Legacy 2.0D Classic

PRIS: kr. 363.00

MOTOR:

4-sylindret boxerdiesel. 1998 ccm. 110 kW (150 hk) v/3200 o/min. 350 Nm v/1800 o/min

MÅL OG VEKT:

LxBxH: 472 x 173 x 147 cm

Akselavstand: 267 cm

Egenvekt m/fører: 1.395 kg

Maks. tilhengervekt: 1.600 kg

Bagasjerom: 459 liter (VDA)

Dekk: 215/45R17

YTELSER:

Aks. 0 - 100 km/t: 8,9 sek

Toppfart: 203 km/t

Forbruk blandet kjøring: 0,56 l/mil

CO2-utslipp: 151 g/km

Powered by Labrador CMS