-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Subaru Legacy 2.0i: Raffinert fremkommelighet
Fjell og daler, snørike vintre. Subaru er synonymt med sikker fremkommelighet – og Legacy har fornyet seg.

Først publisert i BIL 1/2 - 2004
Legacy så første gang dagens lys i 1989, og med firehjulsdrift og robust fremtreden har den appellert jevnt og trutt til nordmenn. Salgsvolumet har ikke nådd de helt store høyder med drøyt 200 biler hvert år de seneste tre årene, men takket være god drahjelp av Petter Solberg kunne Subaru notere en fin økning i fjor. Nå er en ny Legacy på plass, fjerde generasjon, hvor både interiør og eksteriør har gått gjennom en omfattende raffineringsprosess. Akselavstanden er for eksempel økt med 2 cm fra forrige utgave, og sedanen har lagt på seg 6 cm i lengden, noe som ikke minst kommer baksetepassasjerene til gode.
Sedanen, som vi har konsentrert oss om denne gang, har følge av den 12.000 kroner dyrere stasjonsvognen. En tredje karosserivariant, Outback med 2,5-liters motor og 5 cm høyere bakkeklaring, koster rundt 130.000 kroner mer.
Den japanske produsenten holder fast ved sitt konsept, også den nye Legacy har boxermotor, firehjulsdrift og rommelig bagasjeplass. Den firesylindrede toliteren er modifisert for å tilpasse seg moderne utslippskrav. Potent brumming under akselerasjon gir sportslige signaler, og drøyt 11 sekunder fra null til hundre tilfredsstiller våre forventninger på dette nivået.
Man sitter forholdsvis lavt, men for undertegnede fungerte dette meget bra, selv på lange turer. Fjæringen er en tanke myk, den er med andre ord lagt i komfortabel retning fremfor sportslig. Styringen er akseptabelt presis og gir god tilbakemelding fra underlaget. Den permanente firehjulsdriften med elektronisk regulert lamellkopling fungerer meget fint. Lastekapasiteten er imponerende, du kan ta med 230 kg bagasje når det er fire voksne i bilen. Vi savner imidlertid et innvendig gripehåndtak på bagasjelokket.
Legacy har fått en vellykket fornyelse, hvor ikke minst interiøret
fremstår som mer moderne enn før.
Subaru Legacy 2.0i sedan:
Pris: kr. 329.900,-
Motor: 4-sylindret boxermotor. 1994 ccm. 101 kW (137 hk) v/5600 o/min. 187 Nm v/4400 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 467 x 173 x 143 cm. Akselavstand: 267 cm.
Egenvekt m/fører: 1405 kg. Tillatt totalvekt: 1900 kg.
Dekk: 205/55R16. Bagasjerom: 433 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,2 sek
Toppfart: 197 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,76 l/mil
CO2-utslipp: 182 g/km
Konkurrenter: VW Passat 4Motion, Audi A4 Quattro, Skoda Octavia 4x4.