Subaru Legacy

Den er rommelig, velutstyrt og har drift på alle fire - en perfekt vinterbil.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i BIL 1 - 2003.

Legacy er ikke blant de mest dynamiske bilene på markedet, faktisk er det heller det komfortable som er prioritert. Den føles derfor litt sedat og traust ved kjøring på bare sommerveier. Kjøreegenskapene er OK, men uten å imponere, mens komforten dominerer. Dette er ikke en bil som innbyr til sportslig kjøring, ikke før du kommer på vinterføre. Da er den i sitt ess, og av de seks bilene vi hadde i vår lille test var dette den definitivt beste på snødekte og isete veier.

Permanent firehjulsdrift med lik fordeling av drivkreftene mellom for- og bakaksel kan gi overraskelser, men Subarus toliter er såpass rolig at det ikke er noen stor fare for at du skal spinne løs og oppleve ukontrollerte overstyringstendenser. Her bidrar fremkommeligheten og stabiliteten til å gjøre vinterkjøringen til en avslappet opplevelse.

En detalj som “hill-holder forenkler bakkestartene, systemet er genialt enkelt. Brems, tråkk inn clutchen, og bremsene er aktive selv om du slipper bremsepedalen. Når du slipper clutchen slippes også bremsene opp. Firehjulsdriftsystemet med lik fordeling av drivkreftene på alle hjul gir førsteklasses fremkommelighet.

Boxermotoren har vært Subarus kjennemerke, og er stadig blitt bedre. Nå fungerer også toliteren uten turbo svært godt. Den har et hyggelig dreiemoment, og ved normal kjøring er det ikke ofte du må bruke gearspaken. Skal du derimot ha litt ekstra fraspark ved for eksempel en forbikjøring eller for å akselerere i en bakke, skal du bruke motoren fullt ut og la turtellernåla svinge tett opp mot turtellerens rødmerke. Motoren går stille og vibrasjonsfritt og oppleves som behagelig uansett turtall.

Legacy har en rommelig førerplass og oppleves som en stor bil. Også baksetepassasjerene sitter rommelig.Bagasjerommet er stort og ryddig, og det er enkelt å legge ned bakseteryggen for å øke bagasjeplassen. Interiøret er praktisk og enkelt, og utstyrsnivået er høyt og inkluderer automatisk klimaanlegg samt integrert radio/CD-spiller. Sidekollisjonsputer er standard, men elektronisk stabilitetskontroll finner du ikke i Legacy-modellene.

Sammenlignet med de ferskeste konkurrentene er Legacy veldig traust, og de dynamiske egenskapene er langt bedre i konkurrenter som Mondeo og Mazda6. Men er du på jakt etter en fornuftig bil med god komfort, og ypperlige egenskaper på vinterføre, hevder Legacy seg svært godt, og i dette lys er 201 solgte biler i 2002 alt
for beskjedent.

Importøren sier: Ny Forester fikk mye oppmerksomhet og ressurser hos både importør og forhandlere. Legacy ble ikke markedsført tungt i 2002.Dessuten har konkurransen i segmentet økt og i denne prisklassen betyr prestisje stadig mer, mens de typiske Subaru-kundene er opptatt av funksjonalitet og driftsikkerhet. Bil sier: Legacy virker litt gammelmodig i forhold til mange av konkurrentene,og du skal prioritere firehjulsdriften høyt før du reflekterer over en Legacy. Dessuten er det lett å bli ledet over til en Forester, som etter ansiktsløftningen i fjor virker mer moderne, både å kjøre og designmessig.

SUBARU Legacy 2.0 GL:
Motor: 4-sylindret, bensin. Sylindervolum: 1994 ccm.
Effekt: 92 kW (125 hk) v/5600 o/min. Dreiemoment: 184 Nm v/3600 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/60TR15.
Mål: Lengde: 468,0 cm. Bredde: 169,5 cm. Høyde: 151,5 cm.
Akselavstand: 265,0 cm.
Sporvidde f/b: 146,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1505 kg. Tillatt totalvekt: 1920 kg. Maks vogntogvekt: 3520 kg. Maks taklast: 100 kg.
Bagasjerom: 528 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 8,0 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 5,3 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 6,1 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,1 sek.
Toppfart: 188 km/t
Forbruk snitt: 0,96 l/mil
CO2-utslipp: 227 g/km
Pris testbil: kr. 325.900,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.

Powered by Labrador CMS